جزئیاتی از رایزنی های بی سر و صدای نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت

به گزارش مجله کامسا، به گفته منابع لبنانی دولت این کشور به زودی تشکیل خواهد شد چراکه مذاکرات نخست وزیر مکلف با نمایندگان فراکسیون های اصلی در مجلس نشان می دهد که هیچ کدام قصد کارشکنی در کابینه را ندارند و هیچ گروهی با دولت کوچک مخالف نیست.

جزئیاتی از رایزنی های بی سر و صدای نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت

به گزارش خبرنگاران، روزنامه اللواء لبنان نوشت: مصطفی ادیب، نخست وزیر مکلف درحال بررسی اولویت هایش برای تشکیل دولت است. اولویت وی تشکیل هرچه سریع تر دولت است. اما در دیدار اخیرش با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان توافق کرده که مدت زمان اندکی را برای ارزیابی اوضاع و ایجاد ساختار دولتی مقبول داشته باشد. میشل عون به ادیب گفته که کابینه بزرگ را به کابینه کوچک ترجیح می دهد چراکه تجربه دو پست برای یک وزیر در دولت سابق موفقیت آمیز نبود.

به گفته منابع، ادیب اخیرا با علی حسن خلیل، معاون نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و حسین الخلیل، معاون سیاسی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و درباره ساختار دولت و توزیع پست ها قبل از پرداختن به اسامی بحث و مصاحبه کرده است. اسامی بعد از خاتمه تماس ها و رسیدن به ساختار دولت و تعیین شدن پست ها اعلام خواهد شد.

براساس اطلاعات، قرار است ادیب طی چند روز آینده ساختار دولت را اعلام کند که براساس توافق اجرا شده متشکل از افراد متخصص است و دولت تکنوکرات نیست به این معنا که اعضای دولت می توانند دارای سابقه سیاسی باشند. اسامی که فاش می شوند تایید شده نیستند چراکه هنوز به مرحله انتخاب اسامی نرسیده است بلکه اولویت کنونی تعداد وزرا و برنامه اصلاحات و تعیین کردن اقدامات مطلوب است.

به گفته منابع سیاسی، فرایند تشکیل دولت جدید به دور از جنجال رسانه ای و سیاسی انجام می شود و در راستا خود پیش می رود. تماس ها و مذاکرات جانبی در کنار این فرایند صورت می گیرد تا دولت به سرعت تشکیل شود و به مسؤولیت های سنگین خود به ویژه حل بحران انفجار بندر بیروت رسیدگی کند.

پیش بینی می شود که دولت در زمان تعیین شده تشکیل شود و فرانسه نیز برای از بین بردن موانع تلاش می کند. درحال حاضر تمرکز روی ترسیم چارچوب کلی دولت و ساختار آن و توزیع پست هاست و بعدا وزرا انتخاب شده و پست ها تعیین می شوند. البته گفته می شود بیشتر اسامی تقریبا انتخاب شده اند.

به نوشته این روزنامه، یک تیم فرانسوی روزانه درباره تماس ها درباره تشکیل دولت لبنان به هماهنگی می پردازد. این تیم شامل مشاور سیاسی رئیس جمهوری و مدیر اطلاعات فرانسه است.

از سوی دیگر، روزنامه نداء الوطن نوشت: ادیب همچنان همان کلیات خود را برای تشکیل دولتش درنظر دارد اما موانع و کارشکنی هایی در فرایند تشکیل دولت وجود دارند. برخی طرف ها که به دلیل پست و سهم تشکیل دولت را به تاخیر انداختند اکنون در فرایند آن کارشکنی می کنند از جمله آن ها جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی است.

میشل عون با تشکیل دولت کوچک مخالف است و همان اظهارات باسیل را به گوش ادیب خوانده است که باید هر وزیر یک پست داشته باشد و نمی توان چند پست را در یک وزارتخانه ادغام کرد.

این روزنامه می نویسد: طی ساعات اخیر میشل عون اشاره کرده که می تواند با هر اسمی در کابینه ادیب که مورد رضایت او نباشد، مخالفت کند. منابع مدعی اند کاخ بعبدا با هماهنگی باسیل اسامی را انتخاب کرده اند و معتقدند رئیس جمهوری باید در فرایند تعیین اسامی با نخست وزیر مکلف شریک باشد.

در این راستا منابع می گویند اختلافاتی درباره پست وزارت دارایی وجود دارند، برخی می گویند جریان آزاد ملی خواهان پست وزارت دارایی براساس دوره ای بودن پستهاست در حالی که ایوب حمید، عضو فراکسیون توسعه و آزادی گفته بود، جنبش امل وابسته به نبیه بری، رئیس مجلس لبنان براساس حفظ امضای سه جانبه شیعی خواهان پست وزارت دارایی است.

اما برخی اشاره می کنند، جریان آزاد ملی تکذیب کرده که خواهان پست وزارت دارایی است و این مساله را به شایعات گروه های متضرر از طرح فرانسه نسبت داده که خودشان قبلا سعی در کودتا علیه عهد و پیمان گذشته و مجلس را داشتند.

منابع در مجلس لبنان می گویند ماموریت ادیب به نظر می رسد در صورت اعمال فشارها از خارج آسان نباشد. احتمالا در صورت ادامه کارشکنی ها مجددا از پاریس با مسؤولان لبنانی تماس برقرار شود.

به گفته این منابع، ادیب می خواهد از تمام موانع عبور کند. وی با پشتیبانی مستقیم فرانسه به مذاکرات خود ادامه می دهد. وی همچنان اصرار دارد که کابینه کوچک باشد.

میدل ایست نیوز نیز در این باره گزارش داد، سکوت درباره رایزنی های تشکیل دولت لبنان و آنچه از جلسه رئیس جمهوری این کشور با نخست وزیر مکلف کابینه درز کرده نشان می دهد که لبنان به زودی شاهد دولتی متفاوت با دولت های سابق خواهد بود.

مصطفی ادیب از روز چهارشنبه (2 سپتامبر) که رایزنی ها برای تشکیل کابینه اش را آغاز کرده فقط یک دیدار با رئیس جمهوری داشته و صرفا به موضوع کلی تشکیل دولتی از افراد متخصص اشاره کرده است و دیگر مذاکرات و رایزنی هایش در سکوت کامل خبری انجام می شود.

با این همه، چند موضوع درباره دولت جدید لبنان تعیین شده است:

1.دولت جدید در مهلت تعیین شده 15 روزه و شاید زودتر از آن تشکیل خواهد شد و این وعده ای است که همه گروه های سیاسی لبنان به رئیس جمهوری فرانسه داده اند. البته این موضوع بسیار جای درنگ دارد چون همین نیروهای سیاسی همواره با مانع تراشی باعث شده بودند که تشکیل دولت ها در لبنان با مشکل روبرو شود و از جمله در سال 2014 تشکیل دولت در لبنان 10 ماه طول کشید.

2. تأکید رئیس جمهوری فرانسه بر این بود که این دولت نباید شبیه دولت های قبل لبنان باشد و نباید در آن سهمیه بندی احزاب رعایت شود. براین اساس، نخست وزیر مکلف کابینه نامزدهای خود را به احزاب معرفی می کند و آنها از حق تأیید یا رد برخوردارند، برخلاف دولت های سابق که نامزدها از جانب گروه های سیاسی به نخست وزیر معرفی می شدند.

3. دولت جدید که قرار است متشکل از نیروهای متخصص و خبره باشد، شامل نیروهایی خواهد بود که نه وابسته به تشکل های سیاسی اند نه با آنها مساله دارند و نه حساسیت برانگیزند. این باعث می شود که دولت بتواند به مسؤولیت خود بدون دخالت احزاب عمل کنند. قرار بر آن شده که در صورت هرگونه مشکل در این راستا ادیب از مأموریت خود عذرخواهی کند. فشارهای بین المللی و پیگیری مصرانه فرانسه باعث می شوند که این راستا به نتیجه برسد.

4. تردیدی نیست که امانوئل ماکرون نقشه راه خود برای بهبود اوضاع لبنان را با هماهنگی ایران، عربستان و البته ایالات متحده تنظیم کرده است چون تردیدی نیست که هم ایران و هم عربستان ابزارهای لازم برای به شکست کشیدن دولت را دارند.

5. از زمان انفجار بندر بیروت، تشکل های سیاسی لبنان تعادل خود را بازنیافته اند و همچنان به دست دریافت بازی سیاست داخلی عاجزند. پیش از این انفجار همه احساس می کردند که شرایط اختناق سیاسی تا بی نهایت می تواند ادامه یابد و تشکل های سیاسی می توانند همچنان دولت را به بازی بگیرند و مانع از اجرای اصلاحات واقعی شوند.

اما انفجار بندر که مسؤولیت سیاسی و اخلاقی همه نیروهای سیاسی لبنان را برملا کرد و باعث شد که همه حساب کار دستشان بیاید. در چنین شرایطی دیگر سخن گفتن از سهم و حق در دولت برای آنها آسان نیست و نخست وزیر می تواند بدون اعتراض چندانی درمورد پست های اصلی تصمیم بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 256

به "جزئیاتی از رایزنی های بی سر و صدای نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از رایزنی های بی سر و صدای نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید