جنگل های بارانی گرمسیری

به گزارش مجله کامسا، جنگل های بارانی گرمسیری منطق جنگلی در اطراف استوا، با گیاهانی زیاد که همواره سبز هستند، می باشند. این جنگلها بسیار گرم هستند و باران در طول سال در آنها میبارد. اگر چه تنها 7 درصد از سطح زمین با جنگل

جنگل های بارانی گرمسیری

مترجم: محمد علی آصفی پور

منبع:راسخون

جنگل های بارانی گرمسیری منطق جنگلی در اطراف استوا، با گیاهانی زیاد که همواره سبز هستند، می باشند. این جنگلها بسیار گرم هستند و باران در طول سال در آنها میبارد. اگر چه تنها 7 درصد از سطح زمین با جنگل های بارانی پوشیده شده است، بیش از نیمی از گیاهان و گونه های حیوانی در دنیا در این جنگلها زندگی می نمایند. هنگامی که درختان بزرگ و بلند می میرند و به زمین می افتند، جفره ای در جنگل بارانی از خود به جای میگذارند. خیلی سریع، درختان کوچکتر این محل را پر مینمایند و تاج هایشان بزرگتر می گردد. به همین علت است که لایه های جنگل بارانی همواره در تغییر است. جنگل های بارانی برای انسان بسیار مهم هستند. گیاهان مواد غذایی و دارویی فراوری می نمایند و از برخی از آنها محصولات صنعتی دریافت می کنیم. درختان چوب فراوری می نمایند، به کنترل آب و هوای زمین یاری می نمایند و هوا را به ما عرضه می دهند.

با وجود این مزایا، مردم هر سال هزاران کیلومتر مربع از جنگلهای بارانی را می برند.

محل جنگل های گرمسیری دنیا

آب و هوا

دمای هوا در تمام طول سال در این منطقه ها روی حدود 20 تا 30 درجه سانتیگراد ثابت میماند.

در اطراف استوا، دو فصل بارانی با بارندگی سنگین وجود دارد - تا 10 متر. هنگامی که شما از استوا دور میشوید، در چند ماه از سال آب و هوا کمی خشکتر می گردد، اما هنوز هم بیش از 2 متر باران در سال وجود دارد. آب و هوا به سختی از یک روز به بعد تغییر می نماید. در صبح هوا روشن است. خورشید آغاز به گرم کردن زمین می نماید و زمین گرم می گردد و هوای مرطوب آغاز به افزایش می نماید. در بعد از ظهر ابرها سیاهتر می شوند و برای یک تا دو ساعت رعد و برق پیش می آید تا دوباره هوا روشن گردد.

بیشتر باران در جنگلهای بارانی باقی می ماند. سپس تبخیر میگردد، ابرها را ایجاد می نماید و دوباره ریزش می نماید.

خاک های جنگلهای بارانی خیلی بارور نیستند زیرا باران بیشتر مواد مغذی را از آنها میشوید.

چرخه آب و هوای روزانه در جنگل های بارانی گرمسیری

ساختار جنگلهای بارانی

جنگل های بارانی دارای چهار لایه هستند:

1- لایه بالایی سایبان است. این شامل بلندترین درختان جنگل بارانی است. آنها ممکن است بیش از 50 متر ارتفاع داشته باشند. اما تنها درختان کمی به این ارتفاع می رسند. این بخشی است که بیشترِ نور خورشید را می گیرد.

2- زیر سایبان لایه ای از درخت هایی است که زیر لایه سایبان قرار دارند. بیش از 70٪ از حیوانات جنگل و گونه های گیاهی در سایبان و زیر سایبان زندگی می نمایند. گیاهان بالا فراینده اغلب از اطراف درختان صعود می نمایند.

3- طبقه زیر، منطقه سایه دار پایین تر است. این طبقه دارای درختان و گیاهان جوانی مانند سرخس یا نخل است که احتیاجی به نور زیاد ندارند. تنها 1 یا 2 درصد نور خورشید به طبقه زیر می رسد.

4- کف جنگل دارای یک لایه نازک از برگ ها، دانه ها یا میوه ها و شاخه هایی است که از درختان می افتد. این مواد به سرعت تجزیه می شوند و مواد نو جای آنها را می گیرند.

هنگامی که درختان بزرگ و بلند می میرند و به زمین می افتند، جفره ای در جنگل بارانی از خود به جای میگذارند. خیلی سریع، درختان کوچکتر این محل را پر مینمایند و تاج هایشان بزرگتر می گردد. به همین علت است که لایه های جنگل بارانی همواره در تغییر است.

گیاهان و حیوانات

حدود نیمی از گونه های گیاهی در دنیا در جنگلهای بارانی یافت می گردد. از آنجا که آن جا در تمام سال گرم و بارانی است، جنگل ها همواره سبز باقی می مانند. درختان برگ های خود را از دست می دهند و بلافاصله برگهای نو رشد می نمایند. جنگلهای بارانی خانه بسیاری از گیاهان است: گیاهان بالا فراینده، سرخسها، ارکیده ها و بسیاری از انواع درختان استوایی.

ماهیها، خزندگان، پرندگان و حشرات هم در جنگلهای بارانی و رودخانه های آن جا زندگی می نمایند. گیاهان و حیوانات برای زنده ماندن احتیاج به یکدیگر دارند. حشرات گرده افشانی گل های جنگلهای بارانی را انجام میدهند. حیوانات غذا را از شهد گلها می گیرند. بذرهای درختان اغلب به وسیله دیگر حیوانات و پرندگان گرفته می شوند و در منطقه ها دور انداخته میگردد.

ارزش جنگل های بارانی

مردم از بسیاری جهات از جنگل های بارانی سود می برند:

ارزش مالی

چوب مهم ترین محصول جنگل های بارانی است. حدود 80 درصد از آن برای انرژی استفاده می گردد و 20 درصد برای ساخت مبلمان فروخته میگردد. جنگل ها کالاهای ارزشمندی مانند میوه، آجیل، انواع مختلف روغن و لاستیک طبیعی را فراوری می نمایند.

ارزش علمی

دانشمندان جنگلهای بارانی را به اسم یک زیست بوم آنالیز می نمایند. آنها درباره اینکه چگونه گیاهان و حیوانات با هم زندگی می نمایند، بسیار یاد می گیرند. گیاهان گرمسیری برای درمان بیماری هایی مانند مالاریا استفاده می شوند.

ارزش زیست محیطی

جنگل های بارانی به تنظیم محیط زیست یاری می نمایند. درختان آب را که به زمین می رسد، کنترل می نمایند. آنها بعلاوه ریزش باران زیادی را باعث میشوند. بسیاری از این آب تبخیر می گردد و دوباره به اسم بخار وارد جو می گردد. سپس به باران تبدیل می گردد و به زمین می رسد. بدون جنگل های بارانی، سیل و خشکسالی بسیار شدید خواهد بود. جنگل های بارانی هم چنین به فضای ما یاری می نمایند که بیش از حد گرم نگردد.

بیشتر بخوانید:نه فراوری نماینده اولیه بزرگ جنگل های انبوه منطقه ها گرمسیری

مردمِ جنگلهای بارانی

بیشتر جنگل های بارانی در دنیا محل سکنای مردم بومی شده اند. اینها افرادی هستند که هزاران سال است که در آنجا زندگی می نمایند. آنها به جنگلهای بارانی برای زنده ماندن وابسته هستند. برخی از مردم در مکان هایی زندگی می نمایند که فقط می توانید با قایق به آنها دسترسی پیدا کنید.

بسیاری از مردم میوه ها، آجیل و هیزم را جمع می نمایند. آنها برای زنده ماندن شکار و ماهی گیری می نمایند تا غذای خود را تهیه نمایند. آنها مساحتهای کوچکی از جنگل های بارانی را می سوزانند و محصولاتی را در آنجا کشت مینمایند. هنگامی که خاک خیلی بد می گردد، آنها به مکان های دیگر می فرایند و محصولات نوی را کشت می نمایند. این روش کشاورزی، کشت نوبتی یا تغییر کشت نامیده می گردد.

امروزه منطقه ها زندگی این قبایل بومی در معرض خطر قرار دارند، زیرا دیگران برای بریدن درختان، پرورش اغنام و یا معدن کاوی طلا و نقره به این منطق آمده اند.

جنگل زدایی

مردم با سرعت بسیار زیادی در حال از بین بردن جنگل های بارانی در دنیا هستند. یکی از دلایل آن جنگل زدایی است. در هر سال درختان بیشتر و بیشتری بریده می گردد زیرا جمعیت دنیا به چوب بیشتر و بیشتری احتیاج دارد.

مردم در جنگلهای بارانی گرمسیری احتیاج به انرژی دارند. آنها نمی توانند نفت یا گاز را خریداری نمایند، زیرا هزینه آن بسیار گران است.

دولت ها مواد معدنی ارزشمندی در این منطقه ها مانند سنگ آهن، طلا یا نقره پیدا می نمایند.

سدها در امتداد رودخانه های گرمسیری ساخته می شوند.

شرکت های بزرگ زمین را برای رشد گوشت و فراوری مواد غذایی می گیرند.

جنگل های بارانی در آمریکای جنوبی سوزانده می شوند.

چگونه می توانیم جنگل های بارانی را نجات دهیم

بسیاری از سازمان های زیست محیطی مانند صندوق دنیای حیات وحش در حال کوشش برای نجات جنگل های انبوه در سراسر دنیا هستند. آنها به ایجاد پارک های ملی یا دیگر منطقه ها حفاظت شده یاری می نمایند. اما این کار صرف هزینه های زیادی را میطلبد و همه دولت ها نمی خواهند چنین خرجی را تقبل نمایند.

بعلاوه مهم است که به مردم بگوییم چگونه جنگل های بارانی ارزشمند هستند و اگر آنها به طور کامل نابود شوند چه اتفاقی خواهد افتاد.

حیوانات و گیاهان جنگل های بارانی

درخت نخل

درختان نخل در آب و هوای گرم و مرطوب منطقه ها استوایی رشد می نماید. آنها غذا، نوشیدنی و گاهی اوقات مواد ساختمانی به ما می دهند. بیشتر درختان نخل در جنوب شرقی آسیا، آمریکای جنوبی و در جزایر اقیانوس آرام یافت می شوند.

بیش از 2000 نوع نخل وجود دارد. آنها مستقیم و بلند رشد مینمایند و بیشتر آنها حامل میوه هستند، مانند درخت نارگیل که می تواند تا دو فوت بزرگ باشد.

درخت لاستیک

لاستیک یکی از مهمترین مواد اولیه ما است. لاستیک طبیعی از شیره درخت لاستیک می آید. این درخت در آب و هوای گرم برترین رشد را دارد. این درخت می تواند تا حدود 20 متر بلند باشد. برگ های صاف و براقی دارد. اگر شما تنه آن را برش دهید، مایع سفید شیری رنگی از پوست آن خارج می گردد. این مایع لاتکس نامیده می گردد.

امروزه بیشتر لاستیک ها از کِشتگاه های موجود در جنوب شرقی آسیا می آیند.

ارکیده

ارکیده های وحشی در مکان هایی با بارندگی زیاد رشد می نمایند. بیشتر گونه ها در تنه ها یا شاخه های درخت رشد می نمایند. در منطقه ها سردتر، ارکیده ها در گلخانه ها رشد می نمایند. بیشتر آنها در مخلوطی از رنگ های شگفت انگیز رشد می نمایند.

ارکیده

پیرانا

پیرانا یک ماهی با دندان های تیز است که در دریاچه ها و رودخانه های دره آمازون زندگی می نماید. این ماهی دیگر ماهیها و حیوانات موجود در آب را پس از حمله به آنها میخورد. در برخی موارد، حتی به انسانها حمله می نماید. پیرانا دارای بدنی تخت است و می تواند تا 30 سانتی متر رشد کند.

توکان

توکانها پرندگان معمول جنگل های بارانی استوایی هستند. آنها دارای منقارهای بزرگ و بلندی هستند که دارای رنگ روشنی است، به طوری که آنها می توانند پرندگان دیگر را جذب نمایند. بزرگترین توکان ها می توانند تا 65 سانتی متر قد بکشند. بیشتر آنها در درختان توخالی زندگی می نمایند.

گوریل

گوریل ها بزرگترین اعضای خانواده میمون هستند. آنها دارای شانه های بزرگ، بازوهای بلند و پاهای کوتاه هستند. آنها ممکن است تا 200 کیلوگرم وزن داشته باشند.

گوریل ها در آفریقا در نزدیکی استوا زندگی می نمایند. گرچه بیشتر آنها در نواحی پست زندگی می نمایند، برخی از انواع آنها در منطقه ها مرتفع زندگی مینمایند.

مردم مدتها گوریل ها را شکار می کردند. در نتیجه، آنها بسیار نادر شده اند و امروزه تنها حدود 1000 گوریل به طور آزاد در طبیعت زندگی می نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 893

به "جنگل های بارانی گرمسیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های بارانی گرمسیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید