رژیم غذایی پالئو چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

به گزارش مجله کامسا، رژیم غذایی پالئو یک برنامه غذایی است که بر اساس غذاهایی که انسان ها در دوران پالئولیتیک مصرف می کردند، تنظیم شده است. دوران پالئولیتیک از حدود 2.5 میلیون تا 10 هزار سال پیش را شامل می گردد. رژیم غذایی پالئو مدرن شامل میوه ها، سبزیجات، گوشت های کم چرب، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه ها است. اینها غذاهایی هستند که در گذشته انسان ها می توانستند با شکار و جمع آوری به دست بیاورند.

رژیم غذایی پالئو چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

این رژیم غذایی بعلاوه با نام های دیگری هم شناخته می گردد، مانند رژیم غذایی پالئولیت، رژیم غذایی عصر سنگ، رژیم غذایی شکارچی-جمع کننده و رژیم غذایی انسان غارنشین.

هدف از رژیم غذایی پالئو این است که غذاهای محتمل خورده شده به وسیله انسان های اولیه را مصرف کنید. این رژیم غذایی بر اساس ایده ای است که ژن های ما برای رژیم های غذایی مدرن که نتیجه کشاورزی شده اند، تطبیق ندارند. کشاورزی باعث شد که غذاهای مانند غلات و لبنیات به راحتی در دسترس باشند. بعلاوه کشاورزی تغذیه حیوانات خورده شده به وسیله انسان ها را نیز تغیر داد. ایده رژیم غذایی پالئو این است که این تغیرات در رژیم غذایی سرعت بدن انسان را برای تغیر گرفتار نموده است. این عدم تطابق باور دارد که منجر به چاقی، دیابت و بیماری قلبی در امروز گردد.

لورن کوردین، دکترای فلسفه، که کتاب در خصوص رژیم غذایی پالئو نوشته است، ادعا می نماید که با خوردن مثل نیاکان پیش تاریخی مان، لاغرتر و کمتر در معرض دیابت، بیماری قلبی، سرطان و سایر مسائل بهداشتی خواهیم بود.

این رژیم غذایی بعلاوه به عنوان رژیم غذایی غارنشین یا رژیم غذایی عصر سنگ شناخته می گردد، در اصل یک برنامه تغذیه با پروتئین بالا و فیبر بالا است که به شما قول می دهد وزن کم کنید بدون اینکه کالری را بکاهید.

چه چیزی می توانید بخورید و چه چیزی نمی توانید

با رژیم پالئو، شما زیاد از گوشت های تازه و کم چرب و ماهی، میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم تر مصرف خواهید کرد.

شما بعلاوه می توانید این مواد غذایی را بخورید:

  • تخم مرغ
  • آجیل و دانه ها
  • روغن های سالم تر، از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل

شما نمی توانید هیچ غذای فرآوری شده ای را در این رژیم بخورید و از آنجا که نیاکان پیش از تاریخ ما شکارچی بودند، نه کشاورز، به گندم و لبنیات، به همراه دیگر غلات و حبوبات (مانند بادام زمینی و لوبیا) خداحافظی کنید. سایر مواد غذایی که باید از آنها دوری کنید:

  • لبنیات
  • شکر تصفیه شده
  • سیب زمینی
  • نمک
  • روغن های گیاهی تصفیه شده، مانند کانولا

سطح کوشش: میانه

شمارش کالری وجود ندارد و میوه ها و سبزیجات پرفیبر شما را سیر خواهند کرد، همانطور که گوشت بدون چربی نیز این کار را انجام می دهد.

محدودیت ها: رژیم پالئو اجازه می دهد که کمی تقلب کنید، به خصوص در ابتدا. وقتی آغاز می کنید، شما می توانید هر چه خواستید برای 3 وعده غذای در هفته بخورید. Cordain آنها را وعده های باز می نامد. یا شما می توانید خود را به چالش بکشید تا فقط یک وعده باز در هفته داشته باشید.

خرید و پخت و پز: شما باید مواد غذایی مجاز را تهیه کنید و از صفر آشپزی کنید، پس برای وقت گذاشتن در آشپزخانه برنامه ریزی کنید.

غذاها یا وعده های بسته بندی شده؟ هیچکدام. غذاهای فرآوری شده ممنوع هستند.

ورزش: هنگام کاهش وزن، لازم نیست. اما کوردین به شدت توصیه می نماید که برای حفظ کاهش وزن و سلامت کلی، ورزش کنید.

آیا این رژیم غذایی، محدودیت ها یا ترجیحات غذایی مجاز می نماید؟

گیاهخوار یا وگان: این رژیم غذایی بر گوشت و ماهی تأکید دارد و کوردین می گوید که نمی توانید رژیم غذایی پالئو را بدون خوردن گوشت، آبزیان یا تخم مرغ دنبال کنید. منابع عالی گیاهخوارانه پروتئین، مانند لوبیا و سایر حبوبات، مجاز نیستند.

رژیم کم نمک: این رژیم غذایی اجازه نمی دهد نمک مصرف کنید، بنابراین ممکن است به شما یاری کند تا میزان سدیم خود را کاهش دهید. اگر هر غذایی را که از یک قوطی یا جعبه می آید بخورید، هنوز هم باید میزان سدیم را روی برچسب های غذایی آنالیز کنید.

چه چیز دیگری باید بدانید

هزینه ها: خوردن زیاد گوشت و ماهی ممکن است صورتحساب خرید خود را افزایش دهد.

پشتیبانی: شما می توانید این رژیم غذایی را به تنهایی انجام دهید. اگر می خواهید با همکاران پالئو خود در ارتباط باشید، انجمن های رژیم پالئو آنلاین وجود دارد.

کاتلین زلمان، MPH، RD، می گوید:

آیا کار می نماید؟

حذف همه غلات، لبنیات، غذاهای فرآوری شده، شکر و بیشتر محتملاً منجر به کاهش وزن خواهد شد، اما ممکن است یک برنامه سخت باشد که به دلیل محدودیت ها و قیدهای غذایی بلند مدت پیروی گردد.

چندین مطالعه در خصوص جنبه های خاص رژیم پالئو وجود دارد. در حالی که آنها ممکن است تمام ادعاهای ارائه شده در کتاب را پشتیبانی نکنند، اما آنها یافته اند که یک رژیم غذایی غنی از پروتئین لاغر و غذاهای گیاهی می تواند باعث گردد شما بیشتر سیری را حس کنید، به کنترل قند خون یاری کنید تا به شما یاری کند وزن خود را کاهش دهید.

آیا برای شرایط خاص خوب است؟

نویسنده ادعا می نماید که آزمایش های بالینی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی پالئو می تواند خطر بیماری قلبی، فشار خون و التهاب را کاهش دهد، علاوه بر این وزن کم کند، آکنه را کاهش دهد و سلامت و عملکرد ورزشی بهینه را ترویج کند. اما بسیاری از متخصصان از این موضوع مطمئن نیستند و احتیاج به تحقیقات بیشتری است.

حذف نمک و غذاهای فرآوری شده باعث می گردد این رژیم غذایی کم نمک برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب باشد.

قبل از آغاز به این برنامه با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

اگر توانایی خرید بیشتر از غذاهای کامل و غیرفرآوری شده را دارید و حاضر به اختصاص زمان در آشپزخانه برای آماده سازی آنها هستید، این برنامه ممکن است به شما در کاهش وزن یاری کند.

برای پر کردن نقصان های مواد مغذی، برنامه را با مکمل های چندویتامین تکمیل کنید.

اگر تمایل دارید به روشی انعطاف پذیرتر برای کاهش وزن که کمتر بر گوشت تمرکز داشته باشد و انواع متنوعی از غذاها را در بر بگیرد، در پی یک برنامه دیگر باشید.

منبع: فوت و فن / webmd.com
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1305

به "رژیم غذایی پالئو چیست و چرا اینقدر محبوب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی پالئو چیست و چرا اینقدر محبوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید