منصور قهرمانی جسور غوطه ور در مستند و سینما!

به گزارش مجله کامسا، منصور، در موضوع و جسارت ورود به چنین عرصه فیلمسازی ستودنی است با ایرادات جدی که می تواند برای ساخت آثار مشابه آن کمتر گردد تا سینمای ایران خالی از قهرمانان ملی و دینی نگردد.

منصور قهرمانی جسور غوطه ور در مستند و سینما!

گروه فرهنگی خبرنگاران- سید مهدی حاجی آبادی؛ منصور، سر پا، تحقیق شده و کار شده است و سرهم بندی نشده است، فیلم تا حد زیادی مفهوم زده نیست، مساله دارد و مساله اش برای دیروز و بیشتر امروز است، فیلم آبرومندی که نه ملودرام سطحی می گردد نه جنگی شعاری.

مساله اصلی فیلم در مورد ایستادگی یک قهرمان مقابل ملغمه ای از مدیران نالایق یا فاسد و حمایت از توان ایرانی برای ورود به عرصه های جدید چیزی است که امروز به شدت به آن احتیاج داریم و منصور در مجموع بی ادعا از پس این مساله برامده است.

فضایی که در منصور تحقق یافته ممکن است تماشاگر را به این توهم دچار کند که خود را در برابر یک فیلم مستند بینگارد. استناد به واقعیت امکانی نیست که فقط در فیلم های مستند فراهم گردد، اگر چه در فیلم های غیر مستند، نزدیک شدن به واقعیت تا این حد، کاری است بسیار سخت.

سخن گفتن در باره منصور بدون عنایت به ساختار مستند ممکن نیست. نه فقط به این علت که سرمدی سابقه ای پربار در مستندسازی دارد بلکه به آن علت که نگاه او به مدعی نزدیک به واقعی است.

فیلم جنگ زده نیست و جنگ طلب و قهرمان ساز دروغین. در حمایت از توان ایرانی است است، اما نه با توهم و شعاری. آسیب شناسانه است و تا حدی تحلیلگر. ملی است و نگاهش نیز خیلی خصوصی نیست.

کارگردان منصور با سابقه خوب در مستندسازی با ورود به عرصه فیلم داستانی می گوید این ستاری اوست؛ اما چقدر به ستاری واقعی نزدیک است؟ مساله این است. درباره یک شخصیت بسیار مهم و مانده در تاریخ حرف زدن، شعار ندادن و خصوصی و شخصی نکردنش سخت است. قطعا فیلمساز به جنبه هایی از شخصیت نزدیک تر است و از جنبه هایی دورتر، اما این توجیه کافی نیست. هم باید یک شخصیت درست و واقعی و چندبعدی در بیاید و هم نگاه فیلمساز به او غایب نباشد. نه اینکه فقط با نگاه فیلمساز روبرو باشیم. حس کلی شخصیت و خلوت و آشکارش باید در فیلم باشد.

از شخصیت علمی و نخبگی شهید چیزی در فیلم دستمان را نمی گیرد؛ چون چند سکانس که منصور در حال مکالمه با مهندس هواپیماساز است که آن هم مبتدیانه شده، شخصیت علمی اش غایب است. منصور بیشتر تکیه به شحخصیت فرماندهی و جدیت او در ورود به عرصه های تجربه نشده همچنین ایستادگی و شجاعت او پای انتخاب های خودش پیروز است.

ارتباط شهید ستاری با خانواده هم اصولا احتیاجی به تصویر کردن نبود، زیرا در منصور با پرتره مستند طرف نیستیم که احتیاجمند چنین تصویری باشد، و در معدود سکانس های ورود همسر او به فیلم، عملا هیچ نیست و در عمل لیندا کیانی، عنصری اضافه شده از بیرون به فیلم حس می گردد.

نگاه مستندگونه کارگردان نیز موجب شده در سکانس های متعددی به همان خطای فیلم ایستاده در غبار مهدویان دچار گردد؛ در صحنه های متعدد گفتگوی دونفره در سوله یا باند فرودگاه، دوربین روی دست مشابه آنچه که مهدویان در سینمای ایران باب کرد، یا خطای کارگردان در قاب های مستندگونه به جای سینما از جمله نقاط ضعفی است که احتمالا بخاطر تاثیر شکل اولین کار مهدویان در ذهن کارگردان است.

باید دقت کرد ذوق زدگی و هورا و هیاهو برای این فیلم شِبهِ مستند بازسازی شده داستانی کمی زیاد است و امر را، هم بر سازنده اثر و هم بر مخاطبش مُشتبَه می نماید و این می تواند خطرآفرین باشد و گمراه کننده.

از طرفی نقطه ضعف جدی فیلم، در فیلم عملا قهرمان یکه بزن قصه شهید ستاری است و هرکه جز همان چند نفر اطراف اوست، یا ناکارآمد و سیاست زده (مشابه هاشمی با آن گریم بد) است یا فاسد!

عملا اثری از جمهوری اسلامی یا اراده ای که مانع برکناری ستاری و پشتوانه پیش برندگی او در نیرو است را در سکانس های فیلم نمی بینیم، جز چند دیالوگ که از حمایت رئیس جمهور وقت یا برکناری با حکم امام (ره) در جلسه کمسیون امنیت ملی، چیز دیگری در فیلم نیست؛ سینما زبان تصویر است و دیالوگ قرار است به خدمت این زبان درآید نه اینکه با حذف هرچیز با گنجاندن جملات کوتاه و جانیفتاده بخواهیم حفره فیلم را پر کنیم.

در مجموع، اما منصور از اتفاقات خوب جشنواره است، فیلمی بی مدعا که بازی نقش اصلی او از نقاط قوت فیلم است، موسیقی به اندازه و در خدمت فیلم و ریتم و تدوین اثر هم معمولی است. منصور، در موضوع و جسارت ورود به چنین عرصه فیلمسازی ستودنی است با ایرادات جدی که می تواند برای ساخت آثار مشابه آن کمتر گردد تا سینمای ایران خالی از قهرمانان ملی و دینی نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 529

به "منصور قهرمانی جسور غوطه ور در مستند و سینما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منصور قهرمانی جسور غوطه ور در مستند و سینما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید