ارتباط ضربه مغزی و بروز فشارخون بالا در فوتبالیست ها

به گزارش مجله کامسا، محققان در مطالعه سلامت بازیکنان فوتبال دانشگاه هاروارد، سابقه ضربه مغزی را با افزایش خطر فشار خون بالا در بین بازیکنان سابق فوتبال مرتبط دانستند.

ارتباط ضربه مغزی و بروز فشارخون بالا در فوتبالیست ها

نتایج نشان می دهد که درمان ورزشکاران سابقی که هم فشار خون بالا و هم سابقه ضربه مغزی دارند، می تواند به محافظت از آن ها در برابر زوال قلب، عروق خونی و ذهنی یاری کند.

راشل گراشو، نویسنده این مطالعه، گفت: اگر بازیکنان، خانواده ها و پزشکان از اثرات قلبی عروقی آسیب سر مطلع باشند، شانس بیشتری برای محافظت از سلامت قلبی عروقی و سلامت شناختی بلندمدت آن ها داریم.

این یافته ها بر اساس نظرسنجی از بیش از 4000 بازیکن سابق لیگ ملی فوتبال است که جنبه های مختلف سلامت بازیکنان در طول عمر آن ها را آنالیز می نماید.

بیشتر تحقیقات در خصوص زوال ذهنی در بازیکنان حرفه ای سابق فوتبال بر تخریب عصبی ناشی از ضربه های مغزی مکرر متمرکز شده است.

اما بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در بین بازیکنان سابق فوتبال است و فشار خون بالا شایع ترین دلیل این شرایط است که می تواند به تدریج به رگ های خونی در مغز آسیب برساند و منجر به زوال ذهنی گردد.

در این مطالعه، محققان بازیکنان را از نظر عوامل خطر فشار خون بالا، از جمله دیابت، چاقی، سن و سیگار، و بعلاوه تعداد فصول بازی، موقعیت زمین، سال های پس از بازی و بروز 10 علامت شایع ضربه مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به هر بازیکن نمره علائم ضربه مغزی (CSS) داده شد.

با افزایش نمرات، احتمال ابتلای آن ها به فشار خون بالا نیز افزایش یافت. حتی تجزیه و تحلیل موارد با استفاده از تنها یک علامت شدید ضربه مغزی- از دست دادن هوشیاری- به طور دقیق احتمال ابتلاء به فشار خون بالا را پیش بینی کرد.

بر اساس این مطالعه، احتمال ابتلای این بازیکنان سابق به فشار خون با هر ضربه مغزی افزایش می یابد.

گراشو گفت: یکی از شرح های احتمالی برای این ارتباط این است که ضربه های مغزی مکرر می تواند باعث التهاب مزمن گردد که باعث افزایش فشار خون می گردد.

برای تأیید اینکه چرا این اتفاق می افتد، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1257

به "ارتباط ضربه مغزی و بروز فشارخون بالا در فوتبالیست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط ضربه مغزی و بروز فشارخون بالا در فوتبالیست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید