آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری مشخص تکلیف شده اند؟

به گزارش مجله کامسا، نائب رئیس دوره چهارم شورای تهران گفت: طبق آنالیز های صورت گرفته در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، در حال حاضر به ازای هر پست سازمانی در مجموعه شهرداری، چهار پرسنل در این مجموعه وجود دارد. حال این سوال از مدیریت شهری پایتخت مطرح است که آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری طی سه سال اخیر مشخص تکلیف شده اند؟

آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری مشخص تکلیف شده اند؟

مرتضی طلایی در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، درباره طرح جذب دستیاران در شهرداری تهران گفت: طرح شهرداری پایتخت برای جذب نیروی جدید تحت عنوان دستیاران شهرداری تهران در حالی با اصرار عجیب طراحان آن کلید خورد و به انجام رسید که کاملاً با برنامه سوم توسعه شهر تهران، در تضاد بوده و با توجه به مسائل عدیده شهرداری در تامین احتیاج های نیرو های فعلی و اظهارات چهارساله مدیران این دوره در مورد ضرورت تعدیل نیرو، محل تامل و تعجب بسیار است.

نائب رئیس دوره چهارم شورای تهران اضافه کرد: طبق آنالیز های اجرا شده در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، در حال حاضر به ازای هر پست سازمانی در مجموعه شهرداری، چهار پرسنل در این مجموعه وجود دارد. حال این سوال از مدیریت شهری پایتخت مطرح است که آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری طی سه سال اخیر معین تکلیف شده اند؟ آیا مجموعه شهرداری توان پرداخت حقوق و دستمزد نیرو های فعلی خود را در شرایط تنگنای مالی سخت دارد که نسبت به استخدام افراد جدید اقدام می نماید؟ در این میان، کاهش 25 درصدی مزایای مستمر پرسنل شهرداری تهران چه معنایی دارد؟ وظیفه پست جدید تعریف شده در این طرح چیست؟ و آیا امکان پذیر نبود با نگاهی سیستمی از پتانسیل در دسترس بالغ بر 60 هزار پرسنل شهرداری تهران بهره جست و با شناسایی، توسعه فردی و مهارتی و انگیزه آفرینی خلأ های موجود در سازمان را پوشش داد؟

طلایی با انتقاد نسبت به نوع ساماندهی نیرو های انسانی در شهرداری تهران توضیح داد: با نگاهی دقیق تر فارغ از انباشت بالای نیروی انسانی که در نبود استراتژی تعیین مدیریت منابع انسانی در می یابیم علاوه بر تحمیل هزینه های مالی جدید ناشی از استخدام افراد به سازمان، این طرح را می توان ضربه دیگری به شایسته سالاری، ناقض عدالت اداری و تضعیف کننده اعتماد کارکنان به سازمان قلمداد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اخیرا شهردار تهران در پاسخ به نقدها مطرح شده در مورد جذب دستیاران آن را از افتخارات این دوره مدیریت شهری برشمرد. حال این سوال پیش می آید که بحث عدالت سازمانی در کجای ذهنیت مدیریتی شما قرار گرفته است؟ از آنجایی که افراد جدید در بدو ورود تحت عنوان دستیار و با پست سازمانی کارشناس متخصص مشغول به کار می شوند باید پرسید تکلیف دستورالعمل و تکالیف قانونی شرایط احراز پست کارشناس متخصص چه می گردد؟ آیا همین که قرار است این جزو افتخارات شما کافی است که تمام سیر لازم برای احراز پست مذکور نادیده انگاشته گردد؟

طلایی بیان نمود: در حال حاضر در شهرداری تهران بسیاری از کارمندان با مدارک معتبر دانشگاهی (در تمام سطوح تحصیلات عالیه) در شهرداری تهران با پست های کارشناسی به مراتب پایین تر از پست در نظر گرفته شده برای دستیاران جدیدالورود، و تنها با استناد به بخشنامه هایی ناظر بر شرایط احراز پست کارشناس متخصص یا به علت کمبود پست سازمانی مصوب از چنین شرایطی محروم هستند و دسترسی به چنین مرتبه اداری حتی تا رسیدن به مرحله بازنشستگی جزو رویا های غیر محقق آن ها باقی می ماند، اما مدیران ارشد شهرداری این بی عدالتی سازمانی را افتخار می نامند.

عضو ادوار شورای شهر تهران اظهار داشت: البته قضیه طرح جذب دستیاران در شهرداری تهران به این حواشی ختم نمی گردد، چرا که حتی در مورد تعریف تخصص ها و رشته های مورد احتیاج در این فرایند ابهام برانگیز حاکی از این بود که کل این جریان تا چه اندازه از اصول و قواعد علمی مدیریت پیشرفته منابع انسانی در بحث جذب و تامین نیرو فاصله دارد. در بودجه شهرداری پس از حوزه حمل و نقل که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد، حوزه خدمات شهری و ایمنی بیشترین بودجه را دارد و تقریبا از کل بودجه حوزه ها، 20.08 درصد آن مربوط به حوزه خدمات شهری و مدیریت بحران است.

طلایی در سرانجام یادآور شد:، اما در کمال تعجب در بین رشته های مورد احتیاجی که برای آزمون دستیاری شهرداری تهران اعلام شد، علوم مالی، علوم اجتماعی، مدیریت، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی ارتباطات، معماری و شهرسازی مشاهده می شد و رشته هایی که مربوط به حوزه محیط زیست، ایمنی، خدمات و فضای سبز است، در این لیست اصلا وجود نداشت. به عبارت دیگر این ایراد اساسی بازتاب دهنده نداشتن شناخت مناسب از ساز و کار شهر، اولویت های اجرایی و حوزه های ماموریتی شهرداری تهران توسط طراحان این طرح عجیب بود. طرح هایی که معلوم نیست در سرانجام عمر دوره مدیریت شهری چه ضرورت و فوریتی بر اجرای آن مطرح بود که حتی فرصت حداقل آنالیز های کارشناسی را از مدیران ارشد برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران سلب کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 720

به "آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری مشخص تکلیف شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نیرو های مازاد در مجموعه مدیریت شهری مشخص تکلیف شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید