هدست واقعیت مجازی چیست؟

به گزارش مجله کامسا، یکی از دستگاه هایی که امروزه در بازار بازی های ویدیویی و تماشای فیلم بسیار محبوب شده است، هدست واقعیت مجازی یا VR است. برای آشنایی با مفهوم واقعیت مجازی، هدست های مرتبط با آن و کاربردهای آن در دنیای امروز با ما همراه شوید.

هدست واقعیت مجازی چیست؟

یکی از دستگاه هایی که امروزه در بازار بازی های ویدیویی و تماشای فیلم هر روز محبوب تر از گذشته می گردد، هدست واقعیت مجازی یا VR است. VR مخفف عبارت Virtual Reality یا همان واقعیت مجازی است و فرد با استفاده از این تکنولوژی می تواند در شرایطی قرار بگیرد که شباهت بسیار زیادی به واقعیت دارد.

واقعیت مجازی چیست؟

اصطلاح واقعیت مجازی یک واژه ترکیبی با دو مفهوم مختلف است. منظور از مجازی این است که دنیایی که ما در آن قرار می گیریم توسط رایانه ها ساخته شده است و موجودیت خارجی ندارد. یک دنیای مجازی که همانند دنیای اینترنت هیچ بعد خارجی ندارد و صرفا می توان آن را درون یکسری دستگاه های تعیین مشاهده کرد. اما این که چرا به آن واقعیت مجازی می گویند به این دلیل است که برخلاف تجربه های قبلی همانند اینترنت ما در این شرایط دقیقا در نقش بازیکن اصلی ماجرا درون محیط بازی قرار می گیریم. مثلا در یک حالت عادی هنگامی که ما می خواهیم یک بازی را روی رایانه و یا کنسول بازی خود انجام دهیم باید با استفاده از یکسری وسیله های جانبی همانند موس و کیبورد و یا دسته کنسول درون محیط بازی حرکت نموده و آن را مشاهده کنیم. در چنین حالتی تمامی آن چیزی که ما از بازی مشاهده می کنیم صرفا آن چیزی است که روی یک صفحه نمایشگر به ما نشان داده می گردد. همچنین معمولا ما محیط اطراف نمایشگر را هم در مقابل چشمان خود داریم که کم و بیش موضوع خوشایندی نیست. اما در واقعیت مجازی و با استفاده از هدست های ساخته شده برای آن، ما به گونه ای در محیط مجازی بازی قرار می گیریم که باید برای دیدن اطراف خودمان درون بازی سر خودمان را همانند حالت واقعی به این طرف و آن طرف بچرخانیم و هیچ خبری از موس و دسته برای انجام این مسئله نیست. به دلیل وجود همین ویژگی ها است که به آن واقعیت مجازی می گویند.

با این که تا همین چند سال پیش رسیدن به چنین ویژگی بیشتر شبیه یک رویا بود ولی با ورود هدست های واقعیت مجازی جدید کم و بیش می توانیم ادعا کنیم که چنین چیزی محقق شده و صرفا به چند سالی برای برطرف ایرادات آن احتیاج است. به عنوان مثال یکی از مسائل هدست های فعلی کیفیت پایین نمایشگرهای آنان و البته سخت افزار گران قیمتی است که برای اجرای محصولات مرتبط با آنان احتیاج است. برای این که ما بتوانیم به کیفیتی کاملا مناسب مثلا در همان نمایشگر چنین هدست های دست پیدا کنیم باید بتوانیم نمایشگرهایی فراوری کنیم که تعداد پیکسل های تشکیل دهنده آنان حدودا دو برابر بهترین نمایشگر های فعلی باشد که چند سالی برای دست یابی به آن ها فاصله داریم.

هدست واقعیت مجازی و کاربرد آن

اگر چه بسیاری از افراد این گونه فکر می نمایند که هدست های واقعیت مجازی صرفا برای انجام بازی استفاده می شوند، اما گستره کاربرد های آنان بیشتر از دنیای بازی ها است. به عنوان مثال به دلیل این که در هدست واقعیت مجازی تصویر پخش شده بسیار به چشمان ما نزدیک است، اگر فیلمی روی آن پخش گردد، مثل این می ماند که شما در حال تماشای یک فیلم روی پرده سینما به آن بزرگی هستید. البته برای رسیدن به این مسئله صرفا از نزدیکی نمایشگر هدست به چشم استفاده نمی گردد و ما بین چشمان ما و نمایشگر هدست دو عدد لنز مخصوص برای این مسئله قرار داده شده است.

همچنین از دیگر کاربرد های این گونه هدست ها می توانیم به موارد مرتبط با رشته طراحی و معماری و مشاغل مرتبط با آن ها اشاره کنیم. در چنین حالت هایی یک فرد می تواند به راحتی مثلا خانه مدل سازی شده خودش را همانند فردی که در محیط آن قدم می زند مشاهده نموده و در خصوص نتیجه کار خود تصمیم گیری کند. حتی می توان از این طریق نمونه کارهای خود را به سرمایه گذاران و مشتریان هم ارائه نمود و با استفاده از برنامه های آماده شده ای، تور بازدیدی از تمامی اجزای محیط برای آنان آماده کرد.

همچنین کاربردهای دیگری در بخش های آموزشی و صنعتی برای این هدست ها وجود دارد و روز به روز هم به کاربرد های این فناوری در دنیای ما افزوده می گردد. از صنایع خودرو گرفته تا کلاس های درس، همگی نمونه هایی از مکان هایی هستند که این تکنولوژی به آن ها وارد شده است.

هدست های واقعیت مجازی موبایلی

در دنیای واقعیت مجازی ما با دو گروه از هدست ها روبرو هستیم. یک دسته هدست های رده بالایی هستند که برای کارکردن به یک رایانه شخصی و یا کنسول بازی احتیاج دارند و البته کیفیتی هم که به مخاطب ارائه می دهند به مراتب بالاتر از هدست های گروه دیگر است. اما چند سالی است که هدست هایی روانه بازار شده است که صرفا برای گوشی های موبایل طراحی شده اند که با این که کیفیت پایین تری از واقعیت مجازی را به ما ارائه می دهند اما در مقابل قیمت های به مراتب پایین تری به نسبت نمونه های دیگر دارند. تفاوت این دو دسته هدست در این است که برخلاف هدست های رده بالای اولیه، هدست های موبایلی برای ارائه یک تجربه واقعیت مجازی صرفا به یک گوشی موبایل احتیاج دارند. شما گوشی خود را پس از آماده شدن درون هدست قرار می دهید و پس از آن می توانید هدست را روی سر خود گذاشته و بدون اتصال به جای دیگری واقعیت مجازی را تجربه کنید.

تقریبا در هر دو گروه می توان به راحتی به تماشای فیلم های سه بعدی و حتی معمولی پرداخت ولی در مبحث اجرای بازی ها، بازی های موجود در هدست های موبایلی به مراتب ساده تر از هدست های گروه دیگر هستند. دلیل این مسئله هم توان پایین سخت افزار گوشی های موبایل در مقایسه با رایانه های شخصی و البته کنسول های بازی است.

با تمامی این ها برای دست یابی به تجربه ای مناسب و البته مقرون به صرفه در واقعیت مجازی حداقل باید یکی دو سال دیگر را هم صبر کنیم ولی اگر شما هم عاشق تجربه تکنولوژی های جدید هستید، شاید بتوانید در زمان حاضر هم با کمی صرف هزینه حداقل برای خرید یک هدست واقعیت مجازی از نوع موبایلی آن اقدام کنید. دلیل این مسئله هم این است که این گونه هدست ها را می توان حتی با قیمت هایی پایین تر از 100 هزار تومان هم به دست آورد و بعد از آن صرفا به نصب چند نرم افزار روی گوشی خود احتیاج خواهید داشت. البته نکته ای که در این میان وجود دارد این است که برای انجام بازی در هدست های موبایلی، گوشی موبایل شما باید در کنار بهره مندی از حسگر ژیروسکوپ، حداقل از لحاظ پردازشی هم جزو گوشی های میان رده به حساب بیاید تا مسئله ای از این جهت برای شما پیش نیاید.

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 494

به "هدست واقعیت مجازی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدست واقعیت مجازی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید