خانه باغ فروغ نصیرایی رقه یکی از جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی است

به گزارش مجله کامسا، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار واصله، خانه باغ فروغ نصیرایی رقه یکی از جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی است.

خانه باغ فروغ نصیرایی رقه یکی از جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی است

خانه باغ فروغ نصیرایی رقه در روستای رقه، بلوار ولیعصر، پشت حسینیه فروغ قرار گرفته است. خانه باغ محمد فروغ نصیرایی، کوشک باغ علیرضا فروغ نصیرایی و مسجد قرون اولیه این روستا از جمله بناهای شاخص شهر ارسک شهرستان بشرویه محسوب می گردد که در این میان کوشک باغ فروغ نصیرایی براساس نوع معماری و قرارگیری عناصر ساختمانی تداعی کننده نوعی کوشک باغ است که الگوی خانه باغ های برونگرا را به تصویر می کشد، چرا که این بنای تاریخی از سوی شمال و جنوب در محاصره درختان قرار گرفته است. مهمترین بخش بنا حوضخانه با پوشش گنبدی آن است که در ترکیب با ایوانها و جبهه های پیرامونی منظری بی نظیر را خلق کرده است.

با توجه به اندامها و ویژگی های معماری بنا میتوان به این نکته پی برد که از خانه های اعیان نشین در این منطقه است، چرا که دارای اندام های مفصل تری نسبت به معماری های دیگر موجود در بافت روستا مانند کلاه فرنگی، سرداب، حوضخانه، حوض آبی می باشد اما میتوان در این بنا به وجود راه فرار در هیزم خانه و بهره گیری نوع خاصی از طراحی و ساخت ایوان نیز اشاره نمود که حاکی از معرفی سبک معماری یا دوره ای خاص در معماری ایرانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1127

به "خانه باغ فروغ نصیرایی رقه یکی از جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه باغ فروغ نصیرایی رقه یکی از جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید