نحوه نصب موتور ویبره در ماشین آلات صنعتی

به گزارش مجله کامسا، برای فراوری ارتعاش در ماشین آلات صنعتی اقدام به نصب موتور ویبره به روی آن ها می نمایند. موتور ویبره وسیله ای است که فراوری ویبره و ارتعاش می نماید و با نصب آن ها به روی ماشین آلات صنعتی این ارتعاشات به ماشین آلات منتقل می گردد. برای اینکه ارتعاشات به درستی به ماشین آلات منتقل گردد باید در هنگام نصب موتور ویبره نکات لازم را اجرا گردد و نصب به صورت اصولی صورت بگیرد.

نحوه نصب موتور ویبره در ماشین آلات صنعتی

نصب غیر اصولی موتور ویبره موجب کاهش عمر ویبراتور و ایجاد مسائل متعدد در دستگاه های ارتعاشی می گردد. ما در این متن طریقه نصب ویبراتور به روی انواع دستگاه ها را آنالیز می کنیم.

نصب موتور ویبره به روی میز ویبره

برای نصب ویبره بدنه در میز ویبره دو ناودانی را به زیر میز جوش می دهند. روی این ناودانی ها یک صفحه فلزی محکم نیز به عنوان پایه نصب جوش می دهند. سپس موتور ویبره را روی این صفحه فلزی پیچ می نمایند. در اجرای همه این مراحل باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم که موتور ویبره بتواند بالاترین بهره وری را داشته باشند. تعدادی از این نکات عبارت اند از:

پایه نصب محکم

از نکات بسیار مهم در نصب موتور ویبره روی میز ویبره این است که سطحی که ویبراتور روی آن قرار می گیرد به اندازه کافی محکم باشد. این استحکام باید به گونه ای باشد که نیروهای فراوری شده به وسیله ویبره بدنه موجب انحراف بیش از 0.2 میلی متر سازه نگردد. اگر اندازه انحراف از 0.2 بیش تر باشد موجب جداشدن جوش ها و شل شدن پیچ ها می گردد. بنابراین هنگام طراحی و ساخت دستگاه ها و تجهیزات ارتعاشی باید به این نکته توجه داشته باشیم.

پایه نصب صاف

پایه نصب باید به طور کامل مسطح و صاف باشد تا از جداشدن موتور ویبره و پیچ ها جلوگیری کند. برای اطمینان از صاف بودن پایه نصب تمامی سطوح پیچ و مهره را ماشین کاری می نمایند. علاوه بر ماشین کاری قبل از نصب موتور ویبره محل نصب را از همه آلودگی ها و رنگ پاک می می نمایند. سطحی که ویبره بدنه روی آن نصب می گردد باید صاف و بدون هرگونه زنگ زدگی باشد.

محکم کردن موتور ویبره روی پایه نصب

بعد از فراهم کردن سطح صاف برای نصب موتور ویبره با استفاده از پیچ ها , مهره ها و واشرهای مسطح و فنری با درجه 10.9 یا 12.9 موتور ویبره را به سطح نصب می کنیم. به هنگام نصب، پایه های موتور ویبره باید با پایه نصب در تماس باشد. برای نصب ویبراتور باید با یک واشر تخت و صاف پیچ را از زیر پایه نصب میان سرپیچ و سطح زیرین پایه نصب قرار دهید. واشر تخت باید به طور مناسب در محل نصب مسطح قرار بگیرد و از بالا یک واشر تخت و یک واشر فنری قرار می گیرد سپس با آچار مناسب پیچ را محکم می گردد. پیچ هایی که برای نصب موتور ویبره استفاده می گردد باید به اندازه ای بلند باشند که بعد از سفت شدن دو تا سه رزوه کامل آن از مهره بیرون باشد. به علت فراوری ارتعاش به وسیله موتور ویبره باید به صورت دوره ای این پیچ ها آچار کشی شوند.

نحوه روشن کردن ویبراتور بعد از نصب

موتور ویبره را بعد از 30 دقیقه کار خاموش می کنیم. سپس تمام پیچ های پایه موتور ویبره و پایه نصب را چک می کنیم تا از استحکام آن ها اطمینان حاصل کنیم. علاوه بر استحکام پیچ ها گشتاور و یا نیروی چرخشی دستگاه را نیز به صورت دوره ای ابتدا بعد از چهار ساعت کار سپس بعد از یک هفته کار و بعد از یک ماه کار آنالیز می کنیم. البته توصیه می گردد که این آنالیز به صورت یک برنامه منظم به صورت مداوم انجام گردد. این آنالیز های مداوم از آسیب به ویبره بدنه و تجهیزات ارتعاشی جلوگیری و موجب افزایش طول عمر دستگاه ها می گردد.

نصب موتور ویبره در صفحه ویبره خطی

صفحات ارتعاش خطی عبارت اند از ماشین آلات صنعتی مانند : نوار نقاله ها, غربال ها یا سرند ها, جدانماینده ها, تخلیه نماینده ها, موقعیت گیرها, سورت نماینده ها , فیدرها, ماشین های اندازه گیری و بسترهای سیال.

روش های مختلفی برای نصب موتور ویبره در صفحات خطی وجود دارد که ما در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم :

قرار دادن موتور ویبره در پایین صفحه ویبره

قراردادن ویبراتور در پایین صفحه ویبره موجب صرفه جویی در فضا می گردد و روشی ایمن و قابل اعتماد برای نصب موتور ویبره در صفحات خطی است. زمانی که عرض مکان دستگاه ویبره محدود باشد این روش برترین انتخاب می تواند باشد. در روش های دیگر علاوه بر فضایی که موتور ویبره اشغال می نماید باید فضایی برای عملیات تغذیه نیز در نظر گرفت. در فضاهای محدود با کاهش عرض قاب سعی در حل این مشکل دارند اما با کاهش عرض قاب صفحه سطح عملکرد و ظرفیت پردازش آن کاهش پیدا می نماید. بنابراین با نصب ویبراتور در پایین صفحه نیازی به کاهش عرض قاب نیست و بدون تاثیر منفی بر راندمان دستگاه مشکل محدودیت فضا حل می گردد.

موتور ویبره در دوطرف صفحه ویبره

در این روش ویبره بدنه را در دو طرف صفحه ویبره قرار می دهند و به صفحه ارتعاش صفحه ارتعاش خطی جانبی می گویند. این روش هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که محدودیت فضا برای ارتفاع دستگاه وجود داشته باشد و برای عرض دستگاه محدودیتی نباشد. به علت این که ارتفاع دستگاه صفحه ارتعاش به طور معمول ثابت است با تغییر مکان نصب موتور ویبره از پایین دستگاه به دوطرف صفحه خطی تا حدود زیادی از ارتفاع کم کرد. به عنوان مثال در بعضی موارد خروجی تجهیزات به علت نیازهای خاص نمی توانند از زمین ارتفاع زیادی داشته باشند. در این موارد نصب ویبراتور در پایین صفحه ویبره خطی کنترل ارتفاع را مشکل می نمایند به همین علت از روش نصب موتور ویبراتور در دوطرف صفحه ویبره استفاده می گردد.

موتور ویبره در بالای صفحه ویبره

نصب ویبره بدنه در بالای صفحه ویبره روش متداولی نیست. به صفحه ویبره خطی در این روش صفحه ارتعاشی خطی بالایی می گویند. زمانی از این روش استفاده می گردد که در ارتفاع و عرض دستگاه محدودیت وجود داشته باشد.

نصب موتور ویبره بر روی انواع قیف ها

  1. هاپر مخروطی : ویبراتور در هاپر مخروطی روی یک ورقه نبشی که روی قیف جوش داده می گردد نصب می گردد. محل نصب در یک سوم کل طول و نزدیک به خروجی قیف است.
  2. هاپر مربعی : نصب موتور ویبره در هاپر مربعی مانند هاپر مخروطی است.
  3. هاپر پاروبولیک(سهمی شکل) : در این نوع از هاپرها فاصله ویبراتور از خروجی قیف 30 سانتی متر در نظر گرفته می گردد.
  4. هاپر با خروجی زاویه دار: فاصله ویبره بدنه از خروجی هاپر 10 سانتی متر است. کم بودن فاصله موتور ویبره با خروجی به علت داشتن اصطکاک بیشتر مواد در زمان خروج است.
  5. هاپر با یک طرف عمودی : نصب ویبراتور در این هاپر مشابه با هاپر مخروطی است.

پیلسا موتور فراوری نماینده موتور ویبره ایرانی آماده ارائه مشاوره رایگان نصب موتور ویبره در انواع دستگاه های ارتعاشی است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1282

به "نحوه نصب موتور ویبره در ماشین آلات صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه نصب موتور ویبره در ماشین آلات صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید