آیا همه میلگردها قابل جوش هستند؟ قوی ترین میلگرد چیست؟

به گزارش مجله کامسا، میلگرد یا آرماتور از جنس فولاد است و با عنوان تقویت نماینده و بالابرنده مقاومت کششی در سازه های بتنی استفاده می گردد. بیشترین استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان سازی و بعلاوه راه سازی استفاده می گردد. میلگرد را در شبکه بندی ها و تقویت نماینده ها و نگه دارنده های سازه های بتنی استفاده می نمایند.

آیا همه میلگردها قابل جوش هستند؟ قوی ترین میلگرد چیست؟

استانداردهای فراوری میلگرد در کشورهای مختلف فرق دارد و همین امر قیمت میلگرد هر کشور را مشخص می نماید. میلگرد فراوریشده در ایران مطابق استانداردهای روسی است؛ و به چهار گروه میلگرد نرم بدون آج A1 و میلگرد سخت با آج پیچیده A2 و میلگرد سخت با آج پیچیده A3 و میلگرد خیلی سخت A4 تقسیم می گردد.

برای استعلام قیمت میلگرد تجارت گرام (میلگرد ساده - میلگرد آجدار) وارد شوید.

قیمت میلگرد A4 به خاطر وزن زیاد و رده مقاومتی بالا از قیمت میلگرد A3 و بقیه میلگردها به مراتب بیشتر است. از مسائل چالش برانگیز در سازه های بتنی جوشپذیری میلگرد است. میزان جوشپذیری میلگرد همواره از سؤال های مهم متخصصان ساخت وساز است. چراکه هم بر قیمت میلگرد تأثیرگذار است و هم بر میزان استحکام ساختمان نیز تأثیر به سزایی دارد. حال سؤال اصلی اینجاست که چه عواملی برجوش پذیر بودن میلگرد تأثیر می گذارد؟

میزان کربن موجود در میلگردها جوش پذیری آنان رو مشخص می نماید.

میلگردهای قابل جوشکاری درواقع باید میزان کربن موجود در آن ها از 51 درصد مواد تشکیل دهنده آن کمتر باشد، درواقع میزان کربن در میلگرد هرچقدر کمتر باشد فولاد آن قابلیت جوش پذیری بیشتری را خواهد داشت. از عوامل مهمی که باعث می گردد میلگرد قابل جوش دادن باشند روش فراوری آن و ترکیب شیمایی فولاد و بعلاوه نکته بسیار مهم قطر یا سایز میلگرد است.

در خصوص اینکه بگوییم میلگرد قابل جوش دادن است یا خیر باید 2 نکته رو در نظر داشته باشیم. میزان کربن معادل در آن و نکته دوم ساختار متالوگرافی میلگرد. در شرایطی که لازم باشد از اتصال جوشی در آرماتور استفاده گردد بسیار حیاتی است که دستورالعمل و استانداردهای ضروری برای انجام آن را مدنظر قرار دهیم.

استاندارهایی ازنظر نرمی و سختی آرماتور و بعلاوه انتخاب نوع الکترود، مهم تر از آن شرایط محیطی، از قبل حرارت دادن الکترود و انجام پیش گرمایش قطعات اتصال و نکته ای که اهمیت فراوان دارد این است که با توجه به دستورالعمل کارخانه و استانداردی که مشخص شده میزان آمپر جوش را انتخاب نموده و بعد از تمامی این موارد انتخاب جوشکاری ماهر بسیار می تواند ریسک انجام عملیات جوشکاری را کاهش دهد.

از مصالح مهم و بسیار کاربردی در صنعت ساختمان می توان به میلگرد اشاره نمود؛ زیرا با بالا رفتن قیمت میلگرد ما شاهد افزایش قیمت ساخت وساز و درنهایت بالا رفتن قیمت مسکن خواهیم بود. چیزی که مهم است این است که چه نکاتی در مشخص قیمت میلگرد اثرگذار است؟

برای فراوری میلگرد از روش های مختلفی استفاده می گردد. درواقع عملیات فراوری میلگرد فولادی را فرآیند ترمودینامیکی و یا میلگرد ترمکس میگویند. میلگردها با توجه به جنس و کاربرد، انواع مختلفی دارند و همین امر هم قیمت میلگرد را مشخص می نماید. میلگرد انواع مختلفی دارد اما مقاوم ترین نوع میلگرد کدام است؟

در اینجا انواع مختلف میلگرد با شرح مختصری در خصوص مقاومت هریک از آنها را بیان می کنیم و بر اساس این دستهبندی قویترین میلگرد را میتوانیم انتخاب کنیم.

میلگرد ترمکس: با استحکام تسلیم حداقل 500 نیوتن بر مترمربع می باشد. قابلیت جوشکاری متناسب با نیازی های صنعتی دارد. بیش از 260 ویکرز سختی در جداره و 150 تا 160 ویکرز سختی در مرکز از ویژگیهای این میلگرد است. این میلگرد دارای سطحی بسیار سخت بوده و اما بخش مرکزی این میلگرد نرمی بیشتری دارد؛ و به علت خواص مکانیکی که دارد می توان گفت از برترین نوع میلگرد برای صنعت ساختمان سازی است. البته با توجه به میزان مقاومت آن برای استفاده در منطقه ها زلزله خیز به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

میلگرد اروپایی: پایین بودن قیمت میلگرد اروپایی به خاطر استفاده از منگنز در جنس آن است؛ و در دسته کم مقاوم ترین نوع میلگردها است. قیمت میلگرد اروپایی به علت جنس آن از مقرون به صرفه ترین میلگردهاست. استفاده از این میلگرد نیز برای کشورهای اروپایی که زلزله خیز نیستند مناسب است. قیمت میلگرد اروپایی نسبت به سایر دستهبندیهای میلگرد قیمت پایینتری دارد.

میلگرد آلیاژسازی: این میله به خاطر آرماتور مکانیکی و شیمایی که در تمام سطوح آن یکسان است در مواقع وقوع زلزله فشار و مقاومت بهتری از آرماتور ترمکس خواهد داشت.

میلگرد FRP: مقاومت در برابر زنگ زدگی و سولفات و کلریدها از ویژگی های مهم این میلگرد می باشد.جنس میلگرد FRP از نوع الیافی است و غیر فولادی است.

میلگرد فولاد کربن: استحکام کششی بالایی دارد اما زنگ زدگی را می توان از نقاط ضعف این میلگرد نام برد. به این نوع میلگرد، میلگرد سیاه میگویند.

میلگرد باروکش اپوکسی: استحکام این میلگرد را می توان مشابه میلگرد سیاه دانست اما مزیت این میلگرد مقاومت در برابر زنگ زدگی از 70 تا 1700 برابر است.

میلگرد گالوانیزه: قیمت میلگرد گالوانیزه 40 درصد گران تر از میلگردها باروکش اپوکسی است. علت آن هم مقاومت بسیار بیشتر در برابر آسیب پذیری می باشد.

میلگرد فولاد استنلس: این میلگرد را بانام شمش آلیاژ استیل هم می شناسیم. قیمت میلگرد فولاد استنلس در بین میلگردهای دیگر بسیار بالاتر است و تقریباً 8 برابر میلگرد اپوکسی قیمت دارد. این میلگرد در برابر زنگ زدن بسیار مقاوم است و 1500 برابر بیشتر از آرماتور سیاه در زنگ زدگی مقاومت دارد. از محاسن دیگر این میلگرد خاصیت ضد اسیدی این میلگرد است. بعلاوه این میلگرد خاصیت ضد خوردگی نیز دارد و ویژگی دیگر این میلگرد برخورداری از خاصیت مغناطیسی می باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 978

به "آیا همه میلگردها قابل جوش هستند؟ قوی ترین میلگرد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا همه میلگردها قابل جوش هستند؟ قوی ترین میلگرد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید