12 حقیقت ناگفته درباره فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز

به گزارش مجله کامسا، طی 20 سال اخیر، سه بار بازیگر مرد عنکبوتی سینما را تغییر دادند. بعد از توبی مگ وایر که در سه گانه سم ریمی نقش پیتر پارکر/مرد عنکبوتی را بازی کرد، مدت زیادی نگذشته بود که خبر ریبوت و بازتولید فیلم های مرد عنکبوتی منتشر شد و این بار اندرو گارفیلد را برای این نقش انتخاب کردند. متأسفانه دوران اندرو گارفیلد کوتاه بود و حتی به فیلم سوم نرسید تا یک سه گانه شکل دهد، و چند سال بعد مرد عنکبوتی دنیا سینمایی مارول با بازی تام هالند معرفی گردید.

12 حقیقت ناگفته درباره فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز

مرد عنکبوتی هایی که اندرو گارفیلد بازی کرد در زمان خودشان آن طور که حقشان بود تحویل گرفته نشدند، اما به مرور زمان طرفداران مرد عنکبوتی علاقه بیشتری به آن پیدا کردند و با مرور مجدد فیلم هایش، پی به ارزش های آن بردند. در این مقاله می خواهیم چند حقیقت ناگفته درباره همین فیلم بازگو کنیم و نکاتی را بگوییم که شاید خیلی ها از آن بی خبر باشند.

1. جاش هاچرسون برای نقش پیتر پارکر تست داد

وقتی مردم دنیا باخبر شدند که توبی مگ وایر دیگر قرار نیست نقش مرد عنکبوتی را بازی کند، جست وجو برای پیدا کردن بازیگر بعدی این ابرقهرمان شروع شد. در آن مقطع خیلی از طرفداران دوست داشتند که دایلان اوبرایان برای این نقش انتخاب گردد، اما بازیگرهای دیگری هم برای نقش مرد عنکبوتی ابراز تمایل کردند.

جاش هاچرسون، ستاره فیلم های بازی های گرسنگی (The Hunger Games) سه دقیقه فیلم از خودش ضبط کرد تا برای این تقش تست بدهد، اما این فیلم آزمایشی او بیشتر شبیه یک فیلم کوتاه بود. هاچرسون در این فیلم هم مهارت های بازیگری اش را در نقش پیتر پارکر نشان داد، و هم مهارت های فیزیکی در مبارزه را. البته او در این ویدئو لباس معروف آبی و قرمز مرد عنکبوتی را به تن ننموده بود، ولی نمایشی حسابی به پا کرد و در اینترنت بحث هایی به راه انداخت و خیلی ها که نسبت به حضور او در نقش مرد عنکبوتی شک داشتند، نظرشان با تماشا این ویدئو تغییر کرد.

هاچرسون آن موقع گفت از اینکه او را هم مد نظر داشته باشند هیجان زده است. اینکه من هم در لیست در کنار دیگر بازیگرهای کاندید این نقش هستم خیلی هیجان انگیز است. واقعا برایم شگفت انگیز است که نام من در لیست اولیه قرار گرفته. در نهایت هاچرسون به نقش مرد عنکبوتی نرسید، اما شاید در آینده شانسی برای بازی در فیلم های ابرقهرمانی داشته باشد.

2. سالی فیلد نقشش را در فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز دوست نداشت

عمه می نقش پیچیده ای است. نه تنها او تنها الگوی مادری برای پیتر پارکر به شمار میرود، بلکه مسؤولیت سنگین حفظ و یادآوری ارزش های پیتر پارکر هم بر دوشش است. همان ارزش ها و پندهایی که عمو بن پیش از مرگش به پیتر پارکر آموخت. به طور مثال تازه ترین نسخه عمه می با بازی ماریسا تومی در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) نقشی حیاتی و کلیدی در شکل گیری شخصیت پیتر پارکر ایفا می نماید و به نوعی قطب نمای اخلاقی اوست.

اما گویا سالی فیلد که در دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز نقش عمه می را بازی کرد، چنین حسی نداشت. سالی فیلد در مصاحبه ای که سال 2016 با هاوارد استرن داشت، گفت که این نقش را به خاطر لورا زیسکین تهیه نماینده که از دوست هایش بود قبول کرد. وقتی از او پرسیدند که چقدر برای نقش عمه می انرژی گذاشته، به سادگی پاسخ داد: انرژی خیلی زیادی برایش نگذاشتم.

او در ادامه گفت: واقعا سخت است که لایه های بیشتری در این شخصیت پیدا کرد تا ابعاد متفاوتش را بشناسم و نمایش دهم. تا جایی که امکانش هست رویش کار می کنید، ولی وقتی خود شخصیت چیز چندانی برای ارائه ندارد بازیگر نمی تواند خیلی بیشتر از آن کار کند و به زور ابعاد پیچیده ای درونش بچپاند.

3. دعوای اندرو گارفیلد و ایمی پاسکال

بر کسی پوشیده نیست که سرانجام ناگهانی فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز برای اندرو گارفیلد تجربه تلخ و ناراحت نماینده ای بوده. او سال 2017 گفت: قلبم کمی شکست و اصلا انتظارش را نداشتم. وقتی استودیو تصمیم گرفت ساخت فیلم سوم را منتفی کند و پرونده مرد عنکبوتی اندرو گارفیلد را ببندد، این بازیگر حسابی سرخورده شد. اما خوشبختانه طی سال های بعد از دلخوری اش کاسته شد و نسبت به تصمیم استودیو حس بهتری پیدا کرد.

گارفیلد سال 2021 و طی مصاحبه ای با ورایتی چیزی را که همه مدت ها حدس می زدیم، تأیید کرد: اینکه در آن موقع با ایمی پاسکال، یکی از مدیرهای ارشد سونی دعوایش شده. اما حالا که به گذشته نگاه می نماید، متوجه روی دیگر ماجرا می گردد.

ایمی پاسکال جای مادر مرا داشت. با هم دعوا می کردیم و بحثمان بالا می گرفت، ولی در نهایت عمیقا همدیگر را دوست داشتیم. سعی کردیم به نتیجه تعیینی برسیم و هر کدام تا جایی که می توانستیم کوتاه بیاییم. او سعی می کرد بفهمد که چرا من دوست دارم این نقش را بازی کنم، و من هم می خواستم درک کنم نیازها و خواسته های او به عنوان مدیر استودیو چیست.

4. تارهای مرد عنکبوتی و برایان مایکل بندیس

یکی از نکته های بحث برانگیز مرد عنکبوتی سم ریمی و توبی مگ وایر، تارهای ارگانیک و طبیعی بود که از مچ دست هایش بیرون می زد. ایده ای که تفاوتی اساسی با منبع اقتباس فیلم یعنی کمیک های مرد عنکبوتی داشت. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایده تارهای طبیعی را خود سم ریمی نداده بود.

این ایده که پیتر پارکر در بدنش تارهای طبیعی فراوری کند (به جای اینکه دستگاهی برایش بسازد) از فکر جیمز کامرون بیرون آمد. در مقطعی قرار بود کامرون فیلم مرد عنکبوتی را بسازد و او طرح و خلاصه فیلم نامه ای هم برایش نوشت. با اینکه جیمز کامرون از مدت ها قبل از پروژه جدا شده بود، ولی ایده هایش در فیلم سم ریمی راه پیدا کرد و سم ریمی هم به نظرش رسید که این ایده بیشتر با منطق داستان و دنیای فیلم جور در می آید. هر چه باشد، پیتر پارکر یک پسربچه دبیرستانی است و اینکه قادر باشد دستگاهی پیشرفته تعبیه کند تا ساعت ها تار برای تاب خوردن و حمله به دشمن هایش داشته باشد، بعید به نظر می رسید.

اما وقتی نوبت به ساخت مرد عنکبوتی شگفت انگیز رسید، استودیو کلمبیا سراغ برایان مایکل بندیس (از نویسنده های مشهور کمیک بوک) رفت تا راه حلی برای این مسأله بیابد. بندیس می گوید: در دفتر ایمی پاسکال نشستم و کنارم کلی تهیه نماینده و کارگردان و نویسنده بود، بعد ایمی بهم نگاه کرد و پرسید: تارهای مرد عنکبوتی را این سری ارگانیک و طبیعی بگذاریم یا مکانیکی و دستگاهی؟ من هم در جواب گفتم مکانیکی نصف اتاق گفتند خدا لعنتش کنه! آن ها عصبانی بودند چون می دانستند نظر نهایی را من باید بدهم و حرف من اجرایی خواهد شد. بندیس در ادامه می گوید که به این کارش حسابی افتخار می کرد و به نظرش می رسید که قدم مثبتی برای دنیا برداشته.

5. چرا قسمت سوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ساخته نشد؟

حتی پیش از اکران قسمت دوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز، استودیو برنامه ریزی هایش را برای ساخت قسمت سوم و چهارم فیلم نموده بود و می خواست آن ها را به ترتیب سال 2016 و 2018 اکران کند. همه منتظر بودند که نشست های مطبوعاتی برای اعلام خبر ساخته شدن دو فیلم بعدی برگزار گردد و خبر را رسمی نمایند. قسمت دوم اکران شد و عملکرد خوبی هم در گیشه داشت و 709 میلیون دلار در سینماهای دنیا فروخت، اما چون نسبت به فیلم اول فروش کمتری داشت از آن به عنوان یک شکست یاد می کردند. بازخورد منتقدها هم به فیلم زیاد خوب نبود و امتیازهای خیلی بالایی نگرفت و به نظر می رسید این مجموعه فیلم به راستا درستی نرفته.

بعد از اکران قسمت دوم، استودیو برنامه هایی برای اعلام رسمی مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 طراحی کرد. قرار بود در رویدادی که در برزیل برگزار می شد، یکی از اعضای اصلی سونی خبر ساخته شدن این فیلم را اعلام کند و بگوید که سال 2016 می خواهند اکرانش نمایند. اما ماجرای لو رفتن ایمیل های سونی پیش آمد و تمام برنامه هایشان به هم ریخت.

اواخر سال 2014 و بعد از اینکه رسوایی هک شدن ایمیل های سونی رخ داد، همه از اسرار این استودیو بزرگ باخبر شدند. برخی از این ایمیل ها درباره مرد عنکبوتی بود و راستای که مجموعه فیلم قرار است در آینده طی کند و خیلی از آ ن ها را خود ایمی پاسکال نوشته بود. حدس هایی مطرح شد مبنی بر اینکه گارفیلد را از نقش اخراج نموده اند (که خودش بعدا تکذیب کرد). در نهایت فیلم سوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز هرگز اتفاق نیفتاد و طرفداران اندرو گارفیلد جای خالی اش را همواره حس کردند.

6. مورد عجیب جی جونا جیمسون

جی جونا جیمسون، یکی از معروف ترین شخصیت های فرعی دنیای مرد عنکبوتی است که با وجود نقش کوتاهش، حسابی محبوب شده. مرد خشمگین و عصبانی که مدیر مسؤول روزنامه daily bugle است و مدام فریاد می زند که مرد عنکبوتی یک موجود پلید و بدذات است و دارد در نیویورک ویرانی به بار می آورد. در فیلم های سم ریمی نقش او را جی کی سیمونز با هنرمندی تمام بازی می کرد و تصویرش به عنوان جیمسون ماندگار شد. اما وقتی فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز ساخته شدند، خبری از این مرد نبود.

اما با توجه به نسخه های اولیه فیلم نامه قسمت دوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، قرار بوده اوضاع تفاوت داشته باشد. گویا می خواستند این سری جیمسون و بعلاوه مری جین را در فیلم بیاورند، اما این ایده در نسخه های بعدی حذف شد. حالا که به گذشته نگاه می کنیم، می فهمیم که احتمالا نبود جیمسون در آن فیلم ها ایده خوبی بوده چون جیمسون بار دیگر با بازی جی کی سیمونز سر و کله اش پیدا شده و در دنیا سینمایی مارول حضور دارد.

7. مرد عنکبوتی به کارگردانی دیوید فینچر؟

وقتی خبر ساخته شدن یک فیلم کمیک بوکی نو منتشر می گردد، حدس ها برای کارگردانی که قرار است عهده دار این مسؤولیت گردد همه جا را پر می نماید. قبل از اینکه مارک وب به عنوان کارگردان مرد عنکبوتی شگفت انگیز انتخاب گردد، تا مدت ها مردم نام های گوناگونی را مطرح می کردند. یکی از نام های جذابی که سر زبان ها افتاده بود، دیوید فینچر بود که گفته می شد بین سه نفر نهایی لیست سونی برای کارگردانی فیلم است.

دیوید فینچر برای کارگردانی انتخاب نشد، اما از این ایده استقبال می کرد و به نظرش ریسک جذابی می آمد. اما این اولین باری نبود که نام فینچر برای کارگردانی مرد عنکبوتی مطرح می شد. سال 2009 او گفت که می توانست فیلم مرد عنکبوتی نسخه 2002 را بسازد ولی پیشنهادشان را قبول ننموده چون علاقه ای به فیلم های ابرقهرمانی نداشته و نمی توانسته تصور کند که عنکبوتی رادیواکتیوی یک نفر را نیش بزند و او قدرت های فرا انسانی پیدا کند.

8. اما استون برای نقش دیگری تست داده بود

اما استون بازیگر شگفت انگیز و فوق العاده ای است و وقتی در نقش گوئن استیسی ظاهر شد، سطح این کاراکتر را به حدی بالا برد که به سختی می توان جایگزینی در حد و مقدار او پیدا کرد. هر نسخه ای که در آینده از کاراکتر گوئن استیسی بسازند و هر بازیگری که بیاید، فوری با اما استون مقایسه خواهد شد. اما نکته جالبی که شاید نمی دانستید این است که اما استون در ابتدا برای نقش گوئن تست نداده بود.

استون گفته که او در ابتدا برای نقش مری جین واتسون تست داده بود. همواره دلم می خواست نقش مری جین را بازی کنم. اما یکی دو ماه بعد از تست، با من تماس گرفتند و گفتند از نتیجه راضی بودیم ولی نقش تغییر نموده و قرار است گوئن استیسی باشی. استون درباره کاراکتر گوئن اطلاعات چندانی نداشت ولی خیلی زود عاشق داستان او و مقدار اهمیتش برای پیتر پارکر شد. برای همین یک بار دیگر تست داد و این بار برای نقش گوئن انتخاب شد.

9. نزدیک بود اندرو گارفیلد سر صحنه خفه گردد

همه انتظارش را داریم که بازیگر نقش مرد عنکبوتی حین فیلم برداری چند زخم کوچک بردارد و مثلا جایی از بدنش کبود گردد. به هر حال نقش پر جنب وجوشی است و احتمال آسیب تماشا در آن وجود دارد. اما شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که اندرو گارفیلد در خطر خفه شدن قرار بگیرد. در هر صورت این اتفاقی است که افتاد و اگر اندی آرمسترانگ طراح صحنه های مبارزه فیلم به موقع وارد عمل نمی شد، ممکن بود گارفیلد کشته گردد.

گارفیلد بعدها گفت که ماسک مرد عنکبوتی اش در این فیلم ها اصلا مناسب زیر آب نیست. باید برای صحنه ای بدنم خیس می شد. برای همین بی مهابا در آب پریدم و نمی دانستم که ماسک نمی گذارد نفس بکشم. داشتم رسما خفه می شدم و هیچ اکسیژنی بهم نمی رسید! خوشبختانه آرمسترانگ متوجه تقلای گارفیلد شد و درون آب پرید و ماسکش را از روی صورتش برداشت تا اتفاق فاجعه باری نیفتد.

10. قرار بود مایکل فسبندر نقش یک شخصیت شرور را بازی کند

گاهی وقت ها با تماشا کانسپت آرت (طرح ها و نقاشی هایی که از کاراکتر های یک فیلم می کشند تا فضاها و موقعیت های مد نظر کارگردان را پیش از ساخت و فراوری نشان دهند) یک فیلم به اطلاعات جالبی دست پیدا می کنیم. طرفداران معمولا با تماشا همین کانسپت آرت ها از ظاهر شخصیت ها باخبر می شوند و حتی گاهی درباره بازیگرهای پروژه اطلاعات کسب می نمایند. در خصوص مرد عنکبوتی شگفت انگیز، همین قضیه تعیین کرد که در ابتدا قرار بوده بازیگر دیگری نقش دکتر کرت کانرز/لیزارد را در فیلم بازی کند.

جرد اس مارانتز که کانسپت آرتیست فیلم بود، در حساب اینستاگرامش تصویری را منتشر کرد که ظاهر اولیه لیزارد را نشان می داد که تا حدودی با الهام از مایکل فسبندر طراحی شده بود. مارانتز در همین پست اشاره نموده بود که این بازیگر در مقطعی برای بازی در نقش لیزارد در نظر گرفته شده بود. نکته جالبش اینجاست که فسبندر حدودا در همین زمان ها مشغول بازی در مردان ایکس: کلاس اول (X-Men: First Class) شده بود. برای همین تعیین نیست که به خاطر تداخل برنامه ریزی نتوانسته نقش لیزارد را بازی کند، یا اینکه خودش مگنیتو را به لیزارد ترجیح داده.

11. پل جیاماتی با بازی در نقش راینو به آرزویش رسید

بیشتر بچه ها آرزویشان این است که بتمن یا سوپرمن باشند. اما پل جیاماتی شبیه بیشتر بچه ها نبود. به جای این ابرقهرمان ها، او دلش می خواست نقش یک ابرشرور به نام راینو را در فیلم ها بازی کند.

جیاماتی با مقداری خوش شانسی پیروز شد این رؤیایش را به حقیقت بدل کند. او در مصاحبه ای که سال 2011 داشت، درباره این گفت که چقدر وقتی بچه بوده از شخصیت راینو خوشش می آمده و خیلی دوست دارد روزی نقشش را در فیلمی بازی کند. جیاماتی بعدا در برنامه کونان اوبرایان هم از علاقه اش نسبت به راینو گفت.

مارک وب کارگردان فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز درباره راینو می گوید: واقعیتش این است که، من پل جیاماتی را در برنامه کونان دیدم که داشت درباره راینو حرف می زد و اینکه چقدر دوستش دارد. با خودم گفتم، عاشق جیاماتی هستم و به نظرم بازیگر محشری است. برای همین دلم می خواست این علاقه شدیدش را وارد فیلم من کند.

12. اندرو گارفیلد و اما استون سر صحنه با هم شوخی می کردند

احتمالا می دانید که اندرو گارفیلد و اما استون حین فیلم برداری مرد عنکبوتی شگفت انگیز با هم رابطه عاشقانه داشتند و صمیمیت دنیای واقعی شان به جلو دوربین هم منتقل می شد. طبق گفته های اما استون، شیطنت او و اندرو گارفیلد حین فیلم برداری مرد عنکبوتی شگفت انگیز گل می کرد و شوخی هایی را برای همدیگر ترتیب می دادند.

اما استون می گوید: من و اندرو مدام سر به سر هم می گذاشتیم و شوخی می کردیم. مثلا یک بار ماشینم را جلو کیوسک او پارک کردم که نتواند بیرون بیاید. بعد او هم ماشینم را جابه جا می کرد و می برد وسط استودیو و رویش یادداشتی می گذاشت که نوشته بود ماشینت رو ببر کنار لامصب.

منبع: Looper

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1020

به "12 حقیقت ناگفته درباره فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 حقیقت ناگفته درباره فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید