بازنگری دستورالعمل قیمت گذاری خودرو؛ قیمت روز خودرو در بازار
به گزارش مجله کامسا، با تشکیل کمیته ای متشکل از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و با حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع، فرمول قیمت گذاری خودرو بازنگری می گردد.
به گزارش فارس، بعد از جلساتی که با حضور مدیران خودروساز، سازمان حمایت و شورای رقابت در وزارت صنعت برگزار گردید، مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگانی از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان تحت حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فرمول قیمت گذاری خودرو را مورد بازنگری قرار دهند و در روش قیمت گذاری خودرو بازنگری صورت گیرد. گفته می گردد بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده که قیمت خودرو باید در حاشیه بازار معین گردد.
این اتفاق در حالی می افتد که بعد از معین قیمت خودرو های داخلی در اردیبهش سال جاری توسط شورای رقابت، کشمکش بر سر اعلام نرخ های نهایی بین سازمان حمایت و شورای رقابت ادامه یافت و در نهایت هیچ کدام از این دونهاد مسئول حاضر به اعلام نرخ های جدید خودرو ها نشدند. فقط قیمت چند محصول ایران خودرو و سایپا که در فروش فوق العاده عرضه شدند، از سوی این دو خودروساز اعلام شد که البته تفاوت قابل توجهی با نرخ های اولیه اعلام شده از سوی شورای رقابت داشت.
اواخر اردیبهشت ماه مدیران شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان در یک نشست خبری مشترک از افزایش متوسط 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط 23 درصدی قیمت محصولات سایپا خبر دادند و قرار شد قیمت جدید محصولات این دو گروه خودروسازی فردای آن روز یعنی 23 اردیبهشت ماه اعلام گردد. اما با گذشت یک ماه از موعد معین شده، کشمکش بر سر اعلام قیمت ها بین وزارت صنعت و شورای رقابت ادامه پیدا کرد تا آنجا که معاون امور صنایع وزارت صنعت در اظهار نظری، شورای رقابت را مسئول اعلام نرخ های جدید خاطرنشان کرد. این در حالی است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفته بود که ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودرو ها را اعلام خواهد نمود.
فرمول فعلی با حقیقت فاصله دارد
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص بازنگری در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ها به خبرنگار فارس گفت: این فرمول باید اصلاح گردد، زیرا بر مبنای قیمت خودرو در سال 90 تدوین شده و با حقیقت قیمت تمام شده خودرو فاصله زیادی دارد.
وی توضیح داد: قرار است سازمان حمایت مصرف کنندگان و شورای رقابت کار تجدیدنظر در روش قیمت گذاری خودرو را تحت نظارت سازمان گسترش انجام دهند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در خصوص دستورالعملی که سال جاری برای معین قیمت خودرو تدوین شده، گفته بود: برای خودرو های متوسط به بالا، قیمت پایه سال 1396 مورد محاسبه قرار می گیرد و با توجه به نرخ تورم سال 1397 و 1398 و همچنین با در نظر دریافت افزایش قیمت بهمن 97 قیمت نهایی معین خواهد شد. برای نمونه قیمت خودرو پراید بر اساس این قیمت گذاری در مقایسه با قیمت کارخانه حداکثر باید 20 درصد اضافه گردد.
وی گفته بود: در دو سال اخیر خودروسازان بیش از افزایش نرخ تورم نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام نموده اند، به طوری که مثلا اگر قیمت تمام شده فراوریشان 50 درصد افزایش یافته، آن ها قیمت محصولاتشان را 100 درصد افزایش داده اند. این معیار در تدوین دستورالعمل شورای رقابت مورد توجه قرار گرفته است.
وعده کنترل بازار عملی نشد
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان نیز با اشاره به اینکه برای معین قیمت خودرو، ذی نفع های مختلفی دخالت دارند، گفته بود: خودروساز باید با فراوری کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده است.
به گفته وی، سالانه به حدود یک میلیون و 500 هزار خودرو احتیاج داریم، اما بر اساس آمار فراوری خودروسازان، فراوری خودرو حدود 760 هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع است و این فراوری ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می زند.
تابش اردیبهشت ماه به مردم قول داده بود که با همت دستگاه های امنیتی، نظارتی، شورای رقابت و با سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک ماه آینده بازار خودرو متعادل گردد.
این وعده عملیاتی نشد و حتی طی روز های جاری شاهد خیز دوباره قیمت ها در بازار هستیم به طوری که نرخ خودرو های داخلی حدود 10 میلیون تومان افزایش یافته است. آنالیز بازار نشان می دهد قیمت پژو 206 تیپ 2 که هفته گذشته به 117 میلیون تومان رسیده بود، حالا 10 میلیون تومان افزایش یافته و در بازار به 127 میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو 206 تیپ 5 در بازار با رشد قیمت 9 میلیون تومانی، امروز با نرخ 159 میلیون تومان عرضه می گردد.
در عین حال، سمند ال ایکس افزایش قیمت 9 میلیون تومانی را طی روز های اخیر تجربه نموده و حالا در بازار با قیمت 123 میلیون تومان عرضه می گردد. قیمت پژو پارس نیز با افزایش 10 میلیون تومانی طی هفته گذشته، در حال حاضر با قیمت 137 میلیون تومان در بازار ارائه می گردد.
پژو 405 نیز رشد قیمت 6 میلیون تومانی را داشته و قیمتش در بازار به 115 میلیون تومان رسیده است.
در خصوص قیمت پراید نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی طی روز های اخیر اشاره کنیم، در حال حاضر هر دستگاه سایپا 131 با قیمت 70 میلیون تومان در بازار عرضه می گردد. تیبا معمولی نیز با رشد قیمت 6 میلیون تومانی، حالا با قیمت 81 میلیون تومان به مشتریان عرضه می گردد. قیمت تیبا 2 نیز طی یک هفته گذشته 4 میلیون تومان افزایش یافته و به 89 میلیون تومان رسیده است
در هر حال آنچه خارج از این کشمکش ها برای مردم اهمیت دارد، ثبات بازار خودرو و حذف دلالان است. تحقق این موضوع احتیاجمند همکاری دستگاه های مرتبط با فراوری و عرضه خودرو و پرهیز از ادامه بگومگو های بی نتیجه است و البته لازم است که واقعیت های صنعت خودرو و حقوق مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد تا با افزایش بهره وری فراوری و همچنین درنظر دریافت محدودیت های مالی صنعت و توان مالی مردم، نه حقی از مصرف کننده ضایع گردد و نه خط پایانی بر فراوریات داخل باشد.
منبع: فرارو