میل رادکان در معرض آسیب های بسیاری قرار گرفته است

به گزارش مجله کامسا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، میل رادکان در معرض آسیب های بسیاری قرار گرفته است.

میل رادکان در معرض آسیب های بسیاری قرار گرفته است
بیشتر بخوانیدبرج تاریخی میل رادکان، جاذبه ای در شهر کردکوی

میل رادکان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان گلستان است که در سده چهارم هجری قمری به دستور اسپهبد ابوجعفر محمد ابن وندر ابن باوند از فرمانروایان آخر سلسه باوندی احداث شده است. این میل بر فراز صخره ایی به مساحت 9 هزار و 879 مترمربع نهاده شده است و دارای 16 متر ارتفاع است.

با توجه به شرایط اقلیمی و تأثیر عوامل مخرب جوی مانند بادهای شدید و تجمع برف و یخبندان در طی ادوار مختلف میل در معرض آسیب های فراوانی نهاده شد که طی چند مرحله به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بازسازی و بازسازی شده است.

اکنون پس از چندسال و چند مرحله بازسازی و بازسازی این اثر ناب تاریخی استان، همچنان نیاز به بازسازی و حفاظت دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: اداره کل میراث فرهنگی گلستان در راستای وظایف و اهداف سازمانی خود برنامه های بازسازی ازاره و محیط پیرامون میل رادکان را در دستور کار خود قرار داده است.

آسیب های جوی و انسانی

سارا اخوت اظهار کرد: به علت آسیب های زیاد جوی و انسانی، ازاره بنا در طول زمان دچار تغییر شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما در این مرحله از بازسازی میل، تعمیر و تعویض آجرهای الحاقی ازاره ورودی است.

اخوت بعلاوه توضیح داد: عملیات اجرایی با اولویت برچیدن الحاقات و آجرهای آسیب دیده ازاره به روش دستی و خارج کردن و پاکسازی ملات ماسه و سیمان و گل آهک و استفاده از آجر مرغوب و متناسب با آجر تاریخی در دستور کار پیمانکار نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان ادامه داد: برای این کار، آجرهای فرسوده ازاره به عمق یک آجر یعنی حدود 24 سانت برچیده شده و با آجر 24*24*5 سانت و ملات ماسه آهک، طبق چیدمان و شیوه تاریخی و اولیه بنا جایگزین می گردد.

وی بعلاوه در مورد شایع ترین آسیب های موجود در این اثر تاریخی اظهار کرد: دست نوشته های انسانی یکی دیگر از عوامل آسیب و تخریب آجرهای ازاره بیرونی میل است که پاکسازی این دست نوشته ها یکی از وظایف ما در این پروژه است.

حفاری های غیرمجاز

یک کارشناس بازسازی و احیای بنای تاریخی در مورد آسیب های وارده به میل رادکان کردکوی گفت: بخش زیادی از آسیب های وارده میل رادکان به جهت حفاری های غیرمجاز است.

حسین دباغ اظهار کرد: به علت عدم نیروی کافی در یگان حفاظت میراث فرهنگی و دوری مسافت، آسیب های زیادی از جمله حفاری های غیرمجاز، دست نوشته های گردشگران بر بدنه میل و آسیب های وارده به وسیله شکارچیان خفاش بر این اثر تاریخی وارد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی در مورد اقدامات اجرا شده جهت حفاظت میل رادکان گفت: برای حفاظت از این بنای تاریخی از مشارکت مردمی استفاده می گردد.

جعفر خاندوزی بیان نمود: اداره کل میراث فرهنگی با ایجاد تمهیداتی برای مردم شهرستان کردکوی موجبات استقرار این مردم را در قالب ظرفیت های بومگردی در اطراف میل رادکان مهیا نموده است.

وی ادامه داد: با مستقر شدن پایگاه های صنایع دستی و گردشگری در حاشیه میل، حفاظت از این بنای تاریخی با همکاری مردم بومی منطقه خواهد بود و بخشی از معضلات حفاظتی میل برطرف خواهد شد.

خاندوزی بعلاوه در مورد فرایند قانونی بازسازی میل رادکان گفت: طرح این پروژه پس از تصویب در شورای فنی به وزارتخانه ارسال و برای عملیات اجرایی آن پروانه بازسازی صادر شد.

کیفیت نامناسب آجرها

وی توضیح داد: در حین اجرا به علت کیفیت نامناسب آجر و اجرای نامناسب آجرچینی برخلاف الگوی اولیه به وسیله استاد کار، باعث شد تا دستور برچیدن کل بخش های بازسازی شده صادر گردد.

خاندوزی در ادامه اضافه کرد: پیمانکار این پروژه متعهد شد تا نسبت به تهیه مجدد آجر مرغوب و مورد تأیید کارشناسی جهت بازسازی ازاره با استفاده از ملات پایه آهکی نسبت به بازسازی و بندکشی میل با رعایت دقیق الگوی تاریخی آن اقدام کند.

وی بعلاوه در مورد اعتبار تخصیص یافته به این پروژه گفت: برای حفاظت و بازسازی میل مبلغ 800 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به صورت پیمانی لحاظ شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی یادآور شد: ساماندهی سنگ فرش پلکان و محوطه پیرامون میل و بعلاوه بازسازی کف آجری بنا از دیگر برنامه های بازسازیی میل رادکان است.

لازم به ذکر است بنا شدن میل رادکان بر روی صخره ای طبیعی موجب شده که این اثر بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد. لذا مسئولام ذیربط باید تمهیدات ویژه ای را برای حفاظت و نگهداری هرچه بیشتر این اثر ناب تاریخی سرزمین گرگان اتخاذ نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 983

به "میل رادکان در معرض آسیب های بسیاری قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میل رادکان در معرض آسیب های بسیاری قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید