خانه عجیب خمیازه ها

به گزارش مجله کامسا، یکی از عجیب ترین خانه هایی که تا به حال در جهان ساخته شده عمارت کازابتلو است که در منطقه کاتالونیا در بارسلون اسپانیا قرار گرفته است. این ساختمان بین سال های 1875 تا 1877 ساخته شده و پس از سال ها به وسیله آنتونی گادیو بازسازی و بازسازی شد. این نوسازی از سال 1904 تا 1906 طول کشید و با اضافه کردن دکوراسیون داخلی در سال 1910 به طور کامل به اتمام رسید. نام اولیه این ساختمان، کازادلا به معنی خانه ای از استخوان ها بود و هر کس این نام

خانه عجیب خمیازه ها

خانه عجیب خمیازه ها

نویسنده: ندا بهجتیان

معماری عجیب و غریب و منحصر به فرد کازابتلو طوری است که به نظر می رسد از هزاران تکه استخوان ساخته شده است.

یکی از عجیب ترین خانه هایی که تا به حال در جهان ساخته شده عمارت کازابتلو است که در منطقه کاتالونیا در بارسلون اسپانیا قرار گرفته است. این ساختمان بین سال های 1875 تا 1877 ساخته شده و پس از سال ها به وسیله آنتونی گادیو بازسازی و بازسازی شد. این نوسازی از سال 1904 تا 1906 طول کشید و با اضافه کردن دکوراسیون داخلی در سال 1910 به طور کامل به اتمام رسید. نام اولیه این ساختمان، کازادلا به معنی خانه ای از استخوان ها بود و هر کس این نام را می شنید توقع تماشا خانه ای را داشت که از استخوان ساخته شده یا حداقل با تکه ای استخوان تزئین شده باشد. اما این نام فقط به خاطر شکل عجیب و غریب و نمای خاص آن، روی ساختمان گذاشته شده بود.

کازا دلا به وسیله فردی متمول به نام جوزف بتلو و برای اینکه با خانواده اش در آن زندگی کند خریداری شد. این ساختمان در واقع خانه ای قدیمی بود که جوزف پس از خریداری آن را بازسازی کرد. گفته می گردد قبل از اینکه جوزف خانه را بخرد، کازا دلا متعلق به تاجری به نام پیره بود. این تاجر پس از مرگ خوزه گواردیولا که فرد بسیار ثروتمند و مشهوری در بارسلون بود، با همسر او روزاریو ازدواج کرد. ولی همه مردم می گفتند که او روزاریو را دوست نداشته و فقط به خاطر پول با او ازدواج نموده. پیره برای اینکه علاقه خود را به همسرش نشان بدهد و به همه ثابت کند که به پول روزاریو احتیاجی ندارد، این ساختمان را ساخت و به همسرش اهدا کرد.

زمانی که بتلو، کازا دلا را خریداری کرد، خانه در شرایط بسیار بدی قرار داشت و تقریباً تخریب شده بود. بتلو در واقع این عمارت را دوباره از نو ساخت. او پس از ساخت، مجسمه ای از الهه زمین را در بالای عمارتش نصب کرد که با مخالفت مسوولان شهر رو به رو شد، ولی جوزف با پرداخت پول زیادی توانست مجسمه را در بالای ساختمانش نگه دارد.

پس از اینکه آنتونی گادیو، کازادلا را خریداری کرد، تصمیم گرفت تا بدون خراب کردن آن و با حفظ ظاهر جالبی که داشت فقط آن را بازسازی کند. گادیو مدل بیرونی ساختمان را به همان صورت باقی گذاشت و داخل آن را به طور کلی تغییر داد و خودش بار دیگر فضای داخلی آن را طراحی کرد. آنتونی نمای جالبی برای سر در آن طراحی کرد و سقف آن را دوباره از نو طراحی کرد که البته این سقف تازه باعث شد تا به ارتفاع خانه هم افزوده گردد. در آغاز این پروژه مقامات بارسلون به طور کلی با این نوسازی مخالف بودند چرا که نمی خواستند چهره قدیمی محله و مخصوصاً این خانه تغییر کند. اما آنتونی بالاخره توانست رضایتشان را جلب کند و به آنها اطمینان دهد که شکل اصلی خانه هیچ تغییری نمی کند. او با توجه به نمای ساختمان سعی کرد تا با استفاده از همان تزئینات یا چیزهایی شبیه به آن، بازسازی را انجام دهد. پس از اتمام این بازسازی، آنتونی به خاطر زنده نگه داشتن نام صاحب اول آن، نام کازابتلو به معنی خانه بتلو را برای آن انتخاب کرد. البته او بالاخره مجبور شد تا مجسمه بالای خانه را به درخواست مقامات بارسلون تخریب کند و به جای آن یک صلیب بزرگ قرار دهد.

خانه عجیب

اصلی ترین علت معروفیت کازابتلو، نمای خارجی آن است و به عنوان یکی از عجیب ترین خانه های جهان با معماری و نمای منحصر به فرد معروفیت یافته است. هنر آنتونی در بازسازی نمای خارجی، از بین بردن تمام خطوط صاف و مستقیم و دادن شکل های عجیب به ساختمان بود که همه پس از اتمام کارش، آن را یک شاهکار نامیدند. تنها نمای خارجی ساختمان نیست که بسیار زیبا و خاص طراحی شده، بلکه اتاق های آن نیز هر کدام به یک شکل و با طراحی متفاوتی ساخته شده است.

این ساختمان 5 طبقه دارد که طبقات پایین تر آن دارای پنجره های بزرگ و بیضی شکل هستند که با تکه های کوچک سنگ و شیشه های رنگی تزئین شده اند. این پنجره های بزرگ این حس را به انسان می دهد که یک نفر در حال خمیازه کشیدن است. همین امر باعث شد تا نام دیگر کازا بتلو، خانه خمیازه ها باشد. هر چه به طرف بالاتر نگاه می کنید این پنجره ها کوچک تر و بالکن های طان طوری است که انگار با تکه های کوچک استخوان ساخته شده اند. موزائیک های رنگی نصب شده روی ساختمان آن را شبیه به خانه های افسانه ای نموده است. بعلاوه نحوه نصب این سرامیک ها طوری است که از پشت بام آغاز شده و تا پایین ساختمان کشیده شده و گویا به پشت یک اژدها یا دایناسور نگاه می کنید.

افسانه کازابتلو

افسانه ای در خصوص این عمارت وجود دارد که می گوید، راهبی به نام جورج، در نبردی سخت با یک اژدها که به شهر حمله نموده بود، توانست بالاخره او را شکست دهد. او شمشیر خود را به هوا پرتاب نموده و شمشیر پس از برخورد با یک ساختمان مخروبه به پایین برگشت و با پشت اژدها برخورد کرد و باعث کشته شدنش شد. پس از آن جورج با استفاده از استخوان های این اژدها، خانه ای را که موجب نجاتش شده بود بازسازی و تا آخر عمر در آن زندگی کرد. برخی از مردم بارسلون هنوز معتقدند که زیربنای اصلی این عمارت از استخوان های همان اژدهاست.

منبع: نشریه همشهری سرنخ شماره 113

منبع: راسخون
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1141

به "خانه عجیب خمیازه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه عجیب خمیازه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید