فواید کمپینگ برای سلامت روح و جسم؛ 7 علت برای اینکه بیشتر در طبیعت بمانید

به گزارش مجله کامسا، رالف والدو امرسون، فیلسوف و نویسنده آمریکایی، در کتاب خود به نام طبیعت، از قدرت های شفابخش طبیعت وحشی سخن گفت و معتقد بود علی رغم تمام اندوه و غم هایی که بشر آنها را حس می نماید، طبیعت وحشی می تواند او را به وجد بیاورد. از این گفتۀ خردمندانه بیش از یک قرن می گذرد؛ اما نظریه او در دنیای امروز هم صدق می نماید و مفهومش این است به جای اینکه غرق در خدمات شبکه های اینترنتی شوید، به طبیعت بکر بروید و از مزایای آن بهره مند شوید. در این مقاله از چطور، به چند مورد از بی شمار فواید کمپینگ برای سلامتی اشاره شده است. با ما همراه باشید.

فواید کمپینگ برای سلامت روح و جسم؛ 7 علت برای اینکه بیشتر در طبیعت بمانید

فواید کمپینگ

کمپینگ فواید متعددی برای روح و جسمتان دارد که در ادامه از آنها صحبت شده است:

1. رهایی از مضرات تلفن همراه

در دل ناکجاآباد، خبری از برج های آنتن تلفن های همراه نیست و صادقانه بگویم این موضوع اتفاقی عالی است. دائما به صفحه نمایشگر چشم دوختن اثر بسیار بدی روی سلامتی تان می گذارد. تحقیقات نشان می دهد استفاده بیش ازحد از فناوری اضطراب فرد را افزایش می دهد و از کیفیت خواب او می کاهد.

جداشدن از شبکه های اینترنتی و تلفن های همراه برای سلامت جسمتان هم مفید است؛ چراکه استفاده افراطی از نمایشگرها موجب گردن درد یا حتی برخی از مسائل عصب شناختی می گردد. وقتی دور از این ابزارها باشید، بدنتان از فشار آنها کمی خلاص می گردد.

البته دورماندن از این نوع محرک ها آسان نیست و ما به این فضا مرتبط و متصل شده ایم. منتها اتصالی که اغلب از فناوری ها ناشی می گردد، نه تنها مصنوعی است و رضایتی در پی ندارد، بلکه آژیر خطری است که نشان می دهد زمان آن رسیده به اتصال و رابطه های واقعی بیندیشیم. حتی باید گفت شرایط وخیم تر از چیزی است که تصور می کنیم. در واقع، باید بگویم زمان آن رسیده که مغزمان را دوباره آموزش دهیم تا مهارت ما را در داشتن روابط واقعی بالا ببرد.

کمپینگ این فرصت را به شما می دهد تا با دوری از گوشی تان به این ارتباط واقعی دست یابید. وقتی در محیطی دور از صفحه های نمایشی باشید که اطرافتان را احاطه نموده اند، می توانید با فکری باز و روشن به جهانی واقعی بازشد و این برترین و باارزش ترین فایده کمپینگ است.

کمپینگ برترین زمان برای خاموش کردن تلفن همراه است تا بدین ترتیب، فکر و بدنتان به آرامشی که لایقش اند برسند.

2. داشتن خواب بهتر از فواید کمپینگ

طبیعت و جنگل در بهبود خوابتان معجزه می نمایند. بنا بر تحقیقی که سال 2013 در دانشگاه کلرادو بولدر انجام شد، هرچه بیشتر برنامه خوابتان را با نور خورشید تنظیم کنید، بهتر به خواب می روید و در زمان مناسب از خواب بیدار می شوید.

محققان یک هفته شرایط خواب افرادی را که به اردو می رفتند آنالیز کردند و دریافتند ریتم شبانه روزی بدن افراد، وقتی دور از نور مصنوعی و در دل طبیعت می خوابند، دوباره تنظیم می گردد و آنها کمتر احساس خستگی و خواب آلودگی می نمایند.

ساعت اصلی مغز برای مشخص زمان روز، از نور استفاده می نماید. وقتی بیشتر روزتان را در فضای داخلی خانه باشید، نور کمی از خورشید به شما می رسد. شب ها هم که در معرض نورهای شدید مصنوعی هستید. این شرایط باعث گیجی و گنگی ساعت بدنتان می گردد و زمان خوابتان را 1 ساعت یا بیشتر به تعویق می اندازد.

هنگام کمپینگ، حداقل 13 برابر بیشتر از زمان معمولی در معرض نور روز قرار می گیرید، که پاداشش خواب خوب شبانه است.

3. رسیدن به حال روحی بهتر

بودن در فضای بیرون از خانه و در طبیعت، به ویژه اگر شهرنشین هستید، برای حفظ سلامت فکرتان لازم است. محققان دانشگاه میشیگان در آنالیز های خود به این نتیجه رسیدند که فقط چند دقیقه پیاده روی در طبیعت از علائم افسردگی که در شهرنشینان رایج است می کاهد. در تحقیقی دیگر در این زمینه، محققان دانشگاه استنفورد دریافتند گذراندن وقت در فضای بیرون از خانه جلوی نشخوار فکری را نیز می گیرد. نشخوار فکری تفکر منفی وسواسی است که در نهایت به مسائل فکری منجر می گردد.

در واقع، طبیعت گردی سم زدای فکر است. بنا بر تحقیقی از دانشگاه چیبا در ژاپن، محققان دریافتند پیاده روی در یک منطقه جنگلی از مقدار هورمون استرس کورتیزول در بدن و مقدار ضربان قلب می کاهد و فشار خون بالا را درمان می نماید. در واقع، تمام این مزایا فقط پس از 15 دقیقه پیاده روی در طبیعت رخ می دهد. حالا فرض کنید 36 ساعت یا بیشتر در طبیعت باشید!

کمپینگ درست مانند ماساژ فکر می ماند. حتی اگر در سفر همه چیز خلاف چیزی باشد که می خواهید، بازهم با احساس تازه و خوب به خانه برمی شد.

4. احساس شکوه و عظمت

ما انسان ها در پی شگفتی ها هستیم، تا جایی که مثلا هنگام غروب خورشید می ایستیم و غرق در تماشای آن می شویم یا در شب به ستارگان خیره می شویم. برای مشاهده شگفتی های جهان، هیچ جایی بهتر از طبیعت و کمپینگ را نمی توانید بیابید. حتی تحقیقات نشان داده است که لحظات الهام بخش و باشکوه ما را شادتر و مبتکرتر می نماید. شاید به همین علت است که کمپینگ در طبیعت می تواند درمانی برای خلاقیت ازدست رفته باشد.

5. سوزاندن کالری

پیاده روی روی زمین خاکی بخشی از تجربه کمپینگ و برای سلامتی تان عالی است. این پیاده روی به طور بالقوه می تواند به خوبی بیش از 500 کالری از چربی های بدنتان را بسوزاند. ناگفته نماند که آنالیز های علمی نشان می دهد این فعالیت حتی می تواند حال روحی تان را نیز بهبود بخشد.

بهتر است از کمپینگ و پیاده روی در مسیرهای شاد و دیدنی استقبال کنید.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

دانشمندان دانشگاه ایلینوی در آنالیز فواید طبیعت روی سلامتی بدن دریافتند که نیروی ذِنی که از طبیعت دریافت می کنید، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می نماید. ذِن در مکتب بودایی به معنای یافتن طبیعت اصلی و ذاتی خود است. وقتی در طبیعت آرام هستید، بدنتان انرژی مورجهانز سیستم های بدنتان (مانند سیستم ایمنی بدن) را تأمین می نماید و در نهایت، سلامت بدنتان به مدت طولانی حفظ می گردد.

بنا بر آنالیز های محققان، قرارگرفتن در فضای بیرون از خانه شما را در معرض باکتری های سالم، ترکیبات ضدمیکروبی رهاشده از گیاهان (به نام فیتون سایدز/ Phytoncides) و نور خورشید (فراوری نماینده ویتامین دی) قرار می دهد که تمامی آنها برای سلامت تان مفیدند.

7. پیاده روی در جنگل، ورزشی به دور از خستگی

اگر در کمپینگ تان برنامه پیاده روی و دویدن بگنجانید، می توانید از این ورزش بدون اینکه خیلی احساس خستگی کنید لذت ببرید. این ورزش را با ورزش در باشگاه مقایسه کنید. ورزش در فضای بیرون و طبیعت انرژی بیشتری به شما می دهد و شادترتان می نماید.

محققان دانشگاه اینسبروک در اتریش می گویند وقتی در طبیعت ورزش می کنید، با وجود اینکه تحرکتان در مقایسه با فضاهای درونی بیشتر است، کمتر خسته می شوید و حال روحی خوب و بهتری دارید.

لوازم مورجهانز هنگام کمپینگ

برای اینکه هنگام کمپینگ دچار مشکل نشوید، بهتر است یکسری از لوازم مناسب کمپینگ را با خود بردارید. این وسایل عبارت اند از:

  • زیرانداز؛
  • پشه بند؛
  • کیسه خواب؛
  • چراغ شارژی؛
  • چادر مسافرتی؛
  • اجاق گاز شارژی؛
  • کفش و لباس مناسب و کافی؛
  • قابلمه، بشقاب، کاسه، لیوان (هر وسیله ای که برای تهیه و صرف غذا احتیاج دارید).

فهرست قیمت لوازم کمپینگ

برای آغاز، یک چادر مسافرتی کوچک 2نفره و مقاوم در برابر باران مناسب است؛ اما اگر تعدادتان بیش از 2 نفر است، چادر مسافرتی بزرگ تری احتیاج خواهید داشت.

حالا که به آخر مطلب رسیدیم، از سفرهایتان برایمان بگویید! چقدر اهل طبیعت گردی و کمپینگ هستید؟ شخصا فواید کمپینگ را لمس نموده اید؟ خوب است از برترین تجربه هایتان و احتمالا برخی تجربه های ناخوشایندتان صحبت کنید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1161

به "فواید کمپینگ برای سلامت روح و جسم؛ 7 علت برای اینکه بیشتر در طبیعت بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید کمپینگ برای سلامت روح و جسم؛ 7 علت برای اینکه بیشتر در طبیعت بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید