حفظ بازی های ویدیویی: نگهداری از دنیا های دیجیتالی برای نسل آیندهٔ بازیکنان

به گزارش مجله کامسا، در دنیای تفریح، بازی های ویدئویی به بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و میراث دنیای ما تبدیل شده اند. آنها ارائه کننده تجربیاتی فراگیر و داستان های گیرا هستند و همان طور که تیریون لنیستر در بازی تاج وتخت گفته است هیچ چیزی در دنیا به اندازهٔ یک داستان خوب قدرتمند نیست. هرچند نگرانی روبه رشدی دربارهٔ چگونگی نگهداری از محصولات دیجیتالی مانند بازی های ویدئویی وجود دارد. برخلاف فرمت های فیزیکی، حفظ بازی های ویدیویی چالش های منحصربه فرد خودش را دارد.

حفظ بازی های ویدیویی: نگهداری از دنیا های دیجیتالی برای نسل آیندهٔ بازیکنان

خیزش توزیع دیجیتال

15 سال پیش وقتی سایت Good Old Games هنوز قدم های اولش را برمیداشت، بازار بازی های رایانه ای شمایلی بسیار متفاوت با حال حاضر داشتند. فروشگاه های فیزیکی منبع اصلی فروش بازی ها بودند. با این وجود همه چیز دگرگون شد. توزیع دیجیتال در بازی های ویدئویی رایانه ای به شکوفایی رسید و با خیزش این موج، نرم افزارهای DRM جدیدی ساخته شدند تا جلوی توزیع غیرقانونی بازی ها را بگیرند. این نرم افزارها و برنامه ها به موفقیت گسترده دست یافتند و موجبات ناراحتی بازیکنان در سرتاسر دنیا را فراهم آوردند زیرا اغلب اوقات بر روی نحوه دسترسی آنها به محتویات خریداری شده محدودیت ایجاد می کرد.

رویکرد عاری از DRM که سایت GOG به پیروی از آن شناخته می گردد امری حیاتی است نه تنها از دیدگاه مشتری که در پی آزادی استفاده و حفظ بازی خریداری شده است بلکه از دیدگاه حفظ بازی های ویدیویی نیز از اهمیت برخوردار است. ما نمی توانیم بازی ها را برای نسل های آینده بازیکنان با وجود DRM حفظ کنیم زیرا این فناوری در آینده اگر نتواند مجوز یک بازی را تأیید کند شما از دسترسی به آن عاجز خواهید بود. به این مسئله مسائل رایجی مانند قطع یا سخت کردن دسترسی به عناوین خریداری شده در صورت داشتن سرعت اینترنت پایین یا نداشتن اینترنت را اضافه کنید. داشتن یک بازی بدون DRM به شما بعلاوه آزادی ذخیرهٔ آن بر روی دیسک یا دیگر سخت افزارها و امکان اجرای دل به خواه آن را می دهد. در این صورت شما می توانید بازی را برای دهه های طولانی نگهداری کنید و ساختار بازی دست نخورده باقی می ماند.

مالکیت IP خود را ثابت کنید

اثبات مالکیت اموال معنوی وقتی با یک اثر قدیمی طرف هستیم و دارندگان حق پخش آن در کمپانی های مختلف فعال هستند یا حقوقشان را به شخص دیگری فروخته اند یا اگر در گذشته باشند شرایطی پیچیده و بغرنج است. در این موارد باید به سراغ وارثان قانونی یا افراد دیگر مشمول دریافت ارث رفت. از دیدگاه GOG یک پلتفرم دنیای توزیع، ما سه شرط کلیدی برای عرضه یک بازی را شناسایی می کنیم. اول و مهم تر از همه احتیاج به مالکیت حقوق معنوی و مجوز فعال برای اثر است که پیش ازاین به آن اشاره شد. دوم، فرد یا کمپانی که در پی عرضهٔ بازی است باید تمامی حقوق مرتبط به بازی را در اختیار داشته باشد از جمله کد، بیلد، منابع گرافیکی، موسیقی، ویدئویی و دیگر بخش های مشمول در یک بازی ویدئویی. سوم، آنها باید حق توزیع بازی به صورت دنیای را داشته باشند. در نبود این سه عنصر حیاتی، عرضه و توزیع بازی در پلتفرم هایی مانند GOG ممکن نیست.

روم یک روزه پدید نیامده است

استودیوهای بازیسازی و ناشران این روزها باید کارهای زیادی را برای ساخت یک بازی ویدئویی انجام دهند و پیداکردن وقت برای رسیدن به عناوین رترو امر ساده ای نیست خصوصاً که باید با شرایط قانونی مبهم پیرامون بازی های به خصوص دست وپنجه نرم نمایند. GOG حدود 1500 عنوان کلاسیک را عرضه نموده است که هر یک احتیاجمند پیداکردن سورس ساخت بازی، اقتباس آنها بر روی رایانه های شخصی مدرن و اطمینان حاصل شدن از اینکه بازیکنان برترین تجربهٔ ممکن را خواهند داشت می گردد. این امر GOG را به تیمی حرفه ای تبدیل می نماید خصوصاً در پیداکردن افرادی که باور می رود مالک حقوق بازی ها هستند. هرچند گاهی اوقات این کوشش ها بی نتیجه می ماند.

در طول 15 سال از حضور GOG در عرضه بازی های ویدئویی، کوشش های زیادی برای آوردن عناوین کلاسیکی چون دیابلو، متال گیر سالید و دیگر عناوین به این پلتفرم اجرا شده است. در برخی موارد این فرایند ممکن است سال ها به درازا بیانجامد. دیابلو یک نمونه خوب از اثری است که برای عرضه آن حدود ده سال وقت گذاشته شد و در نهایت در سال 2019 به ثمر نشست. یکی دیگر از این موارد بازی Legacy of Kain است که به وسیله Crystal Dynamics عرضه شد، استودیو سازنده ای که به وسیله Eidos Interactive خریداری شد و این استودیو بعداً به وسیله Square Enix به کمپانی جذب شد. تمامی کوشش های قانونی برای اثبات مالکیت بازی حدود هشت سال وقت گرفت تا اینکه بازی با موفقیت بر روی سایت عرضه شد. یک مورد مهم دیگر که باید بر روی آن تاکید گردد این است که سایت نمی تواند به طور قطع نتیجه گیری کند چه کسی دارندهٔ حقوق یک بازی است. این مسئولیت برعهدهٔ کمپانی یا شخص است تا از ارائه مدارک قانونی لازم برای اثبات مالکیت خود اطمینان حاصل کند. هرچند تیم GOG می تواند در این فرایند با انجام تحقیقات و به اشتراک گذاشتن نتایج آن یاری کند.

بهبود کیفیت بخشی از فرایند است

انتشار بازی جای خود دارد ولی مطمئن شدن از اینکه بازی در دسترس است و بر روی سیستم های مدرن اجرا می گردد مسئله ای دیگر است. بازی های رترو این قدرت را دارند که در بازیکنان حس نوستالژی را ایجاد نمایند، از همین رو سایت GOG خود را به حفظ و نگهداری از بازی های ویدیویی و تجربهٔ اورجینال بازی ها متعهد نموده است. در موقعیت های این چنینی تیم فنی سایت با استفاده از ابزارهای ساختهٔ خود از اجرای بازی بر روی سیستم های مدرن اطمینان حاصل می نماید. این سایت اغلب اوقات با سازندگان یا مالکان بازی های ویدئویی همکاری نزدیک دارد تا بازی هایشان را نوسازی نموده و محصولی باکیفیت بالا ارائه کند که برای تمامی نسل های بازیکنان قابل استفاده و لذت بخش باشد. عرضه سه گانهٔ مورتال کامبت در سال 2022 گواه این مشارکت است.

نتیجه گیری

درگذشته، ما شاهد مواردی بودیم که کل بازی ها یا بخش هایی از آنها به علت کوشش های اندک در حفظ آنها ازدست رفته اند. در برخی موارد کد سورس یا منابع بازی نابود شده یا پس از عرضهٔ بازی دیگر فاقد اهمیت شناخته نشده اند. این دنیا های ازدست رفته نمایندگان نه تنها ازدست رفتن دنیاهای تفریح بلکه ازبین رفتن میراث فرهنگی و تاریخی هستند. به عنوان یک بازیکن و حتی سازنده و ناشر شما می توانید نقش به سزایی در حفظ تاریخ بازی های ویدیویی ایفا کنید. در ادامه می توانید تعدادی از کارهایی که به پیشروی این هدف یاری می نمایند مطالعه فرمایید:

  • حامی تغییرات قانونی باشید: دیگران را نسبت به چالش های حفظ بازی ها مطلع کنید و حامی تغییرات در قوانین حق انتشار باشید که به این قوانین انعطاف پذیری بیشتری در نگهداری و حفظ بازی های ویدیویی می دهند.
  • در جامعه گیمینگ مشارکت کنید: دیدگاه هایتان را با سایرین به اشتراک بگذارید و مشوق گفتگوها پیرامون حفظ بازی ها در جوامع گیمینگ باشید.
  • از کوشش ها برای نگهداری از بازی های ویدئویی پشتیبانی کنید: به سازمان هایی که تمرکزشان حفاظت و نگهداری است اهدا کنید یا اگر مهارت های لازم برای شراکت در این امر را دارید رزومه تان را برای آنها ارسال کنید.
  • از بازی هایتان بک آپ بگیرید: هر وقت می توانید از فایل های بازی ها و کد سورس آنها بک آپ بگیرید. این امر شاید مشکل اصلی را حل نکند اما به حفظ بازی هایی که دوست دارید یاری می نماید.
  • رویکرد عاری از DRM را تشویق کنید: بازی های بدون DRM در دسترس قرار خواهند داشت حتی اگر سازنده و پلتفرم توزیع قوانین خود را تغییر دهد. پس تا جایی که می توانید مشوق عدم استفاده از نرم افزارهای DRM باشید.

حفظ بازی های ویدیویی فقط برای حفظ یک تفریح نیست، این بازی ها اکنون بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ما هستند و باید مورد حفاظت قرار گیرند. نگهداری و مراقبت از بازی های ویدیویی به این معناست که نسل های آینده می توانند به دنیا های مجازی که ما زمانی در آنها گشت وگذار کردیم قدم بگذارند و شاهد رشد و تکامل فرمت هنری باشند که به بخش جداناشدنی از جامعهٔ ما تبدیل شده است. اکنون وقت عمل کردن است زیرا با ازدست رفتن هر بازی بخشی از میراث ما برای آیندگان از دست می رود.

منبع: Game Developer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1402 بروزرسانی: 8 دی 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1352

به "حفظ بازی های ویدیویی: نگهداری از دنیا های دیجیتالی برای نسل آیندهٔ بازیکنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ بازی های ویدیویی: نگهداری از دنیا های دیجیتالی برای نسل آیندهٔ بازیکنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید