کاپیتالسیم ماجراجویانه نسخه نو اقتصاد ، تامین مالی استارتاپ ها جهانی شد

به گزارش مجله کامسا، به گزارش خبرنگاران، سرمایه گذاری خطرپذیر که از آن با عنوان های سرمایه گذاری جسورانه یا سرمایه گذاری کارآفرینی نیز نام می برند، در واقع ایجاد سرمایه لازم برای استارتاپ ها و شرکت های کارآفربن و مستعد است. این صنعت در جهان امروز روز به روز در حال گسترده شدن است و نشریه اکونومیست در سرمقاله خود معتقد است که این اتفاق، واقعه ای خوب برای اقتصاد جهان است!

کاپیتالسیم ماجراجویانه نسخه نو اقتصاد ، تامین مالی استارتاپ ها جهانی شد

ولادیمیر لنین معتقد بود که یک پیشتاز کوچک می تواند از طریق نیروی اراده، نیروهای تاریخی را برای تغییر نحوه عملکرد سرمایه داری دنیای مهار کند. حق با او بود. با وجود این، در نظام سرمایه داری تازه انقلابیون، بولشویک های ریشدار نیستند بلکه چندهزار سرمایه گذاری هستند که اغلب در سیلیکون ولی مستقر بوده و کمتر از 2 درصد از دارایی های نهادی دنیا را در اختیار دارند. در پنج دهه گذشته، صنعت سرمایه گذاری جسورانه (vc) ایده های کارآفرینان را تامین مالی کرده و موجب تحولی در کسب وکار دنیای و اقتصاد دنیا شده است. هفت شرکت از 10 شرکت بزرگ دنیا بر پایه همین نوع سرمایه گذاری ایجاد شدند. پول vc بودجه شرکت های تولیدکننده موتورهای جستجو، آی فون ها، خودروهای برقی و واکسن های برپایه mrna را تامین کرده است.

بازار بزرگ ریسک پذیری

حال ماشین رویای سرمایه داری خود نیز بزرگ و متحول تر شده است. به تازگی 450 میلیارد دلار نقدینگی تازه وارد حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر شده است. این موتور توربورشارژ دنیا سرمایه گذاری جسورانه با خود ریسک قابل توجهی به همراه دارد، از بنیانگذاران خودشیفته که نقدینگی را می سوزانند تا هدر رفتن اندوخته های بازنشستگی روی استارتاپ های بیش از حد ارزشگذاری شده.

اما در بلندمدت این فرایند موجب دنیا تر شدن این صنعت می گردد، به طوری که سرمایه را به محدوده وسیعی از صنایع هدایت کرده و VC را برای سرمایه گذاران معمولی در دسترس تر می کند. استخر بزرگتری از سرمایه که در پی دنیا بزرگتری از ایده هاست، رقابت را تقویت خواهد کرد و احتمالا موجب بهبود نوآوری شده و به پویایی بیشتر سرمایه داری کمک می کند.

ریشه سرمایه گذاری جسورانه

ریشه مبحث vc به دهه 1960 برمی گردد که در آن زمان یک وصله ناجور برای دنیا مالی بود. بر خلاف کت و شلوارها و عمارت های همپتون وال استریت، عرصه VC ویلاهای خودمانی کالیفرنیا را ترجیح می دهد. البته وجه تمایز این عرصه مورد تاکید عقل هم است. هر چقدر جریان اصلی مالی بزرگتر و کمی تر می گردد و شرکت ها در تخصیص جریان نقدی و داریی های خود بالغ تر عمل می کنند، VC همچنان یک صنعت کوچک به جای مانده که در پی یافتن و تامین مالی کارآفرینانی است که با نشستن در کنار بانکداران باوقار در یک اتاق غریبه اند.

نتایج شگفت انگیز بوده است. با وجود سرمایه گذاری تقریبا میانه در دهه های اخیر، صندوق VC آمریکا روی شرکت هایی سرمایه گذاری کردند که حالا مجموع ارزش بازار آنها دستکم 18 هزار میلیارد دلار است. این رکورد نشان دهنده صعود سرگیجه آور پلتفرم های بزرگی نظیر گوگل است. یونیکورن های اخیری که با VC تامین مالی شده اند (استارتاپ های خصوصی با ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار) در عصر عرضه های اولیه به بلوغ رسیده اند. استارتاپ هایی نظیر ریویان و اسلک. در دهه طلایی گذشته، شاخص صندوق های VC آمریکا بازدهی ترکیبی 17 درصدی سالانه داشته است. تنها برخی از صندوق های دیگر عملکرد بهتری از این صندوق ها داشته اند.

صدور موفقیت

موفقیت حالا به جنبه های دیگر صنعت مالی هم کشیده شده است. همانند شرکت های پشتوانه Vc درآمدهای بادآورده درون صندوق های تازه مستقر شده اند. در همین حال، با توجه به نرخ بهره پایین، طرح های بازنشستگی، وسایل و شرکت های ثروتمند حاکمیتی در تب حسادت به VCها می سوزند و در تلاشند تا نقدینگی بیشتری به صندوق های اختصاصی خود تزریق کرده یا خود را به سلاح های VC مجهز کنند. از ابتدای سال جاری تا به امروز تقریبا 600 میلیارد دلار به این صندوق ها تزریق شده که 10 برابر سطح یک دهه پیش است.

با ورود پول، VCها نفوذ گسترده تر و عمیق تری در اقتصاد پیدا کرده اند. موضوعی که زمانی تنها یک رفتار آمریکایی بود حالا به یک رویه دنیای تبدیل شده است. 51 درصد از قراردادهای حوزه VC در سال 2021 در خارج از آمریکا رخ داده است. عرصه VC چین به دلیل ممنوعیت شرکت های تکنولوژی از سوی شی جین پینگ اخیرا با نزول روبرو شده است. با وجود این، این صنعت در بقیه آسیا بعد از یک دهه چرت زدن در حال رونق است، نوآوری در اروپا بیدار شده و بیش از 65 شهر میزبان یونیکورن های تازه هستند.

رونق سرمایه گذاری جسورانه

رونق سرمایه گذاری خطرپذیر تا به امروز روی گروه محدودی از شرکت های فناوری مصرف کننده و خدماتی نظیر ایربی ان بی و دلیورو متمرکز شده است. اکنون نقدینگی بیشتر به سمت حوزه هایی می رود که اختلال در پیشرفت آنها کمتر است. سرمایه گذاری سال جاری در حوزه های انرژی پاک، فضا و بایوتکنولوژی نسبت به سال 2019 دو برابر شده است. و این صنایع روز به روز بازتر می شوند.

در حالی که زمانی برخی از صندوق های برتر قدرت غیرمعمول داشتند، اکنون شرکت های مالی جریان اصلی درگیر این حوزه شده و عرصه ای به وجود آمده که سرمایه گذاران معمولی هم با قیمت مناسب در معرض دید قرار بگیرند. رقابت VCها را مجبور کرده که استراتژی های تازهی را تجربه کنند، راهبردهایی نظیر رصد کردن مشاغلی افراد خلاق!

ریسک های خطرپذیری

چیزی که تعیین است این است که خطرهایی هم وجود دارد. یکی از این خطرات این است که پول فساد با خود میاورد. افزایش ارزش و سرمایه فراوان می تواند شرکت ها و حامیان آنها را افراط کار کند.

از میان 100 شرکت ثبت شده در سال 2021 در بورسهای دنیای 54 شرکت عملکردی منفی داشته اند و زیان تجمیعی آنها 71 میلیارد دلار بوده است. حاکمیت می تواند افتضاح باشد. صندوق چشم انداز 100 میلیارد دلاری سافت بانک که در حوزه تامین مالی و شتابدهندگی استارتاپ ها پیشتاز بوده، حالا گرفتار تعارض منافع شده است. به نظر می رسد برخی از بنیانگذاران از ریل خارج شده اند.

خطر دیگر این است که هر نوع کلاس دارایی با تزریق پول به آن با کاهش بازده روبرو می گردد. صندوق های جریان اصلی ممکن است این موضوع را درک کرده باشند، که علاوه بر اینکه باید با رونق VCها کنار بیایند، بازدهی بلندمدتشان هم نسبت به آنچه امید دارند کمتر است.

با این حال، آنچه برای سرمایه گذاران ملالت آور است، همچنان می تواند برای اقتصاد خوب باشد. بهتر است حاشیه سود یک دلاری نصیب شرکت های نوپا گردد تا روی بازار اوراق قرضه یا بخش متورم مسکن سرمایه گذاری گردد. سقوط VCها از طریق افزایش نرخ بهره، نظام مالی را بی ثبات نخواهد کرد. چرا که استارتاپ ها بدهی های کمی دارند. حتی اگر یک شرکت حمایت شده از طریق VCها بی پروایانه پولسوزی کند، بخش عمده ای از آن به سمت مصرف کننده ها خواهد رفت. در بدترین حالت، رونق VCها رقابت را تقویت می کند. سرمایه گذاری VC در سال جاری از مجموع هزینه های سرمایه ای و تحقق و توسعه پنج شرکت بزرگ فناوری دنیا فراتر رفته است.

نوآوری، پاداش جسارت

بزرگترین پاداش، نوآوری بیشتر است. درست است که هیچ مقداری از نقدینگی می تواند درخشندگی خام بوجود آورد و دولت ها اغلب برای دستاوردهای علمی معمولی را تامین مالی می کنند. با این وجود، عرضه دنیای کارآفرینی به سختی ثابت می ماند و بخش عمده ای از ایده ها هنوز کشف نشده اند. رونق قبلی VC نشان داد که افق ریسک پذیری سرمایه گذاران به حوزه های سخت تر و ماجراجویانه تری پیشرفته است. همانطور که سرمایه گذاری خطرپذیر در دنیا توسعه می یابد، کارآفرینان در خارج از آمریکا شانس بهتری برای پیوستن به آن پیدا می کنند. این در حالی است که به لطف محاسبات ابری ارزان و دورکاری، همزمان موانع ایجاد کسب وکارهای تازه هم در حال کاهش است. هدف سرمایه گذاری جسورانه، جذب ایده ها و بزرگ و بهتر کردن آنهاست: بکارگیری این منطق تنها در خود صنعت کار درستی است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1069

به "کاپیتالسیم ماجراجویانه نسخه نو اقتصاد ، تامین مالی استارتاپ ها جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپیتالسیم ماجراجویانه نسخه نو اقتصاد ، تامین مالی استارتاپ ها جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید