مهمانداران هواپیما و خدمه پرواز باید چه مهارت هایی داشته باشند؟
به گزارش مجله کامسا، مهمانداران هواپیما چه تخصص هایی دارند؟
زمانی که سوار هواپیما می شوید، در جلوی در ورودی هواپیما، مهمانداران هواپیما را می بینید که با لبخند به استقبال شما آمده اند و شما را به درون هواپیما هدایت می نمایند. در طول پرواز، (فرقی نمی کند که پروازی کوتاه مدت داشته باشید یا پروازتان 10 ساعت طول بکشد) هر چه که احتیاج داشتید، می توانید از خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما در خواست دهید. مهمانداران هواپیما راحتی، امنیت و آسایش شما مسافران را در طول پروازهای داخلی یا بین المللی، برایتان فراهم می نمایند. در این مطلب خبرنگاران شما را با وظایف خدمه و مهمانداران پرواز آشنا خواهیم کرد.
خدمه پرواز ایرلاین ها چه کاری انجام می دهند؟
اینکه خدمه پرواز ایرلاین ها، چه مهارت ها و آموزش هایی را می بینند یا باید چه خصوصیاتی داشته باشند، برای هر ایرلاینی فرق دارد. با این وجود، مهمانداران هواپیما که شرایطی عالی دارند و برای ایرلاین های بزرگ کار می نمایند، با مردم کشورهای مختلف سر و کار داشته و بعلاوه فرصت پرواز به کشورهای مختلف را هم دارند. خدمه و مهمانداران هواپیما در هر پروازی در واقع جزو بخش تجاری و تبلیغاتی آن ایرلاین محسوب می شوند. چرا که مستقیم با مسافران ارتباط داشته و به راحتی می توانند آن ایرلاین را تبلیغ نمایند. با این حال، اصل وظیفه مهمانداران هواپیما، امنیت و راحتی مسافران را برقرار کرده و در نهایت رضایت مسافران را از پرواز با آن ایرلاین، به دست آورند. در مجموع می توان وظایف کلی خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما را به توضیح زیر نام برد:
- در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران باید به آن ها خوشامدگویی بگویند و با روی باز به استقبال مسافران بیایند.
- به مسافران محل نشستن و صندلی آن ها را نشان دهند. حواستان به افراد خاص همانند سالمندان، بچه ها یا ناتوانان در پرواز باشد و توجهی ویژه به این افراد داشته باشند.
- غذاها و نوشیدنی های مختلف را در هنگام پرواز سرو نمایند. مهمانداران هواپیما باید تمام کارهای مربوط به پذیرایی را برای مسافران انجام داده و در صورت درخواست سفارش بیشتر از طرف مسافران، به آن نیز رسیدگی نمایند.
- شرایط مخصوص و یا بحرانی را تشخیص داده و بسته به آن شرایط عکس العمل های مربوطه را انجام دهند. به مسافران، تجهیزات و اطلاعات لازمه را بدهند و خونسردی خود را حفظ نمایند.
- نمایش و ارائه تجهیزات اضطراری و روش های ایمنی به مسافران
- در صورت احتیاج مهمانداران هواپیما باید بتوانند یاری های اولیه را در پرواز انجام دهند. برای این کار باید حتما از قبل آموزش های لازم را دیده باشند.
- در برخورد با شرایط اضطراری دست پاچه نشوند. بسیار خونسرد عمل کرده و قدرت کنترل بحران را در میان مسافران ترسیده و هراسان داشته باشند.
- در طول پرواز خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما برای سرگرم شدن مسافران روزنامه ها، مجلات و دیگر تفریح ها را در اختیارشان قرار می دهند. می توانند پیشنهاد روزنامه یا مجله را به مسافر بدهند یا در صورت درخواست خود مسافر برای او لوازم تفریح همانند مجلات و … را فراهم نمایند.
- از جمله وظایف و کارهای خدمه پرواز، فروش کالاهای تجاری بدون مالیات و دنبال نمودن اهداف فروش برای برند مرتبط با ایرلاین و یا هر محصولی که دارند، است. در واقع پرزنت کردن یک محصول به وسیله مهمانداران هواپیما می تواند شیوه خوبی برای فروش آن محصول باشد.
- پس از اتمام پرواز باید گزارش های پروازی را تمام و کمال پر کرده و به دفتر مربوطه ارائه دهند.
شغل مهمانداری از آن دسته شغل هایی است که هم توانایی فیزیکی و هم توانایی احساسی افراد را احتیاج داشته و به چالش می کشد. مهمانداران هواپیما بعلاوه مسئولیت زیادی را بر دوش می کشند. بنابراین باید توانایی روبه رو شدن با این مسئولیت ها را داشته باشند. در واقع رفتار مهمانداران هواپیما با مسافران باید بسیار حساب شده و دیپلماتیک باشد، حتی زمان هایی که به خاطر پرواز بین کشورهای مختلف دچار گیجی اختلاف زمانی شده اند و زمان های طولانی ایستاده و مشغول به کار بوده اند.
بسیاری از ایرلاین ها، در پی مهمانداران هواپیمایی هستند که محل زندگی شان در اطراف فرودگاه مورد نظر آن ها باشد و در صورت تماس برای کار با آن ها، بتوانند به سرعت و در حالت کاملا آماده، خود را به فرودگاه و به محل کارشان برسانند. کار در این شغل می تواند بسیار خسته نماینده باشد. چرا که هر مهمانداری باید، خود را برای ساعات کاری طولانی، به دور از خانواده و اجتماعش آماده کرده و حتی ممکن است، در هنگام تعطیلات نیز مجبور باشد خود را برای پرواز و کار آماده کند. با این وجود بسیاری از مهمانداران هواپیما از شغل خود راضی هستند. اگر از آن ها دلیلش را بپرسید به شما خواهند گفت که از تماشا افراد و ملیت های مختلف در پرواز و معاشرت با آن ها لذت می برند. بعلاوه لذت سفر به کشورهای مختلف و مقاصد مختلف در این شغل از جمله مزیت های آن است.
نحوه استخدام به عنوان کارمندان عمومی خدمه پرواز ایرلاین ها
اگر در پی این شغل هستید و بعلاوه می خواهید که برای ایرلاین های برتر جهان کار کنید، باید شرایط لازم این شغل را داشته و سپس به وسیله آژانس هایی که متخصص در استخدام خدمه پرواز هستند، اقدام کنید. این آژانس ها، بر طبق امکانات و احتیاجهای هر ایرالاین با آن ها قرارداد داشته و از سرتاسر جهان خدمه پروازی آن ها را معرفی می نمایند. کلاس های آموزشی برای مهمانداران هواپیما عموما به وسیله چنین آژانس ها و ایرلاین هایی برگزار می گردد و شرکت در آن ها می تواند در استخدام شما، بسیار یاری نماینده باشد.
چه مهارت ها و آموزش هایی ضروری است؟
در واقع برای این نوع شغل هیچ فرقی نمی کند که تحصیلات دانشگاهی داشته باشید یا تنها تا دیپلم مدرک گرفته باشید. تنها باید شرایط مورد احتیاج این شغل را داشته باشید. حتی اگر مدرک تحصیلی مرتبط با یکی از شرایط این شغل دارید، باز هم می توانید برای استخدامی آن اقدام کنید. باید ظاهری عالی داشته باشید. از شرایط جسمانی خوبی برخوردار باشید. ورزشکار باشید. در حقیقت برای این شغل داشتن بدنی سالم و آمادگی جسمانی از تحصیلات آکادمیک مهم تر است. با این وجود، بسیاری از ایرلاین ها در پی افرادی می گردند که زبان انگلیسی و ریاضی آن ها خوب بوده و نمرات خوبی در این دو درس داشته باشند. افرادی که در شغل هایی همانند پرستاری، مهمانداری، هتلداری، مشاغل مربوط به جهانگردی و تورلیدری، صنعت گردشگری و … کار می نمایند مهارت های لازم را برای برخورد با افراد مختلف کسب می نمایند. برای مهمانداران هواپیما نیز، این توانایی بسیار اهمیت دارد و ضروری است.
بسیاری از ایرلاین ها از خدمه پرواز و مهمانداران هواپیماهای خود می خواهند که حتما دوره های کلاس برای آموزش مواردی همانند امنیت در پرواز، مسائل مربوط به مهاجرت های قانونی و خدمات رسانی به مشتری و مشتری مداری را، آن هم قبل از پیوستن به سازمان آن ایرلاین، بگذرانند. بعلاوه یک سری واحدهای آموزشی اولیه و ابتدایی نیز هستند که به افراد مهارت های لازم برای این شغل را معرفی می نمایند و روند استخدام را آموزش می دهند. گاهی بسیاری از آکادمی ها، دوره هایی را برگزار می نمایند و در سرانجام دوره، مدرکی ارائه می دهند، که با داشتن آن مدرک به راحتی می توانید برای استخدام در ایرلاین مورد نظرتان درخواست دهید. حتی بسیاری از آکادمی ها، با شعار استخدام بعد از آموزش در پی علاقه مندان به این رشته می روند. اگر می خواهید که با آکادمی های ایرانی که به آموزش پرواز و خلبانی می پردازند آشنا شوید، مطلب مراکز آموزش خلبانی در ایران را در مجله خبرنگاران بخوانید.
مهم ترین مهارت برای مهمانداران هواپیما
- مهارت در برقراری ارتباطی عالی
- مهارت های عالی در ارتباط های شخصی
- توانایی داشتن آرامش در شرایط اضطراری یا توانایی ارتباط برقرار کردن با مسافران بد خلق
- توانایی عالی در حواسی همانند شنوایی و بینایی
- برخوردار بودن از سلامت عمومی و تناسب اندام- بسیاری از ایرلاین ها در شرایط استخدامی خود در پی افرادی هستند که بتوانند به راحتی حدود 25 متر را شما نمایند.
- توانایی شاد بودن و لبخند زدن آن هم بعد از ساعت ها کار و پرواز در ارتفاع و آن هم با پرواز با وجود اختلاف زمانی بسیار.
- توانایی برخورد قاطعانه داشتن
بسیاری از ایرلاین ها شرایط دیگری را هم برای استخدام مهمانداران هواپیما در نظر می گیرند. ممکن است که این شرایط، شامل حداقل/حداکثر قد و وزن باشد. بسیاری از ایرلاین ها، افرادی را که تاتو های برجسته و نمایان دارند یا پیرسینگ انجام داده اند، استخدام نمی نمایند. بعلاوه افرادی که حتی با پوشیدن یونیفرم همچنان مجذوب کننده و باهوش باشند در اولیت استخدامی ایرلاین ها هستند.
اگر در پی استخدام در ایرلاین خاص به عنوان یکی از اعضای مهمانداران هواپیما و خدمه پرواز هستید و شرایط بالا را به علاوه محدودیت سنی اعلام شده از طرف ایرلاین مربوطه را دارید، می توانید برای یکی از شغل های رویایی جهان، یعنی مهمانداری هواپیما درخواست دهید.
خبرنگاران با بسیاری از ایرلاین های جهان همکاری داشته و اگر در پی پرواز به غربی ترین یا شرقی ترین کشور جهان هستید، می توانید بلیط هواپیما و پرواز خود را از خبرنگاران آن هم به صورت آنلاین، بخرید. بعلاوه اپلیکیشن خبرنگاران بر روی گوشی شما، تمام کارهای مربوط به خرید را آسان تر کرده است.
منبع: targetjobs.co.uk
منبع: الی گشت