خبرنگاران اتصال 163 کتابخانه خوزستان به طرح ملی دیجیتال

به گزارش مجله کامسا، اهواز - خبرنگاران - سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه تعداد 163 باب کتابخانه این استان به سامانه ملی کتابخانه دیجیتال متصل شده اند گفت: کاربران این سامانه امکان امانت ، عضویت و جستجو در کلیه کتابخانه های موجود در شبکه کشور را دارند.

خبرنگاران اتصال 163 کتابخانه خوزستان به طرح ملی دیجیتال

به گزارش خبرنگاران عباس حسین زاده شنبه در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی که به صورت مجازی برگزار گشت گفت: طرح ملی کتابخانه دیجیتال شامل مواد و خدمات الکترونیکی از جمله کتاب الکترونیک و لوح فشرده می باشد ضمن اینکه منابع سنتی نیز در کنار این موارد در کتابخانه وجود دارد.

وی ادامه داد : کتابخانه عمومی دیجیتال همه مفاهیم مرتبط با کتابخانه های عمومی را در قالب دیجیتال تعریف می کند در این کتابخانه تمام خدمات ،برنامه ها و منابع کتابخانه ای به صورت دیجیتال ارایه می شود.

سامانه دیجیتالی در حال حاضر به 2هزار و 80 کتابخانه از تمام استان های کشور به صورت یکپارچه متصل است که فرایند اتصال سایر کتابخانه ها در استان های کشور به صورت گام به گام و به موازات توسعه و بهبود سامانه ادامه دارد.

شرایط بخش کودک کتابخانه های عمومی خوزستان

حسین زاده در ادامه با بیان اینکه 221 کتابخانه به صورت فعال در استان خوزستان به بچه ها خدمات کتابداری ارایه می کنند اضافه کرد : برنامه هایی با عنوان تامین منابع بخش های کودک ، تجهیز و بهسازی کتابخانه های دارای بسته کودک، ایجاد باشگاه های خواندن کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی ، شناسایی نیازهای اطلاعاتی بچه ها ، برگزاری مسابقات و جشنواره های کتابخوانی ، برگزاری برنامه های آموزشی ویژه بچه ها و والدین از جمله برنامه های بخش کودک در کتابخانه های عمومی استان است.

تبدیل کتابخانه های عمومی به مراکز فرهنگی آموزشی و اجتماعی

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان به تبدیل کتابخانه های عمومی به مراکز فرهنگی جامعه از طریق اجرای برنامه های متنوع کتابخوانی و فرهنگی همچنین تبدیل کتابخانه های عمومی استان به مراکز یادگیری از طریق فضاسازی و توسعه سواد اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: معرفی کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز کمک به آگاهی رسانی فعال در حوزه های مختلف سلامت ، فرهنگی و اجتماعی در جامعه و تبدیل کتابخانه های عمومی استان به مراکز خود توانمندسازی از طریق توسعه سواد و مهارتهای اطلاعاتی افراد جامعه از دیگر اقدامات این اداره کل در استان خوزستان می باشد.

اقدامات و فعالیت کتابخانه های عمومی استان در دوران کرونا

حسین زاده به تشریح برنامه های کتابخانه های خوزستان در دوران کرونا پرداخت و گفت : برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف آشنایی با سیره ائمه در سه رده سنی کودک ، نوجوان ، جوان و بزرگسال و در بخش های فردی ، گروهی و خانوادگی در بستر الکترونیک و تولید10 هزارو 559 محتوای علمی در فضای مجازی از جمله برنامه های اداره کل کتابخانه های خوزستان در دوران شیوع کرونا در این استان بوده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان اضافه کرد : بارگذاری 148 صفحه در فضای اینستاگرام ، راه اندازی شبکه کتابخوان حرفه ای و شبکه کتابداران در پیام رسان بله از برنامه های دوران کرونا در فضای مجازی است همچنین کتابداران کتابخانه های عمومی خوزستان در این مدت علاوه بر معرفی نویسندگان و ناشران اقدام به نقد کتاب وقصه گویی در فضای اینستاگرام کردند.

حسین زاده خاطر نشان کرد : از دیگر برنامه های دوران کرونا برگزاری پویش ما کرونا را شکست می دهیم با هدف حفظ ارتباط اعضای کودک و نوجوان با فعالیت های کتابخانه ای و نیز ترویج روحیه همدلی وحدت در شرایط کنونی و ایجاد نشاط روانی از طریق فعالیت هنری بوده است.

طرح های آماده بهره برداری در استان

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت : کتابخانه مرکزی آزادگان دزفول با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و 381 میلیون ریال ، حکیم وفایی شوشتر با هشت میلیارد و 380 میلیون ریال ، کتابخانه شهرک آزادی اندیمشک با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال و کتابخانه روستای موران در شهرستان کارون با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و 13 میلیون ریال در حال آماده سازی وتکمیل هستند.

حسین زاده خاطر نشان کرد : ساخت کتابخانه عمومی شرافت شوشتر با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 220 مترمربع و کتابخانه حر ریاحی با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 280 مترمربع آغاز شده است ضمن اینکه کتابخانه برکت رسالت در شهر سماله گتوند و کتابخانه خروسی در روستای خروسی شادگان آماده بهره برداری می باشند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان شرح داد : از سال 1395 شاهد رشد چشمگیر ساخت کتابخانه در استان خوزستان هستیم و در این مدت 16 باب کتابخانه به مساحت 6 هزارو 65 مترمربع زیربنا با اعتباری بالغ بر 106 میلیارد و 873 میلیون ریال در 12 شهرستان از جمله پنج روستای کم برخوردار خوزستان احداث شده است .

2 میلیون و 626 هزار و 509 جلد کتاب در کتابخانه های خوزستان موجود است و تا به امروز تعداد 191 هزارو 420 جلد کتاب به کتابخانه های این استان تزریق شده است .

استان خوزستان دارای 221 کتابخانه با 105 هزارو 389 نفر عضو می باشد.

24 تا 30 آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 373

به "خبرنگاران اتصال 163 کتابخانه خوزستان به طرح ملی دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتصال 163 کتابخانه خوزستان به طرح ملی دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید