جاذبه های گردشگری روستای هرانده

به گزارش مجله کامسا، روستای هرانده شهرتش را مدیون غار بورنیک است. به علاوه کوچه باغ های هرانده در کنار رودخانه یکی از اصیل ترین منظره ها روستایی نزدیک تهران است.

جاذبه های گردشگری روستای هرانده
روستای هرانده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران است. این منطقه دارای جاذبه هایی از جمله غارهای متعدد و رودخانه های پرآب و دره های زیبا و مردمی خونگرم است. دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود نیز از دیگر تماشای های روستای هرانده می باشند. خونگرمی مردم این روستا شعار نیست و اهالی هرانده سال هاست که از گردشگران پذیرایی می نمایند. حدود 120 خانوار در این روستای زیبا زندگی می نمایند.

راه دسترسی به روستای هراندهاگر در تهران اقامت دارید برای رسیدن به هرانده، باید بزرگراه شهید بابایی را به سمت شرق تا پایان رفته و وارد آزاد راه نو تهران-پردیس شوید. تقریباً در پایانی آزاد راه، بعد از بومهن و قبل از رودهن وارد جاده فیروزکوه می شوید. 12 کیلومتر مانده به فیروزکوه، در سمت راست جاده، به تابلو و فرعی روستای هرانده می رسید. از سر جاده تا روستا کمتر از 1 کیلومتر راه در پیش دارید.

سایرجاذبه گردشگری زیارتگاهی در قلعه فیروزکوه بازدید کنید

برترین زمان برای بازدید روستای هرانده

بهار و پاییز در روستای هرانده زیبایی منحصر به فردی دارد هرچند این روستا در تمام فصول جلوه خاص خود را دارد. غارنودری در بورنیک در زمستان کمی مشکل است در صورتی که برای اولین بار است به این غار می روید باید احتیاط کنید و به صورت گروهی عمل کنید. در صورتی که مشتاق تماشا روستای هرانده و غار بورنیک هستید می توانید در قالب تورهای گردشگری و طبیعت گردی به این منطقه بروید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

طبیعت روستای هراندهاین روستا در ارتفاع 1785 متر از سطح دریا واقع شده است و آب هوای آن در زمستان سرد و در تابستان مطبوع و دلپذیر است. رودخانه قزقان چای از میان روستا عبور می نماید. این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود نیز از دیگر تماشای های روستای هرانده می باشند.هرانده دهکده ای است سرسبز و بکر که در دره ای به همین نام واقع شده و رودخانه پر آب نمرود از آن می گذرد.

این منطقه با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ های باصفا و منظرههای تماشای از دشت و کوه های اطرف، دارای جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله کمی که با تهران دارد یکی از برترین و مناسب ترین گزینه ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می رود.روستای کوهستانی هرانده بافت مسکونی متمرکز دارد و در شیب دامنه کوهستانی استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این هاست.

درخت کاری در حاشیه رودخانه و کوچه های روستا، منظره عمومی آن را بسیار سرسبز و جالب توجه نموده است. جریان رودخانه های قزقان چای و نمرود طراوت و زیبایی ویژه ای به سیمای عمومی روستا بخشیده است.

غار بورنیکغار بورنیک در فاصله 5 کیلومتری روستای هرانده و در حد فاصل این روستا با روستای خمده واقع شده است. این غار طبیعی و تاریخی به احتمال زیاد، محل سکونت انسان های اولیه بوده است و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ می رسد. نام غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده است. بور، تغییر یافته کلمه بار، به معنای ساحل، کنار و جای امن است و بورنیک در اینجا محل امن و خوب معنی می دهد. به علت موقعیت خاص و نهان بودن دهانه غار از دید، این غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن در دوره غار نشینی بوده است.

دهانه غار بسیار بزرگ و تقریباً به شکل یک مثلث سه ضلعی است. عرض دهانه حدود 20 متر، ارتفاع آن حدود 8 متر و طول شعبه اصلی غار حدود 500 متر است.وجود تخته سنگهای بزرگ در کف تالارهای نخست و سوم غار -که روی برخی از آنها پوشیده از لایههای خاک رُس مرطوب و لغزنده و سطح بیشتر آنها پوشیده از چکیدههای نخودی و میخ مانند (استالاگمیت) است- از ویژگیهای غار بورنیک است و در سایر غارهای ایران چنین وضعیتی کمتر دیده میگردد.

وجود دیوارهای پوشیده از چکندههای گل کلمی و نخودی سفید و صورتی رنگ (استالاکتیت)، زیبایی خاصی به غار بخشیده است. با ورود به دهانه غار از همان ابتدا با شیب نسبتاً تندی به سمت پایین راهنمایی می شوید... تجربه یک سفر به اعماق زمین!

کلام آخرمردم روستای هرانده به زبان گیلکی صحبت می نمایند، مسلمان پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. عایدی بیشتر مردم روستای هرانده به وسیله فعالیت های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری تامین می گردد. گروهی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.

اصلی ترین محصول زراعی این روستا سیب زمینی است. پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا فراوری می گردد. این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. بنابراین اگر به این روستا سفر کردید، حتما سوغاتی از محصولات محلی را تهیه فرمایید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1138

به "جاذبه های گردشگری روستای هرانده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری روستای هرانده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید