داستان خلق لیدی دیمیتریس در رزیدنت اویل 8؛ جذابیتی که به محبوبیت جهانی رسید
به گزارش مجله کامسا، سوررئال. مگی رابرتسون، بازیگر نقش لیدی دیمیتریس (Lady Dimitrescu) در رزیدنت اویل 8 (Resident Evil Village) واکنش هواداران به عملکرد خود را اینگونه توصیف کرد. مدتی کوتاه پس از معرفی، شوخی های جالب و عجیبی در فضای مجازی با این شخصیت انجام می شد و هواداران می گفتند لیدی دیمیتریس روی ما قدم بگذارد یا مثل مادرخوانده ما است. بعد از مدتی کوتاه مردم دیگر او را به عنوان بانوی قدبلند ومپایر می شناختند که به یک چهره برجسته و به یادماندنی تبدیل شده بود.
اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده طرفداران چنین واکنشی از خود نشان دهند؟ لیدی دیمیتریس چه خصوصیاتی داشته که طرفداران جذب او شده اند؟ مگی رابرتسون می گوید: او بسیار زیبا و قدرتمند است. و من فکر می کنم مردم دوست دارند قدرت را در یک زن باهوش ببینند که حسابی اعتماد به نفس دارد و نیازمند هیچکس دیگر نیست. فکر می کنم این بخشی از دلایلی است که تاثیر قدرتمندی ایجاد کرده چراکه او همیشه خودش است، بدون اینکه بابتش از کسی معذرت خواهی کند. او به معنای واقعی کلمه برای خیلی از شرایط مختلف مناسب نیست اما همچنان به خودش واقعی اش وفادار است و از نمایش آن نمی ترسد و همینطور نمی ترسد آن احترامی که لایقش است را از دیگران طلب کند.
باوجود این شخصیت پردازی قابل توجه، رابرتسون زمانی که نخستین بار با واکنش مردم در فضای مجازی روبرو شد حسابی شگفت زده شد. او هیچ گاه فکر نمی کرد این شخصیت چنین تاثیری روی مخاطب بگذارد چراکه هدف این نبود و خلق لیدی دیمیتریس یک فرآیند طبیعی بود. رابرتسون می گوید: من تنها سعی داشتم شخصیتی که جلوی خود می دیدم را پرورش دهم. او از نظر فیزیکی هم مجذوب کنندهیت دارد و بنابراین مهم بود که به شایستگی با او رفتار کنیم در کنار مجذوب کنندهیت، به وی قدرت دهیم.
مگی رابرتسون مسئولیت صدا و حرکات (با موشن کپچر) لیدی دیمیتریس را برعهده داشت - مدل چهره این شخصیت بر اساس هلنا مانکووسکا ساخته شده. تمام این ها از طراحی کاراکتر الهام گرفته بود. انحناها، کلاه کج و سیگار همگی شایسته رفتارها و حرکات شکوهمندانه او بود. و همین طور که رابرتسون کلاس های پیشرفته بازیگری خود را مدت کوتاهی پیش از تست برای این شخصیت پشت سر گذرانده بود - نخستین کار وی در حوزه بازی های ویدیویی که بدون حضور هیچ گونه مدیر برنامه صورت گرفت - سعی کرد یک بزرگی و عظمت خاصی شبیه به شخصیت های شکسپیر به لیدی دیمیتریس دهد. این بازی خیلی شکسپیرگونه است زیرا شما در یک سری مکان والا و عجیب قرار دارید. و لیدی دیمیتریس نیز دقیقا شخصیت والا و خاصی دارد. این فقط به قد او مربوط نمی شود، اطوار و اخلاق شخصی وی هنگام صحبت کردن هم این موضوع را نشان می دهد. زبان او به شدت مزین و پرزرق و برق است.
رابرتسون می گوید علاقه بسکمک به زبان و بازی با کلمات و عبارات پیچیده دارد و نقش لیدی دیمیتریس فرصت خوبی برای او فراهم نمود؛ تا بتواند با جملات روان و ظریف کارش را شروع کند و بعد ریتمی خشونت بار و تهدیدآمیز بگیرد. من خیلی این ایده را دوست داشتم که یک ریتم درونی و یک ریتم بیرونی برای لیدی وجود داشته باشد. بنابراین ریتم بیرونی آن چیزی است که شما می بینید؛ یک پوشش بیرونی کنترل شده که نشان می دهد او کنترل همه چیز در اطرافش را در اختیار دارد و هیچ چیز نمی تواند او را پریشان حال کند. او بسیار شکوهمند است. سپس ریتم درونی پرخاشگرانه تر و سلطه جوتر است و خشونت زیادی در خود دارد. باید یک حس واقعی تهدید و خطر وجود داشته باشد، اینکه فکر کنیم او هر لحظه ممکن است کاری غیرمنتظره انجام دهد.
بدون شک طراحی اولیه این شخصیت منابع بسکمک در اختیار رابرتسون قرار داده تا وی بتواند خود را درون آن ها غرق کند. رابرتسون دوست دارد در نقش ویلن ها و شخصیت های منفی قرار بگیرد و متوجه شود چه چیزی آن ها را روبه جلو حرکت می دهد. لیدی دیمیتریس خواسته یک مادر باشد و دخترانش را خلق کرده. حالا این چیزی را درباره او به ما می گوید؟ این موضوع چگونه شخصیت و انگیزه های او را تحت تاثیر قرار می دهد؟ لیدی پس ازاینکه دخترانش کشته می شوند دیگر به هدف نهایی مادر میراندا فکر نمی نماید. این واقعا قدرتمند است. و بازی کردن در نقش چنین شخصیتی بسیار لذت بخش است. من باید تلاش بسکمک انجام می دادم و کارمان نهایتا یک انفجار بزرگ بود.
رابرتسون انتظار داشت بازی نو رزیدنت اویل بزرگ و پیروز باشد اما اصلا فکرش را نمی کرد هنرپیشگی خودش اینقدر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. از زمان عرضه بازی، لیدی دیمیتریس حیات نوی پیدا کرده و از میم و کازپلی گرفته تا داستان های طرفداران، این شخصیت حضور پررنگی در فضای مجازی طی 2021 داشت. وقتی یک اثر هنری عرضه می شود، بقیه ماجرا به مخاطبان بستگی دارد. آن ها هستند که تصمیم می گیرند این هنر را به چه چیزی تبدیل کنند. و من احساس می کنم چنین اتفاقی برای لیدی افتاد. ما او را در یک بازی ویدیویی قرار دادیم و اکنون طرفداران به توسعه و رشد شخصیت او ادامه می دهند. فکر می کنم به همین دلیل لیدی دیمیتریس همیشه زنده خواهد بود و تا ابد به رشد خود ادامه خواهد داد. واقعا مجذوب کننده است.
شخصیت لیدی دیمیتریس به خوبی در کنار کاراکترهای دیگر قرار نمی گیرد و همین شاخصه های منحصربه فرد، او را به یک چهره محبوب میان گروه های اقلیتی جامعه (مثل LGBT+) تبدیل کرده است. هیچ گاه انتظار نداشتم روی جامعه ای از افراد تاثیر بگذارم که اهمیت زیادی برایشان قائلم. اینکه بتوانم فضایی امن برای پذیرش و عشق بی قید و شرط فراهم نمایم. طرفداران همیشه درباره این صحبت می کنند که ما بازیگران چه کارهایی برای آن ها انجام داده ایم. اما قضیه این است که شما عزیزان هم خیلی کارها برای ما انجام می دهید. تماشا این سطح از حمایت و پذیرش در یک جامعه بسیار الهام بخش است و کاری می نماید دلمان بخواهد مدام به تلاش در مسیرمان ادامه دهیم.
رابرتسون در ابتدا نگران واکنش های مردم بود اما اکنون به خاطر اینکه مخاطبان لیدی دیمیتریس و خودش به عنوان یک بازیگر را قبول و حمایت کرده اند، بسیار قدردان است. من به صورت ناشناس در اینترنت حضور داشتم و واکنش و تشنگی مخاطبان را تماشا می کردم. و زمانی که نخستین بار از این شخصیت رونمایی شد، نگران بودم که واکنش بد احتمالی مخاطبان به من برشود. اما خیلی زود به شکلی لذت بخش و مجذوب کننده شگفت زده شدم. فکر می کنم این مورد بیشتر از همه به خاطر جامعه مخاطبان است زیرا زمانی که نام من به عنوان بازیگر و صداپیشه لیدی دیمیتریس اعلام شد، بیشتریت آن ها عشق و قدردانی بسکمک از خود نشان دادند. به من می گفتند عاشق کارم شده اند و از این دست بازخوردها…
گرچه نباید فراموش کرد که نظرات ضد و نقیضی هم وجود دارد؛ مثلا برخی می گویند اینکه لیدی دیمیتریس از نظر ظاهری به رابرتسون شباهت ندارد یک ایراد است. با این حال کسی مثل رابرتسون می تواند به جایگاه تکیه دهد و به عنوان یک طرفدار از بازی لذت ببرد. او کار روی رزیدنت اویل را با نقش های قبلی اش در تئاتر و موسیقی مقایسه کرد و آن را آزادی بخش توصیف نمود. مشخصا واکنش طرفداران یک نوع مسئولیت هم برای او ایجاد کرده است: چیزی که انسان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، احساس وزنی است که می بینید چقدر برای مردم اهمیت دارید.
بی تردید میان هزاران و احتمالا میلیون ها طرفدار سری رزیدنت اویل، واکنش های منفی نیز مشاهده می شود. رابرتسون به همین دلیل زمان حضور خود در فضای مجازی را محدود کرده تا تحت تاثیر برخی جوهای منفی و مسموم قرار نگیرد. به شخصه اینکه متوجه شدم واکنش های منفی مختص گروه بسیار کوچکی از طرفداران بوده واقعا برام کمک کننده بود. و زمانی که به بیشتر جاها نگاه می کنید، می بینید چقدر سطح واکنش های مثبت غرق کننده و غیرقابل مقایسه است.
مگی رابرتسون درباره پروژه های آینده خود حرف خاصی نزد و نگفت آیا لیدی دیمیتریس را بعدها در یک بسته الحاقی خواهیم دید یا خیر. ولی اشاره کرد که واقعا دوست دارد دوباره در نقش این شخصیت محبوب ظاهر شود. من فکر می کنم او بسیار شگفت انگیز است. و اعتقاد دارم لایه های بیشتری برای اکتشاف دارد. رابرتسون کمی ترس دارد که در سایه بلند لیدی دیمیترس باقی بماند اما دوست دارد چالش های بیشتری را تجربه کند: اجازه دهید به جای یک ومپایر بلندقامت، نقش یک قورباغه احمق را بازی کنم!.
در نهایت، رابرتسون به کاری که در رزیدنت اویل 8 به عنوان لیدی دیمیتریس انجام داده افتخار می نماید و تبدیل شدن از یک بازیگر تئاتر به هنرپیشه یک بازی ویدیویی بین المللی را چالشی ارزشمند می داند. لیدی دیمیتریس تا آخر زندگی با من خواهد ماند. و فکر کردن به این قضیه واقعا دیوانه وار است: اینکه یک میراث داشته باشی که می تواند آن را اکنون و تا ابد با خود حمل کنی.
ماساتو میازاکی، یکی از اعضای ارشد کپکام هم طی مصاحبه دیگری با سایت Engadget از داستان خلق شخصیت لیدی دیمیتریس از طریق موشن کپچر و فرآیند تبدیل شدن او به یک چهره مشهور اینترنتی گفته است که مطالعه آن خالی از لطف نیست و می تواند اطلاعات و جزئیات بیشتری از این کاراکتر در اختیار مخاطبان قرار دهد.
همان طور که در جریان هستید لیدی دیمیتریس طی بازی Resident Evil Village به همراه سه دختر خون آشام خود در پی شکار ایتن وینترز، شخصیت اصلی داستان، است. با حین عبور از چارچوب درها خم می شود و قصد دارد با چنگال های بلند و مرگ آور خود ایتن را تکه تکه کند. در همین حالات لیدی مدام شخصیت اصلی را چیزهایی شبیه موش یا چیز مذکر خطاب می نماید که به مخاطب حس رجحان زنانه وی را منتقل می نماید. ماساتو میازاکی مسئول فرآیند موشن کپچر در بازی رزیدنت اویل 8 بوده و مشخصا تاثیر مستقیم و پراهمیتی در شکل گیری لیدی دیمیتریس داشته است. چندی پیش او در مصاحبه با Engadget جزئیاتی را از خلق این شخصیت محبوب به اشتراک گذاشت.
آیا طراحی لیدی دیمیتریس حین توسعه بازی تغییر کرد؟
میازاکی: قد بلند آلچینا دیمیتریس از ابتدای کار در فکر ما بود و طی توسعه تغییری نداشت. همین مسئله در رابطه با کلاه مجذوب کننده و لباس سفید او صدق می نماید. با این حال چنگال های بلند او چیزی بود که بعدها به طراحی شخصیت اضافه شد. این ایده را با این هدف پیاده سازی کردیم تا عناصر تهدید فیزیکی او بیشتر شود و شما حین روبروه با او، حس ترس بیشتری داشته باشید.
لیدی دیمیترس بسیار فریبنده و اغوا کننده است - آیا از ابتدا همین قصد را داشتید یا اینکه زمان ضبط موشن کپچر به این نتیجه رسیدید؟
میازاکی: در مراحل اولیه توسعه، او به عنوان کاراکتری معرفی می شد که مانند یک ساحره قربانیان خود را گرفته و با آن ها بازی می نماید. دیمیتریس به شکلی طراحی شده بود که همزمان حس زیبایی و ترس را القا کند. بر همین اساس، نویسندگان سناریوهای بازی شخصیت او را به واسطه دیالوگ ها بیشتر بسط دادند، اما او همچنان به مرحله کامل ظهور نرسیده بود. گرچه پس از شروع همکاری با مگی رابرتسون، لیدی دیمیتریس بالاخره جان گرفت. این در مورد تمام شخصیت ها صدق می نماید؛ زمانی که فیلمنامه یا دیالوگ ها در اختیار بازیگر قرار داده می شود، شخصیت دیگر متعلق به اوست. شخصیت و مقاصد و تفکرات کاراکتر از طریق بازیگر خلوص پیدا می نماید. شخصیت لیدی دیمیتریس هم به لطف عملکرد عالی مگی به نقطه اوج رسید.
حین ضبط موشن کپچر از چه ترفندهایی برای بلندتر کردن قد مگی رابرتسون استفاده کردید؟
با اینکه مگی رابرتسون خودش قد بلند است، همچنان نمی تواند با قد و قامت لیدی دیمیتریس برابری کند. استفاده از ابزارهایی برای بلند کردن قد او می توانست فرآیند موشن کپچر را خراب کند، در نتیجه این چیزی نبود که بتوانیم در نظر بگیریم. ما از مگی خواستیم بازی طبیعی خودش را انجام دهد. با این حال، ما همچنان اختلاف قابل توجه قد میان لیدی دیمیتریس و مگی رابرتسون را داشتیم که باید به آن رسیدگی می شد. بنابراین یک سری راه خلاقانه ایجاد کردیم تا مشکل برطرف شود.
اول از همه، ما تصاویر را با ترکیبی از پس زمینه های مختلف ضبط کردیم؛ یکی با مقیاس استاندارد انسانی و یکی هم با مقیاس لیدی دیمیتریس. در حالی که بقیه بازیگران طبق عناصری محیطی ای که عادی است ایفای نقش می کردند، مگی رابرتسون بر مبنای پس زمینه ای متناسب با قامت لیدی دیمیتریس کارش را انجام می داد. همه داشتند باهم کار می کردند، اما با مقیاسی ترکیبی و متفاوت. ما فکر کردیم چنین رویکردی می تواند بدون ایجاد مانع سر راه بازیگران، به آن ها اجازه دهد بهترین عملکرد را داشته باشد.
مسئله دیگری که بسیار مهم بود و ما باید نسبت به آن هوشیار می بودیم، خطوط دید شخصیت ها حین تعامل با یکدیگر بود. ما از یک سری نشان گر برای نمایش دقیق جایگاه هر شی ء یا شخصیت استفاده کردیم تا تفاوت مقیاس ها جبران شود. این یک تغییر کوچک در صحنه فیلم برداری بود اما تاثیر به سزایی در عملکرد بازیگران داشت.
سومین تغییری که ما برای رسیدن به هدفمان ایجاد کردیم خود تجهیزات بود. تجهیزاتی که ما درست کردیم تا حد ممکن تفاوت فیزیکی میان بازیگران و شخصیت های کامپیوتری را کاهش می داد و اینگونه کار انیماتورها نیز بسیار آسان تر می شد.
منبع: یوروگیمر
منبع: دیجیکالا مگ