دانش فنی و فراوری مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی بومی سازی شد

به گزارش مجله کامسا، محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیروز به بومی سازی دانش فنی و فراوری مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی شدند.

دانش فنی و فراوری مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی بومی سازی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مهران جوانبخت عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات انرژی های تنو پذیر گفت: به تازگی شرکت های خودروسازی در کل جهان، متقاضی اصلی باتری های لیتیم یون در راستای کاهش مصرف انرژی شده اند.

وی اضافه نمود: انتظار می رود اجرای مقررات سختگیرانه در خصوص انتشار گاز های گلخانه ای از خودرو های فسیلی، تقاضا برای خودرو های برقی را افزایش دهد، که به نوبه خود، احتیاج به باتری های لیتیم یون را بیشتر می نماید.

رئیس مرکز تحقیقات انرژی های تنو پذیر توضیح داد: بازار باتری های لیتیم یون در سال 2019 برابر با 36.7 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می گردد که تا سال 2027 به 130 میلیارد دلار برسد.

جوانبخت اضافه نمود: این باتری ها در حال حاضر برترین ترکیب از نظر چگالی انرژی، چگالی توان، بازده، سیکل پذیری و قیمت را برای محصولات مختلف مانند تلفن های هوشمند و خودرو های برقی دارد.

وی با بیان اینکه فناوری فراوری مواد پیشرفته یکی از کلیدی ترین فناوری باتری های لیتیمی است،اظهار کرد: با توجه به کاربرد گسترده باتری های لیتیومی در سیستم حمل و نقل الکتریکی، فراوری و فرآوری مواد مورد احتیاج از اهمیت بالایی برخودار است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان نمود: امروزه کشور های محدودی در جهان قادر به فراوری سلول های لیتیمی هستند، زیرا برای فراوری این مواد چالش های مختلفی از جمله تامین منابع لیتیم وکبالت، فراوری مواد کلیدی اولیه گرید باتری، دانش فنی فراوری موادپیشرفته و قیمت تمام شده وجود دارد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل، شرکت دانش بنیان کیمیاگهر مهر با همکاری مرکز تحقیقات انرژی های تنو پذیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال های اخیر تحقیقات گسترده ای روی فراوری مواد اولیه باتری های لیتیمی داشته اند که از آن جمله می توان به فراوری گرید باتری نمک های آلومینیوم سولفات، لیتیم سولفات، لیتیم کلرید، نیکل (II) کلرید، نیکل (II) سولفات، کبالت (II) سولفات، منگنز (II) سولفات و سدیم دی هیدروژن فسفات اشاره نمود.

جوانبخت اضافه نمود: این مواد باید عاری از حضور فلزات مضر بوده و درجه خلوص 99.95 درصد داشته باشند و به منظور رسوب دهی پیش ماده NCA (لیتیم نیکل کبالت آلومینیوم اکسید)، NCM (لیتیم نیکل کبالت منگنز اکسید)، LCO (لیتیم کبالت اکسید)، LMO (لیتیم منگنز اکسید) و LFP (لیتیم آهن فسفات) مورد استفاده قرار گیرد.

ویتوضیح داد: از جمله مواد کاتدی فراوریی این شرکت دانش بنیان هم می توان به فراوری نانومواد LMO و نانوکامپوزیت های پایه NCM و LFP اشاره نمود که نتایج آن ها به صورت چند مقاله بی المللی و دو اختراع (US Patent) در سال 2020 ثبت شده است.

جوانبخت که از سال 1392 مجری طرح کلان ملی کسب دانش فنی، بومی سازی و فراوری صنعتی باتری های لیتیمی در کشور است اظهار امیدواری کرد که با شروع کار دولت سیزدهم ان شاء الله شورای عالی عتف و وزیر علوم تحقیقات و فناوری که خود از دانشمندان برجسته ملی و بین المللی هستند با رویکردی نو از این طرح های کلان و راهبردی در کشور که سال ها در دولت قبلی مسکوت بودند، حمایت نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 857

به "دانش فنی و فراوری مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی بومی سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش فنی و فراوری مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی بومی سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید