ابراز نگرانی ناتو از رشد پرشتاب قدرت هسته ای چین

به گزارش مجله کامسا، دبیرکل ناتو با افزایش نگرانی از آنچه رشد بدون محدودیت قدرت چین در حوزه تسلیحات هسته ای خواند، بر ضرورت پیوستن چین به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای تأکید کرد.

ابراز نگرانی ناتو از رشد پرشتاب قدرت هسته ای چین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آسوشیتد پرس، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز دوشنبه در سخنرانی خود در هفدهمین اجلاس سالانه ناتو در حوزه کنترل تسلیحات، خلع سلاح [هسته ای] و عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی خواهان افزایش فشارها بر چین برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای شد.

دبیرکل ناتو در مورد توسعه سلاح های هسته ای چین مدعی شد: زرادخانه هسته ای چین به سرعت در حال رشد است؛ با کلاهک های هسته ای بیشتر و سامانه های پیچیده تر برای شلیک. علاوه بر این، چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوی موشکی است که می تواند قابلیت های هسته ای این کشور را به مقدار چشمگیری افزایش دهد.

وی ادامه داد: همه این اتفاقات بدون هیچ محدودیت یا مانعی در حال رخ دادن است و هیچ شفافیتی وجود ندارد.

استولتنبرگ تأکید کرد: ما احتیاج داریم که در آینده کشورهای بیشتری، به ویژه چین، در مذاکرات کنترل تسلیحات شرکت نمایند. چین به اسم یک قدرت جهانی، مسئولیتی جهانی در زمینه کنترل تسلیحات دارد. در این صورت، پکن هم از مزایای کاهش تعداد [کلاهک های هسته ای]، افزایش شفافیت و افزایش پیش بینی پذیری بهره مند خواهد شد. این موارد اساس ثبات بین المللی هستند.

دبیرکل ناتو در حالی از افزایش قدرت هسته ای چین ابراز نگرانی نموده و خواهان محدودیت آن شده است که بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده از سوی بولتن دانشمندان هسته ای آمریکا، کشورهای عضو ناتو مجموعاً بیش از 6000 کلاهک هسته ای در اختیار دارند، در حالی که این رقم برای چین 350 کلاهک است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 841

به "ابراز نگرانی ناتو از رشد پرشتاب قدرت هسته ای چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراز نگرانی ناتو از رشد پرشتاب قدرت هسته ای چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید