حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن

به گزارش مجله کامسا، ژاپن در چند دهه اخیر تصویری از یک کشور مدرن و پیشرفته در فکر جهانیان ایجاد نموده است و سیستم حمل و نقل عمومی در ژاپن، نقش مهمی در به وجود آمدن این فکریت ایفا نموده است.

حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن

پیشرفت تکنولوژی به همراه دقت و تعهد ذاتی فرهنگ ژاپن، باعث شده است تا این کشور به خصوص در کلانشهرهای خود، سیستم حمل و نقل کارآمد و موثری داشته باشد. حمل و نقل عمومی در ژاپن به زمانبندی دقیق و سر وقت بودن، تکنولوژی های بالا، خدمات بینظیر و بعلاوه ازدحام زیاد مسافران معروفیت دارد.

اگر شما نیز با تور ژاپن راهی سرزمین آفتاب تابان و نینجاها و سامورایی ها هستید، بد نیست با سیستم حمل و نقل عمومی در ژاپن آشنا شوید تا سفری راحت، سریع و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در ژاپن

قطار

شبکه ریلی ژاپن بسیار گسترده است و چهار جزیره اصلی ژاپن، یعنی هونشو (Honshu)، هوکایدو(Hokkaido)، کیوشو (Kyushu) و شیکولو (Shikoku) را به طور کامل پوشش می دهد. قطارها یکی از برترین وسایل حمل و نقل عمومی در ژاپن هستند که می توانید به راحتی با آنها به گوشه و کنار ژاپن بروید و سفر دلنشینی را تجربه کنید.

تقریبا حدود 70 درصد از شبکه ریلی ژاپن به وسیله راه آهن ژاپن (Japan Railways) اداره می گردد و باقی آن که اغلب در کلانشهرها است، در اختیار چندین شرکت خصوصی دیگر است.

برای استفاده از قطارهای سیستم حمل و نقل عمومی در ژاپن، انواع مختلفی از بلیت و کارت اعتباری وجود دارد که می توانید بر اساس نیازها و شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. ساده ترین بلیت قطارهای ژاپن jōsha ryōkin نام دارد که شما را تنها از نقطه A به نقطه B خواهد برد.

قیمت این بلیت بر اساس مسافت محاسبه می گردد؛ در مسیرهای کوتاه برای هر کیلومتر حدود 20 ین (واحد پول ژاپن) و برای مسیرهای طولانی تر کمتر از 10 ین برای هر کیلومتر خواهد بود.

شینکانسن (Shinkansen)

اما یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در ژاپن که از نمادهای پیشرفت تکنولوژی در این کشور به شمار می رود، قطارهای شینکانسن یا قطارهای سریع السیر هستند. این قطارها که در زبان انگلیسی با نام قطار گلوله ای (bullet trains) شناخته می شوند، از سال 1964 افتتاح شده اند و یک پیشرفت بزرگ در تکنولوژی و حمل و نقل عمومی در ژاپن به شمار می فرایند. جالب است بدانید که رکورد سرعت این قطارها در سفرهای آزمایشی به 603 کیلومتر در ساعت نیز رسیده است! البته در واقعیت این قطارها زمانی که قصد جابجایی مسافران را دارند، تنها تا 320 کیلومتر در ساعت سرعت می گیرند.

قطارهای شینکانسن جزایر هونشو، کیوشو و هوکایدو که از جزایر اصلی ژاپن هستند را تحت پوشش دارند و توکیو را به بیشتر شهرهای بزرگ ژاپن متصل می نمایند.

اما این وسیله حمل و نقل عمومی در ژاپن، علاوه بر سرعت بالا مزایای دیگری نیز دارد. یکی از اصلی ترین مزایا و ویژگی های این قطارها که در جهان نیز معروفیت دارد، دقت و سر وقت بودن آنهاست. باور کردنی نیست اما تاخیر در ایستگاه قطار ژاپن معنی ندارد و این قطارها بدون تلف کردن حتی یک ثانیه و دقیقا سر زمان مشخص شده حرکت می نمایند.

بعلاوه این قطارها بسیار راحت و جادار هستند و با وجود سرعت بالا، هیچ صدایی به درون قطار منتقل نمی گردد. بعلاوه در تاریخ 50 و خورده ای ساله این قطارها، تا کنون هیچ حادثه منجر به فوتی اتفاق نیافتاده است.

برای سوار شدن به این قطارهای سریع السیر، علاوه بر پرداخت هزینه بلیت که در قسمت قبل شرح دادیم، باید یک هزینه جداگانه نیز بپردازید. این مبلغ نیز بر اساس مسافت طی شده محاسبه می گردد و از 800 ین برای مسیرهای کوتاه تا 11 هزار ین برای مسیرهای طولانی فرق دارد.

رکورد سرعت قطارهای شینکانسن در سفرهای آزمایشی به 603 کیلومتر در ساعت نیز رسیده است! البته در واقعیت این قطارها زمانی که قصد جابجایی مسافران را دارند، تنها تا 320 کیلومتر در ساعت سرعت می گیرند.

مترو توکیو

اما علاوه بر استفاده از قطار و شینکانسن، یک گزینه دیگر نیز برای حمل و نقل عمومی در توکیو پیش روی شما خواهد بود و آن قطار زیرزمینی یا متروی توکیو است. متروی توکیو نیز مانند قطارهای ژاپن بسیار کارآمد و مناسب است و با داشتن 13 خط و بیش از 280 ایستگاه، تمام نقاط این کلانشهر بسیار بزرگ را پوشش می دهد.

در واقع با این وسیله حمل و نقل عمومی توکیو می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن، به هر نقطه ای در پرجمعیت شهر جهان سفر کنید. متروی توکیو عالی و کم هزینه برای حمل و نقل بین مرکز شهر و فرودگاه های توکیو است و با داشتن تابلوها و راهنماهای چند زبانه، توریستان بسیاری از آنها استفاده می نمایند.

برای خرید بلیت متروی توکیو باید حتما به یک نکته توجه داشته باشید. متروی توکیو به وسیله دو شرکت توکیو مترو (Tokyo Metro) و تویی (Toei) مدیریت می گردد و برای استفاده از خط های هر کدام، باید بلیت جداگانه ای بخرید.

بلیت متروی توکیو نیز بر اساس مسافت شما حساب خواهد شد. بلیت خطوط توکیو مترو بین 170 تا 320 ین و بلیت خطوط تویی بین 180 تا 430 ین قیمت دارد.

اتوبوس های محلی

دو نوع اتوبوس در سیستم حمل و نقل عمومی در ژاپن وجود دارد که یکی اتوبوس های محلی برای مسیرهای کوتاه، و دیگر اتوبوس های بزرگراهی برای مسیرهای طولانی تر است.

در شهرهایی چون توکیو و اوساکا که شبکه حمل و نقل ریلی گسترده ای دارند، اتوبوس های محلی وسیله جایگزینی برای قطار و مترو هستند. اما در شهرهایی چون توکیو که شبکه حمل و نقل ریلی در آنها از تراکم کمتری برخوردار است، اتوبوس ها یک وسیله ضروری و اصلی به شمار می فرایند.

اتوبوس های بزرگراهی

اتوبوس های بزرگراهی یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در ژاپن هستند که جایگزینی مقرون به صرفه برای قطار حساب می شوند. در صورتیکه قصد دارید مسافت های طولانی تری را طی کنید و هزینه کمتری نسبت به قطارها (به خصوص قطارهای سریع السیر) بپردازید، اتوبوس های بزرگراهی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهند بود.

تاکسی

تاکسی ها در ژاپن نسبتا گران هستند و با توجه به گستردگی شبکه حمل و نقل عمومی در ژاپن، استفاده از تاکسی، به خصوص در شهرهای چون توکیو امری غیرضروری به شمار می رود. البته در شهرهای چون کیوتو که شبکه حمل و نقل ضعیفتری دارد، می توان از تاکسی ها به عنوان مکمل اتوبوس و قطار استفاده کرد.

البته در حدود نیمه شب که زمان فعالیت اتوبوس ها و قطارهای ژاپن به سرانجام می رسد، استفاده از تاکسی تنها راه موجود است و به همین علت تقاضای آن نیز افزایش می یابد و باید زمان زیادی را در ایستگاه های تاکسی صبر کنید.

برای گرفتن تاکسی یا می توانید به ایستگاه های تاکسی که بیرون ایستگاه های قطار و بعضی مراکز خرید ژاپن قرار گرفته است مراجعه کنید، یا هر کجا که یک تاکسی خالی مشاهده کردید، با اشاره دست آن را متوقف کنید.

هزینه کرایه تاکسی به منطقه مورد نظر، نوع تاکسی و شرکت تاکسیرانی بستگی دارد اما به طور کلی هزینه آن از 400 تا 700 ین برای دو کیلومتر اول آغاز شده و بین 80 تا 90 ین برای هر 400 متر به آن اضافه می گردد. بعلاوه شب ها حدود 20 درصد به این قیمت ها افزوده خواهد شد.

اجاره دوچرخه

اما با وجود پیشرفت تکنولوژی، ژاپنی ها هنوز به دوچرخه سواری عادت دارند و مشاهده خیل بزرگ دوچرخه سواران در کلانشهرهایی چون توکیو امری عادی است. شما نیز به عنوان توریست می توانید به ایستگاه های اجاره دوچرخه مراجعه کنید و یک دوچرخه برای گشت و گذار در ژاپن کرایه کنید. در بیشتر جاذبه های توریستی می توانید این ایستگاه ها را پیدا کنید و با اجاره یک دوچرخه، سفری راحت و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

به طور کلی هزینه اجاره دوچرخه برای هر ساعت بین 100 تا 300 ین، 400 تا 800 ین برای نیمروز و 1000 تا 1200 یورو برای یک روز خواهد بود.

منبع: ققنوس
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 967

به "حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید