با 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی آشنا شوید

به گزارش مجله کامسا، صنعت بازی های کامپیوتری از سال 1958 میلادی شکل گرفت و به تدریج کاربران و به اصطلاح گیمرهای زیادی را به سمت خود کشاند. اولین بازی کامپیوتری، یک بازی تنیس ساده بود که کاربران تنها می توانستند ضربات متعددی به توپ بزنند و اصلا با بازی های تنیس امروزی قابل مقایسه نیست. طی 10 سال گذشته، ضریب انتشار و محبوبیت بازی های نو به طور چشمگیری افزایش پیدا نموده و به طبع آن، مخاطبین بیشتری به این حوزه علاقه مند شدند. با این وجود تجربه گیمینگ بعضی از بازی های قدیمی آن قدر برای ما لذت بخش بوده که گاهی اوقات دوست داریم با دانلود و بازی کردن آن ها، این خاطرات را دوباره زنده کنیم. به همین علت، در این مقاله به معرفی 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی می پردازیم. بنابراین اگر از کاربران گیمر علاقه مند به بازی های نوستالژیک و قدیمی هستید، با خبرنگاران مگ در این مقاله همراه باشید.

با 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی آشنا شوید

1. وب سایت Abandonia

وب سایت Abandonia، یکی از وب سایت های بسیار کاربردی جهت دانلود بازی ها قدیمی کامپیوتری است. این وب سایت مجموعه ای از بازی های کلاسیک تحت سیستم عامل DOS را در اختیار شما قرار داده و شما می توانید به دلخواه خود آن ها را دانلود کنید. بازی های ارائه شده به وسیله این وب سایت، Abandonware (از رده خارج شده) هستند. این دسته از بازی ها، عناوین (یا نرم افزارهایی) با حق نسخه برداری منقضی شده یا قدیمی به شمار می آیند که دیگر به وسیله ناشر پشتیبانی نمی شوند.

وب سایت Abandonia در سال 1999 و درست زمانی که مفهوم بازی های abandonware باب شده بود، راه اندازی شد. پس از چند سال عدم فعالیت، Abandonia به یکی از سایت های پیشرو تبدیل شده که در آن می توانید بازی های کامپیوتری قدیمی مورد علاقه خود را دانلود کنید. باید اشاره کنیم که در زمان نگارش این مقاله، Abandonia نزدیک به 1400 بازی قابل دانلود با بیش از 800000 کاربر داشته است.

این وب سایت برای هر بازی قدیمی و نوستالژیک اطلاعاتی نظیر توضیحات در خصوص بازی، اسکرین شات از بازی، ویرایشگر و امتیاز داده شده به وسیله کاربران را نشان می دهد. شما می توانید بازی های کامپیوتری قدیمی را بر اساس نام، سال، رتبه بندی و موضوع آن ها آنالیز و دانلود کنید. از آنجایی که این سایت روی بازی های تحت سیستم عامل DOS متمرکز است، هیچ یک از بازی های کامپیوتری نو را در این وب سایت پیدا نخواهید کرد. اما به طور کلی می توان گفت که آرشیو گسترده بازی های مبتنی بر سیستم عامل DOS این منبع، احتمالاً می تواند احتیاج بازی های قدیمی و نوستالژیک شما را برآورده سازد.

2. وب سایت Abandonware Dos

Abandonware Dos سایت دیگری است که بر روی ارائه بازی های قدیمی تحت سیستم عامل DOS تمرکز دارد. این وب سایت بعلاوه دارای لیستی از بازی های خاطرانگیز ویندوز است که با جست وجو در آن می توانید بسیاری از خاطرات قدیمی خود را زنده کنید. برخی از بازی های نو امروزی نیز در این وب سایت یافت می گردد، اما تعداد آن ها زیاد نیست. بیشتر بازی های این وب سایت مربوط به سال 2002 به بعد هستند. به عنوان مثال می توانید بازی های می توانید SimGolf و Star Wars: Galactic Battlegrounds Sid Meiers Sid Meier را در این سایت پیدا کنید، اما عناوین و بازی های نوتری نیز در Abandonware Dos دیده می شوند.

این وب سایت در زمینه انتشار بازی های متنوع بسیار فعال است و هر چند وقت شاهد اعمال به روزرسانی ها زیادی در آن هستیم. بعلاوه صفحه مربوط به هر بازی اطلاعات خوبی را نظیر رتبه بندی بازی، معینات (به عنوان مثال پیش احتیاج نرم افزاری مورد احتیاج برای اجرا، شرایط پشتیبانی، رایگان بودن یا نبودن)، تاریخ انتشار، تصاویر، بعلاوه ویدیوها و حقایقی مربوط به بازی را ارائه می دهد. در این وب سایت مقالات و اطلاعات مفیدی نیز برای یاری به جستجوی برترین بازی های قدیمی جهت دانلود پیدا خواهید کرد.

شما می توانید با انتخاب دسته بندی های ارائه شده به وسیله این وب سایت بازی مورد علاقه و قدیمی خود را به راحتی پیدا نموده و آن را دانلود کنید. علاوه بر این، این سایت دارای لینک های مستقیم به GOG.com است. این لینک ها در صفحه اصلی بازی و بعلاوه برخی بازی های موجود در صفحه اصلی این وب سایت یافت می شوند.

3. وب سایت RGB Classic Games

وب سایت RGB Classic Games دارای طیف گسترده ای از بازی های کلاسیک تحت سیستم عامل DOS، بازی های منتشرنشده قدیمی و حتی برخی از بازی های مدرن DOS است. به طور کلی این وب سایت به ارائه بازی های کلاسیک برای سیستم عامل های کامپیوتری منسوخ شده نظیر DOS، CP/M-86، OS/2، Win16 و Win9x اختصاص دارد و طبیعتاً اجرای این بازی ها، در سیستم های مدرن امروزی بسیار آسان و روان تر از قبل خواهد بود. در واقع اگر دانلود بازی های قدیمی تحت سیستم عامل DOS، چیزی است که در پی آن هستید، وب سایت RGB Classic Games یک گزینه عالی برای این کار به شمار می آید.

شما می توانید بازی ها را بر اساس ژانر، سیستم عامل و بعلاوه نام شرکت، شرایط پشتیبانی، سال انتشار و حتی حالت ویدیویی (video mode) جستجو کنید. علاوه بر این، شما قادرید بسیاری از بازی های ارائه شده در این وب سایت را با استفاده از یک شبیه ساز قبل از دانلود کردن بازی کنید که از جمله این بازی ها می توان به Keen Dreams ،Hexen و بازی محبوب Transport Tycoon اشاره نمود.

4. وب سایت My Abandonware

وب سایت My Abandonware یک وب سایت بسیار خوب برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی است. علاوه بر این، برخی از نوترین بازی های abandonware نیز در این وب سایت گنجانده شده است.

در My Abandonware، شما با لیستی بیش از 15000 بازی قدیمی روبرو خواهید شد که برخی ها از آن به ندرت در وب سایت ها پیدا می شوند و کمیاب هستند. بعلاوه برخی از بازی های موجود در این وب سایت به وسیله کاربران معرفی شده اند. تیم کوچکی که وب سایت My Abandonware را اداره می نماید، به طور فعال سایت را مورد ارزیابی قرار می دهد و به روزرسانی ها و بهبودهایی را نیز در آن اعمال می نماید. این تیم علاوه بر افزودن بازی های نو برخی از بازی های Abandonware، بازی های قدیمی تحت سیستم عامل DOS و موارد دیگر را نیز به این وب سایت اضافه می نماید.

یکی از برترین قابلیت های موجود در وب سایت My Abandonware، گستردگی گزینه های جست وجوی آن است. شما می توانید به لطف لیست گسترده بازی های ارائه شده و به وسیله جست وجوی نام، سال انتشار، پلتفرم بازی، ژانر، موضوع بازی، ناشر و حتی توسعه دهنده آن بازی دلخواه و مورد علاقه خود را پیدا نموده و سپس نسبت به دانلود آن اقدام نمایید. بسیاری از بازی های موجود در این وب سایت به وسیله یک توسعه دهنده خاص به شما معرفی می گردد، بنابراین شما می توانید از بازی های دیگر یک توسعه دهنده بازدید کنید. بعلاوه برخی بازی های قدیمی تحت سیستم عامل DOS نیز در این وب سایت به چشم می خورد.

5. وب سایت Games Nostalgia

سفر ما به دوران کودکی شما با معرفی وب سایت Games Nostalgia به خاتمه می رسد. همانطور که از نام آن معین است، این وب سایت طیف گسترده ای از بازی های نوستالژی و قدیمی بین سال های 1985 و 1995 را به کاربران ارائه می نماید. استفاده از وب سایت Games Nostalgia نیز آسان است و به شما امکان می دهد بازی ها را بر اساس دسته بندی هایی نظیر ژانر، محبوبیت، بازی های نو و موارد دیگر مورد آنالیز و جست وجو قرار دهید.

این وب سایت بسیار کاربردی بعلاوه برای برخی از بازی های خود شبیه سازی طراحی نموده که کاربران می توانند قبل از دانلود، آن را بازی نمایند. این شبیه سازها هم برای کاربران ویندوز و هم برای کاربران macOS نیز قابل استفاده است. Games Nostalgia هیچ عملیات اضافی را به مراحل نصب بازی های قدیمی و نوستالژیک اضافه نمی نماید. تنها کافی است بازی مورد علاقه خود را از این وب سایت دانلود کنید، آن را از حالت فشرده خارج نموده و سپس از انجام بازی لذت ببرید.

پایگاه The Internet Archive

این وب سایت که در زمینهٔ ایجاد و نگهداری کتابخانهٔ دیجیتال اینترنت فعالیت می نماید، یک سازمان غیردولتی است که دربرگیرنده آرشیو اینترنت و به طورخاص، داده های دسترس پذیر در محیط شبکه وب است. طبیعتاً بازی های ویدیویی قدیمی همچون کتاب ها به محافظت احتیاج دارند و وب سایت مذکور این کار را به درستی انجام می دهد. در حقیقت داده های ارزشمند موجود در اینترنت در این وب سایت گردآوری و آرشیو می شوند و محصول آن آرشیوی جامع از اینترنت است که در آن منابع گوناگون همچون کتاب، صفحات وب، نرم افزار و بازی به چشم می خورد.

در سال 2014، وب سایت Internet Archive حدود 900 بازی کلاسیک را در این وب سایت جمع آوری کرد و حتی به تبلیغ برخی از برترین های آن نیز پرداخت. یک سال بعد و در سال 2015، این وب سایت بیان کرد که بیش از 2300 بازی کلاسیک تحت سیستم عامل DOS را حفظ نموده و در اختیار کاربران قرار می دهد. باید اشاره کنیم که امکان دانلود بازی در این وب سایت وجود ندارد و کاربران تنها می توانند با استفاده از شبیه ساز تعبیه شده، آن ها را تجربه نمایند.

سخن آخر

اگرچه صنعت گیمینگ و بازی های کامپیوتری پیشرفت زیادی نموده و هر روز شاهد انتشار بازی های نوی هستیم، اما بازی های قدیمی و نوستالژیک نیز یادآور خاطرات بسیاری برای کاربران هستند و هنوز هم بازی کردن آن ها جذابیت بسیاری برخی افراد دارد. در این مقاله به معرفی و آنالیز 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی پرداختیم و امیدواریم که بهره گیری از این وب سایت ها، خاطرات بازی های کودکی شما را برایتان زنده نمایند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1172

به "با 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 5 وب سایت رایگان برای دانلود بازی های کامپیوتری قدیمی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید