توسعه مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته دنیا اسلام در جایزه مصطفی

به گزارش مجله کامسا، مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته جهان اسلام در جایزه مصطفی باتوجه به وجود پایگاه های علمی-استنادی در حوزه های مختلف علم و فناوری، شناسایی محققان و موضوعات تحقیقاتی مورد اهمیت جهان همزمان با انتشار فراخوان پنجمین دوره جایزه مصطفی پیشرفته است.

توسعه مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته دنیا اسلام در جایزه مصطفی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی جایزه مصطفی، مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته جهان اسلام در جایزه مصطفی باتوجه به وجود پایگاه های علمی-استنادی در حوزه های مختلف علم و فناوری، شناسایی محققان و موضوعات تحقیقاتی مورد اهمیت جهان همزمان با انتشار فراخوان پنجمین دوره جایزه مصطفی پیشرفته است.

بر همین اساس با بهره ­گیری از دانش سنجش علم و فناوری مبتنی بر داده ­های موجود، می­توان شناسایی و ارزیابی نسبتا دقیقی از فعالیت ­های علمی و فناوری یک محقق بدست آورد. در واقع علم ­سنجی، دانش تجزیه و تحلیل اطلاعات علمی و فناوری و عوامل موثر بر آن است. خروجی این نوع نگاه و تحلیل داده به صورت کمی قابل ارائه است بر همین اساس جهت توسعه مدلِ کشف و رصد دانشمندان برجسته جهان اسلام و شناسایی دقیقتر یک محقق و جایگاه علمی ایشان از این دانش برای دوره­ های آینده جایزه مصطفی بهره گرفته شده است.

علم ­سنجی به عنوان یکی از روش های ارزیابی فعالیت های علمی و مدیریت پژوهش ها به شمار میرود. با توجه به دامنه گسترده این حوزه دانشی، بایستی به این موضوع هم اشاره گردد که علاوه بر آنالیز شرایط موجود محققان و حوزه های علمی و تحقیقاتی، می تواند به سیاست گذاری علم و فناوری، آگاهی بخشی و آینده نگری علمی و پژوهشی در تمامی ابعاد فردی، سازمانی و بین المللی یاری شایانی کند.

از همین رو در راستای یاری به آینده علمی و فناوری جهان اسلام با آنالیز شاخص های رشد و توسعه دانش و مطالعه ارتباطات علمی و تحلیل های هم-استنادی و هم-نویسندگی و...، می توان روابط و الگوهای میان شبکه ای موجود بین دانشمندان و حوزه های پژوهشی ایشان را کشف و تجزیه و تحلیل کرد.بعلاوه با بهره برداری مناسب از تحلیل ها، امکانات و توانمندی های موجود می توان به ارائه راهکارهایی برای توسعه علمی و نیز فناوری حاصل از آن پرداخت.

لازم به ذکر است مهلت معرفی آثار پنجمین دوره جایزه مصطفی تا 9 شهریور سال 1401 است و زمان برگزاری آیین اعطای جایزه مصطفی در مهرماه 1402 معین شده است. جایزه مصطفی در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، علوم پایه و مهندسی، به دانشمندان مسلمان سراسر جهان اعطا می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1171

به "توسعه مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته دنیا اسلام در جایزه مصطفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته دنیا اسلام در جایزه مصطفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید