قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران!

به گزارش مجله کامسا، یکی از محققان کشور بر اساس تحلیل داده هایی که انجام داده، معتقد است کشور با بحران بزرگی از شیوع سویه دلتا روبرو است و تا این سویه آتش خود را شعله ور نکرده و همچون هند، کشور را به یک قتلگاه آخرالزمانی تبدیل نکرده است و صدایش در لابلای صدای بسیاری از دیگر کشور ها گم نشده، باید از دنیا برای تامین واکسن های موثرتر یاری بخواهد، ولی این پنجره به زودی بسته خواهد شد و ضروری است از این فرصت استفاده گردد.

قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران!

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

دکتر سید علی حسینی اسفیدواجانی، متخصص سامانه های پیچیده و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در تبادل نظر با ایسنا با ارائه دلایل خود برای بسته شدن پنجره احتاقتصادی نجات کشور از بحران اپیدمیک فعلی، گفت: اجازه دهید قبل از آنکه وارد بحث اصلی یعنی بحران این روز های کشور شوم، یک سابقه از تحلیل بحران ارائه دهم تا دوستان احتیاج به تحلیل های علمی داده های اپیدمیک را درک نمایند.

وی ادامه داد: هنگامی که کرونا وارد ایران شد، بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها رییس جمهور گفت که کرونا از هفته بعد از تعطیلی از کشور خواهد رفت و من با تحلیل داده های مربوط به تعداد مبتلایان در دنیا که آن روز خارج از کشور چین تنها هزار نفر بودند، به این جمع بندی رسیدم که با یک قوی سیاه طرف هستیم. قو های سیاه یا black swans در علم داده به رخداد هایی گفته می شوند که بسیار نادر هستند و در پیش بینی های معمول گنجانده نمی شوند.

دکتر حسینی با بیان اینکه تحلیل های اجرا شده از این داده ها به مسوولان وزارت بهداشت ارائه شده است، افزود: در دیدار با برخی از مسوولان دولتی تحلیل های داده های اپیدمی را ارائه نموده و در خصوص ابعاد بحران کرونایی هشدار دادم و این در حالی بود که در تحلیل برخی از متخصصین اپیدمولوژی مورد مشورت سیاستگذاران، سطح هشدار بسیار پایین تر تخمین زده شده بود.

این محقق حوزه سیستم های پیچیده با اشاره به مذاکراتش با یکی از اپیدمولوژیست های طرف مشاوره سیاستگذاران، خاطر نشان کرد: این متخصص که معتقد بود کرونا با بسته شدن مدارس و دانشگاه ها هفته بعد خواهد رفت، در مذاکراتی که با وی داشتم، چهار انگشت خود را نشان داد و گفت که در بدترین شرایط تنها چهار هزار ایرانی ممکن است فوت نمایند! در ضمنً تاکید نمود با گرمای تابستان بیماری به طور کلی رخت خواهد بست!

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بر خلاف تحلیل های ارائه شده در این زمینه، تحلیل های داده ای من نشان می داد که ما با یک قوی سیاه و یا شاه اژدها طرف هستیم و این کارشناسان علی رغم داشتن تخصص علمی ارزشمند در حوزه تحقیقی خود از قدرت شاه اژدهاها در تغییر ماهیت بحران های نادر بی خبر بودند که البته از حوزه تخصصی ایشان به دور بود و احتیاج به داشتن تخصص در حوزه تحلیل داده ها، پدیده های بحرانی و سیستم های پیچیده داشت.

به گفته وی، شاه اژده ها یا dragon kings که در تحلیل بازار های اقتصادی، فیزیک اقتصاد، پدیده های بحرانی و سیستم های پیچیده مورد توجه هستند، پدیده ای است که نه تنها از نظر احتمال وقوع نادر هستند، بلکه دارای ریشه های متفاوتی از بحران های نادر گذشته هستند.

دکتر حسینی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کارشناسان به گرمای اردیبهشت و تابستان دل بسته بودند، تحلیل های من از داده های مربوط به کشور های استوایی حکایت از سرایت این ویروس در گرمای تابستان داشت که در این مورد در اردیبهشت سال قبل و زمانی که کاهش پیک اول دلخوشی ها را به مهار در تابستان زیاد نموده بود، نسبت به ماهیت متفاوت رفتار شاه اژدهاها در پدیده های بحرانی و احتمال بروز پیک در تابستان هشدار دادم.

حسینی پس از مرور گذشته با اشاره به بروز بحران عمیق این روز های کرونایی، پیش بینی خود مبنی بر کوچک بودن پنجره نجات از بحران کنونی را مطرح و چند نکته را گوشزد می نماید.

جهش دلتا: بحرانی در دل بحران و پنهانکاری هند

حسینی ادامه داد: چند ماه پیش به دوستی در وزارت بهداشت هشدار دادم که خبرنگار گاردین از هند گزارش نموده بود که هند در حال تکرار رویکرد اشتباه چین در مقابل دنیا است، به این معنا که چین قدرت سرایت کرونا را از دنیا پنهان کرد و هند قدرت عجیب جهش نو را! خواستم که هشدار داده گردد تا تمامی مرز ها و رفت و آمد ها به هند بسته گردد که البته نشد و بحران از درگاه مراودات با هند یعنی سیستان و بلوچستان وارد کشور شد.

قرنطینه؛ شاید مفید و ضروری، اما التیام موقتی

وی سیاست قرنطینه و لاک داون را موقتاً آرام بخش توصیف کرد و گفت: واکسیناسیون شاید بسیار ضروری است، اما در خصوص سویه فعلی به مقدار سویه ووهان تاثیرگذار نخواهد بود؛ چرا که ویروسی که با چنین قدرت سرایتی ظرف یک ماه از سیستان و بلوچستان به کل کشور آمد و کل کشور را سیاهپوش کرد، از فردای برداشتن قرنطینه تنها زمان کوتاهی می خواهد که دوباره کل کشور را سیاهپوش کند؛ لذا گرچه ممکن است قرنطینه یک راه چاره فوری و لازم باشد (که ستاد کرونا با توجه به ابعاد بحران تصمیم خواهد گرفت)، اما این راه چاره بسیار موقتی تر از دفعات قبل خواهد بود و راه چاره موثرتر، واکسیناسیون فوری کشور است. اما مشکل واکسناسیون کجاست؟

واکسیناسیون؛ کارساز، اما دور از دسترس

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به چالش کشور در زمینه واکسیناسیون سراسری، خاطر نشان کرد: مشکل واکسیناسیون آن است که واکسن های پیروز از ماه ها قبل، پیش خرید شده اند و بعید است بتوان به سرعت برای کشور واکسن مؤثر تهیه کرد. شرح آن که مقایسه داده های کشور های امارات و انگلستان نشان می دهد که قدرت اثرگذاری واکسن سینوفارم ممکن است تنها 50 درصد باشد و اگر این عدد درست باشد، به معنی آن است که اگر کل کشور را با سینوفارم واکسینه کنیم، همچون یک کشور 40 میلیونی واکسینه نشده خواهیم بود و موج های بعدی کرونا در راه است.

وی افزود: از این رو ضروری است در کنار خرید واکسن های چینی که در دسترس تر هستند، به فکر خرید واکسن های موثر همچون آسترازنکا و یا بایو-ان-تک بود. مشکل، اما اینجاست که این واکسن ها برای ماه های پیش رو پیش خرید شده اند و شانس تهیه فوری چند 10 میلیونی احتیاج کشور، بسیار کم است.

راه چاره چیست؟

حسینی تنها راه علاج برای برون رفت از بحران کنونی کرونا را نشان دادن سطح بحران ایران به دنیا و تقاضای یاری فوری از دنیا برای دریافت واکسن های بدون نوبت اسم کرد و یادآور شد: شاید این تنها گزینه پیش روی کشور باشد، ولی این احتمال هم وجود دارد که پنجره این گزینه به زودی بسته گردد.

وی با طرح این سوال که چرا پنجره درخواست اورژانسی از دنیا ممکن است به زودی بسته گردد، شرح داد: نکته در اینجاست که سویه دلتا در حدود 10 ماه پیش در هند مشاهده شد. چندین ماه طول کشید که این سویه آتش خود را شعله ور کند و هند را به یک قتلگاه آخرالزمانی تبدیل کند. همچون جهت سویه ووهان طبیعی بود که اولین کشور هایی که با گونه نو روبرو شوند، کشور های صنعتی باشند که بیشترین مراودات و رفت و آمد ها را با بقیه دنیا از جمله هند دارند.

این متخصص سامانه های پیچیده با تاکید بر اینکه در حال حاضر تخمین زده می گردد بالای 80 درصد آلودگی ها در آمریکا از سویه دلتا باشد، اظهار کرد: کشور های صنعتی، اما به واسطه واکسیناسیون گسترده با بحران جدی روبرو نشدند. تقاضای یاری ایران در حال حاضر ممکن است خریداری در دنیا داشته باشد. اما زمانی که سویه دلتا جهت خود را به کشور های کم عایدی باز کند، صحنه های دلخراش آخرالزمانی هند، بسیار مشاهده خواهد شد و همه دنیا احتیاجمند یاری اورژانسی خواهند شد؛ از این رو تا زمانی که ایران جزو معدود کشور های محروم مانده از واکسنی است که با بحران سویه دلتا روبرو شده و صدایش در لابلای صدای بسیاری از دیگر کشور ها گم نمی گردد، بایستی از دنیا یاری بخواهد.

وی تاکید نمود: دقت کنید که اگر ابعاد بحرانی ایران گوشزد گردد، هند حتی با فراوری 15 روز خود می تواند ایران را نجات دهد. کشور های بسیاری با مازاد واکسن روبرو و در حال جمع آوری برخی از واکسن های خود هستند و یاری خواستن ایران در شرایط فعلی در دنیا ممکن است مستمع های بسیاری داشته باشد.

حسینی با تاکید بر اینکه اعلام احتیاج و یاری از دنیا نشانه ضعف کشور ها نیست، گفت: بگذارید شرح دهم که هند که بزرگترین شرکت فراورینماینده واکسن دنیا یعنی انستیتو سرم هند را داراست، در برخورد با سویه دلتا درمانده بود! و از دنیا یاری خواست. ایران هم اولین کشوری نیست که در برخورد با سویه دلتا از دنیا یاری خواسته و آخرین کشور هم نخواهد بود. حتی این درخواست می تواند به صورت غیر رسمی و در محافل دیپلماتیک مطرح گردد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: با بحران بزرگی روبرو هستیم و ممکن است علی رغم همه تمهیدات با دریافت واکسن در مقیاس لازم روبرو نشویم، بایستی از هم اکنون با یک تحلیل داده درست از مقدار مبتلایان و متوفیان و با نگاه به پروفایل سنی آن ها و واکسن هایی که دریافت نموده اند، نوبت های واکسن را باز تعریف کنیم. برای مثال ممکن است تحلیل داده ها نشان دهد که افراد مسنی که فلان واکسن را دریافت نموده اند، علی رغم دریافت واکسن هنوز شانس مرگ بیشتری از افراد فلان پنجره سنی داشته باشند؛ لذا در صورت دریافت واکسن محدود بهتر است در اتخاذ استراتژی درست و پیروز تر علمی عمل کنیم.

به گفته وی، یک مثال پیروز کشور انگلستان است که ابتدا یک دوز به درصد بالایی از جمعیت خود زد و سپس به فکر دوز دوم افتاد. البته در خصوص ایران کمی ماجرا پیچیده تر است؛ چرا که افراد مختلف سنی واکسن های متفاوتی دریافت نموده اند و یک تحلیل داده برای اتخاذ سیاست درست احتیاج است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 816

به "قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید