برترین زمان تعویض ضدیخ ، چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟

به گزارش مجله کامسا، اگر چه زمان تعویض ضدیخ به مدل خودرو، سن آن و مسافت پیموده شده بستگی دارد؛ اما در حالت ایده آل باید هر 80.000 کیلومتر عوض گردد. نسبت ضد یخ و آب در هر خودرو با دیگری فرق دارد و در بیشتر خودروها به صورت 50:50 یا 40:60 محاسبه می گردد.

برترین زمان تعویض ضدیخ ، چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟

مخلوط 50/50 ضد یخ و آب مخلوط استانداردی است که در وسایل نقلیه استفاده می گردد. این مخلوط استاندارد موتور خودرو را در برابر جوش و انجماد محافظت می نماید. اگر برایتان این سوال پیش آمده که چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم مطالب این مقاله را از دست ندهید.

تعویض ضدیخ ماشین بخش مهمی از اقدامات نگهداری از خودرو است. با آگاهی از زمان تعویض ضد یخ خودرو و انجام به موقع آن عملکرد موتور خودروی خود را برای سال ها تضمین خواهید کرد. با ما همراه باشید تا برترین زمان تعویض ضد یخ ماشین را مورد آنالیز قرار دهیم.

بعلاوه یادآور می شویم که شرکت خبرنگاران ارائه نماینده خدمات باکیفیت تعمیر خودرو و خدمات تعویض روغن در محل است که به وسیله مکانیک ها و تکنسین های مجرب انجام می گردد.

برای ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت خدمات تعمیر خودرو و بعلاوه قیمت تعویض روغن در محل کلیک کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • مخلوط کردن یا استفاده از مایع ضد یخی که برای خودرو شما مناسب نباشد می تواند به خوردگی و آسیب موتور، پمپ آب، شلنگ های رادیاتور و واشر سر سیلندر منجر گردد.
  • یکی از نشانه های کاهش مایع ضد یخ در خودرو گیج دمای بالا روی داشبورد است. در این شرایط این گیج نزدیک نمادهای H و C ثابت می ماند.
  • برای پر کردن ضد یخ موتور، می توانید درب مخزن را باز کنید. مواظب باشید چون موتور خیلی داغ است و از پارچه ای که دور درپوش پیچیده شده برای باز کردن آن بهره ببرید. سپس ضد یخ را به آرامی اضافه کنید.
  • تغییر رنگ ضد یخ نشان می دهد که مایع خراب شده و دیگر نمی تواند زنگ زدگی و رسوبات را کنترل کند.
  • مخلوط کردن آب لوله کشی با مایع ضد یخ موتور ممنوع است.

ضد یخ خودرو چیست؟

برای اینکه بدانیم مناسب ترین زمان تعویض ضدیخ چه وقتی است ضروری است عملکرد این مایع در موتور خودرو را بشناسیم. مایع ضد یخ که به عنوان مایع رادیاتور نیز شناخته می گردد به وسیله شلنگ ها در سراسر موتور خودرو و رادیاتور عبور می نماید.

همانطور که می دانیم موتور خودرو انرژی لازم برای حرکت را تامین می نماید و این انرژی گرمایی باید دفع گردد. در این مرحله سیستم اگزوز اتومبیل وارد عمل می گردد و بخشی از گرما را از بین می برد. اگزوز برای حفظ دمای صحیح به سیستم خنک نماینده و مایع احتیاج دارد.

فرآیند گردش ضد یخ بین موتور و رادیاتور به این صورت است که مایع هنگام خروج از پایین رادیاتور خنک شده و وارد پمپ آب می گردد. سپس به بالای موتور می رسد تا گرما را جذب کند و دوباره به داخل رادیاتور راهنمایی می گردد و این روند ادامه پیدا می نماید.

نقش اصلی این مایع محافظت از موتور خودرو در برابر گرمای بیش از حد و بعلاوه یخ زدگی است. با این حال مانند سایر مواد مصرفی در ماشین، مایع ضد یخ با گذشت زمان فاسد و اسیدی می گردد. در این شرایط طول عمر ضد یخ تمام شده و در واقع زمان تعویض ضدیخ رسیده است.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

چرا ضد یخ خودرو باید تعویض گردد؟

ضد یخ ماشین با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می دهد. وقتی ضد یخ کهنه می گردد خاصیت اسیدی پیدا می نماید و از خوردگی رادیاتور، پمپ آب و ترموستات جلوگیری نمی نماید. از این رو آگاهی از برترین زمان تعویض ضدیخ می تواند به بهبود کارکرد موتور ماشین شما یاری کند.

هر چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟

مراقبت از موتور خودرو همواره یک اولویت است و اگر به درستی انجام نگردد می تواند مسائل جدی تری ایجاد کند. در این میان کارهای مهمی وجود دارد که باید هر از گاهی انجام دهید. به عنوان مثال رعایت زمان تعویض ضدیخ تیبا، کوییک و سمند ef7 به حفظ عملکرد مطلوب خودرو یاری می نماید.

برای معین زمان تعویض ضد یخ سمند ef7 باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. در مرحله اول باید غلظت مایع ضد یخ را آنالیز کنید تا کمتر از اندازه حداقل نباشد. این نکته در خصوص زمان تعویض ضد یخ کوییک و تیبا هم صدق می نماید.

در مرحله بعد باید علائم خرابی ضد یخ را مورد آنالیز قرار دهید. نشانه هایی همانند تغییر رنگ، بافت لجن مانند، بوی شیرین و گرم شدن بیش از حد موتور همگی نشان هنده خاتمه تاریخ انقضای ضد یخ خودروی شما هستند.

حالا این سوال پیش می آید که چه زمانی ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟ برترین زمان تعویض ضدیخ در خودرو هر 2 سال یکبار و در ابتدای فصل سرما است. برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از تعویض مایع ضد یخ آن را از نظر کثیفی و مواد آلاینده فلزی آنالیز کنید.

مهم ترین نکته برای تعویض ضد یخ خودرو تخلیه کامل مایع قبلی و پر کردن دوباره مخزن با ضدیخ تازه است. این کار با هدف حذف ذرات گرد و خاک و زنگ زدگی از سیستم خنک نماینده خودرو انجام می گردد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

اگر زمان تعویض ضدیخ به تعویق بیفتد چه می گردد؟

تا اینجا متوجه شدیم که چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؛ به طور کلی زمان تعویض ضدیخ خودروها هر 8000 کیلومتر است. در برخی ماشین های مدل تازه زمان تعویض ضدیخ هر 20000 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت ضد یخ قرمز و سبز خودرو

حال اگر زمان تعویض ضدیخ بگذرد و ما برای تعویض آن اقدام نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

عوض نکردن مایع ضد یخ در زمان مناسب باعث تغییر بافت و خاصیت این مایع می گردد. ضد یخ خاصیت اسیدی پیدا می نماید و محافظتی از موتور شما در برابر زنگ زدگی نخواهد داشت. به این ترتیب موتور خودروی شما آسیب دیده و تعمیرات پرهزینه ای را به بار خواهد آورد.

با به تعویق انداختن زمان تعویض ضدیخ فقط موتور خودرو نیست که آسیب می بیند. رادیاتورها هم ممکن است زنگ بزنند و چون مایع خنک نماینده از آن ها محافظت نمی نماید می تواند فاجعه ای را برای کل سیستم خنک نماینده ایجاد کند.

علائمی که نشان می دهند زمان تعویض ضدیخ فرارسیده است

اگر هر چند وقت یکبار مایع ضد یخ خودرو را چک نکنید ممکن است شاهد علائمی در اتومبیل خود باشید. این بدان معنا نیست که موتور شما جوش آورده یا زنگ زده است. علائم خرابی ضد یخ که نشان دهنده زمان تعویض ضدیخ است عبارتنداز :

● داغ شدن سریع خودرو

داغ شدن موتور واضح ترین نشانه خرابی ضد یخ است و باید هر چه زودتر برای آنالیز مشکل به تعمیرکار مراجعه کنید.

● وجود نشتی

اگر رادیاتور خودروی شما نشتی داشته باشد به این معنی است که سیستم خنک نماینده دچار مشکل شده است و این مشکل نشان می دهد که زمان تعویض ضدیخ رسیده است؛ بعلاوه ضروری است که نسبت ضدیخ و آب رادیاتور هم چک گردد.

● بوی شیرین

بوی مایع خنک نماینده شیرین و شربتی است. بنابراین اگر هنگام رانندگی این بو را احساس کردید نشانه مسئله ای در رادیاتور یا خرابی ضدیخ است. در قدم اول آنالیز کنید که آیا زمان تعویض ضدیخ است یا خیر.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

● کم شدن مداوم سطح مایع خنک نماینده

کاهش مایع ضد یخ یکی از دلایلی است که نشان می دهد باید مخزن خنک نماینده خودرو را آنالیز کنید. اگر سطح مایع ضد یخ خودرو کاهش پیدا می نماید ممکن است شلنگ هایی که مایع را پمپ می نمایند ترک خورده یا پاره شده باشند. برای آنالیز مشکل باید به مکانیک مراجعه کنید.

جمع بندی

در زمان تعویض ضدیخ قبل از هر کاری اجازه دهید موتور خودرو خنک گردد. با این کار از خطر سوختگی ناشی از مایع داغ جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر این زمانی که موتور ماشین گرم است شرایط دقیق مایع به درستی معین نمی گردد.

تعویض به موقع مایع ضد یخ کارایی مایع خنک نماینده و خودرو را افزایش می دهد. در حالت ایده آل، سطح مایع خنک نماینده نباید به طور مداوم کاهش پیدا کند. اگر این رخ داد ماشین را برای آنالیز کامل به تعمیرکار نشان دهید تا معین گردد که آیا زمان تعویض ضدیخ است یا مسائل دیگری در موتور ایجاد شده است.

سوالات متداول

طول عمر ضد یخ خودرو چقدر است؟

مایع ضد یخ فاسد ممکن است بخاطر عدم کنترل دما باعث آسیب جدی به موتور خودروی شما گردد. بنابراین سازندگان خودرو پیشنهاد می نمایند مایع ضد یخ خودرو را هر 2 سال یکبار تعویض کنیم.

آیا ضد یخ خودرو احتیاج به تعویض دارد؟

بیشتر سازندگان خودرو توصیه می نمایند مایع ضد یخ موتور خودرو را به صورت دوره ای تعویض کنید. زمان دقیق تعویض ضد یخ از هر 8000 کیلومتر تا بیش از 20000 کیلومتر متغیر است.

اگر مایع ضد یخ خودرو را عوض نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

خوردگی می تواند به رادیاتور، پمپ آب، ترموستات، درپوش رادیاتور، شلنگ ها و سایر قسمت های سیستم خنک نماینده و بعلاوه به سیستم بخاری خودرو آسیب برساند. این شرایط باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و خرابی آن می گردد.

آیا ماشین بعد از تعویض مایع ضد یخ بهتر کار می نماید؟

با تعویض به موقع ضد یخ از وسیله نقلیه خود در برابر خوردگی و آسیب محافظت خواهید کرد. بعد از سرویس تعویض ضد یخ متوجه بهبود عملکرد موتور خودروی خود خواهید شد.

آیا تعویض مایع ضد یخ با آب مسئله ای ندارد؟

می توانید برای مدت کوتاهی با استفاده از آب به جای مایع خنک نماینده، ماشین را راه بیندازید. اما آب به طور موثر از موتور خودروی شما محافظت نمی نماید. بهتر است مشکل را در اسرع وقت حل کنید و رادیاتور با نسبت 50/50 مایع ضد یخ به آب پر نمایید.

آیا می توانم ضد یخ را بدون آب اضافه کنم؟

سیستم خنک نماینده خودروی شما طوری طراحی شده است که وقتی مایع ضد یخ به نسبت داده شده با آب مخلوط می گردد برترین عملکرد را دارد. سیستم های خنک نماینده خودرو به گونه ای طراحی نشده اند که فقط با مایع ضد یخ کار نمایند.

آیا می توانیم ضد یخ تازه را روی مایع قدیمی اضافه کنیم؟

در تمام شرایط بهتر است ضد یخ قدیمی را کاملا خالی نموده و مایع تازه را جایگزین کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1264

به "برترین زمان تعویض ضدیخ ، چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان تعویض ضدیخ ، چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید