اصول قیمت گذاری کتاب تغییر نموده است، مشخص هفتگی و روزانه قیمت

به گزارش مجله کامسا، سید امین امامی زاده، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درباره تاثیر حضور کتابفروشان در بخش مجازی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مطرح نمود: از آن جا که حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران مسبوق به سابقه نبوده و سال اول این حضور را تجربه کردیم باید آزمون و خطای این صنف در نمایشگاه کتاب تهران، رصد گردد. ای کاش پیش از آغاز نمایشگاه کتاب تهران رویکردهای این سیاست نو با حضورکتابفروشان و ناشران آنالیز می شد تا هماهنگی های بیشتری در این زمینه صورت می گرفت.

اصول قیمت گذاری کتاب تغییر نموده است، مشخص هفتگی و روزانه قیمت

مدیر انتشارات رویان پژوه با بیان اینکه ناشران و کتابفروشان پیشکسوت بهتر است تجربیات خود را در زمینه این حضور مطرح نمایند، مطرح کرد: پیشنهاد من این است که امکان حضور کتابفروشان و ناشران را در محیط متفاوت فراهم کنیم؛ زیرا وجود هر دو صنف در نمایشگاه کتاب تهران در یک زمان ممکن است تداخل و مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال کتابفروشان باید از ناشران کتاب هایشان را تحویل بگیرند و تاخیر ناشر در تحویل کتاب در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب می تواند مشکلاتی را برای کتابفروشان به وجود بیاورد.

امامی زاده مطرح کرد: سال های پیش نیز که کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران حاضر نبودند، ناشران اعلام می کردند که کتاب هایشان را بعد از نمایشگاه به کتابفروشان تحویل می دهند. به نظر می رسد باید تدبیر ویژه ای اندیشید که همزمانی تحویل کتاب ناشران به کتابفروشان، چطور با سهولت بیشتری انجام گردد؛ البته ممکن است ناشران عمومی برای تحویل کتاب به کتابفروشان تدبیر ویژه ای در نظر بگیرند اما ناشران دانشگاهی در این زمینه با مشکل رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ارائه تخفیف از سوی ناشران در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: مساله دیگری که باید در نظر گرفت این است آیا این تخفیف ها مطابق با استانداردهای نمایشگاه کتاب و خواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا خیر؟ زیرا ناشران ممکن است در نمایشگاه کتاب تهران برای افزایش نقدینگی گاهی با درصدهای بیشتر تخفیف نیز ارائه نمایند در صورتی که این تخفیف ها بهتر است ضابطه مند باشد؛ زیرا کتابفروشان بیشتر از 10 درصد تخفیف نمی توانند بدهند.

مدیر انتشارات رویان پژوه با بیان اینکه بهتر است در سیاست گذاری سال های آینده نمایشگاه به مساله تحویل کتاب ازسوی ناشران به کتابفروشان در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و الزام معین یک تخفیف معین از سوی ناشران و کتابفروشان توجه گردد، اظهار کرد: به علت نوسان قیمت کاغذ قیمت کتابی که در زمان های مختلف به دست کتابفروشان می رسد، فرق دارد و درصد زیادی از ناشران برای به صرفه بودن انتشار کتاب از چاپ افست، به چاپ دیجیتال با شمارگان معدود اقدام می نمایند؛ بنابراین باید احتیاج به کاغذ ناشران روزانه و هفتگی تامین گردد و همین مساله موجب شده ناشران به صورت هفتگی و روزانه به معین قیمت کتاب های تازه خود اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه ثبات قیمت کاغذ شرط حضور پیروز کتابفروشان و ناشران در نمایشگاه کتاب تهران است، مطرح کرد: در طرف دیگر ماجرا اداره پست، قرار گرفته است هر چند در دوران نمایشگاه کتاب تهران تمهیداتی برای ارسال رایگان کتاب به مخاطبان در نظر گرفته شده اما بهتر است این شرایط و یاری به ارسال کتاب ازسوی اداره پست در طول سال نیز برای ناشران و کتابفروشان وجود داشته باشد.

امامی زاده درباره ضابطه مندکردن قیمت کتاب گفت: اگر قیمت گذاری کتاب بخواهد دستوری باشد ممکن است ناشران و کتابفروشان بیشتری از این حیطه خارج شوند اما برای اصلاح زیرساختی قیمت کتاب باید قیمت کاغذ ثبات پیدا کند و کاغذ در زمان مناسب میان ناشران فعال توزیع گردد. مساله دوم برای اصلاح قیمت کتاب توزیع مناسب کاغذ میان ناشران فعال در زمان مناسب است و سومین مساله اینکه یارانه سامانه خرید از کتابفروشی به خریدهای حضوری نیز اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه تنوع عناوین تازه یاری بزرگی به بازار صنعت نشر کشور می نماید گفت: کیفیت در فراوری کتاب و عرضه عناوین تازه و اثرگذار و بعلاوه پرهیز از ارایه کتاب های ترجمه و تالیفی مشابه و بی کیفیت می تواند موجب ارتقا حضور ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه کتاب گردد.

مدیر انتشارات رویان پژوه با بیان اینکه نباید میان ناشران و کتابفروشان رقابت وجود داشته باشد مطرح کرد: متاسفانه ناشران و کتابفروشان در کشور ما تعامل لازم را با یکدیگر ندارند و به یکدیگر به چشم رقیب نگاه می نمایند.

وی با بیان اینکه شمارگان معدود کتاب ها موجب می گردد ناشران نتوانند کتاب تعداد زیادی از کتابفروشان را تامین نمایند، ادامه داد: بنابراین این شمارگان معدود فقط احتیاج خود ناشر را تامین می نماید و ناشر نیز به مقدار توان و شمارگان کتابش می تواند به احتیاج تعداد معینی از کتابفروشان را پاسخ دهد و همین مساله ممکن است حضور همزمان ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه کتاب را با مشکل رو به رو کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 تیر 1402 بروزرسانی: 16 تیر 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1315

به "اصول قیمت گذاری کتاب تغییر نموده است، مشخص هفتگی و روزانه قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول قیمت گذاری کتاب تغییر نموده است، مشخص هفتگی و روزانه قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید