روزه داری و دیابت ، آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟

به گزارش مجله کامسا، دیابت و روزه داری با هم منافات دارند یا نه؟ آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟ چه گروهی از دیابتی ها باید برای روزه گرفتن احتیاط نمایند؟ آیا روزه داری برای دیابتی ها حرام است یا واجب؟ این ها بخشی از سوالاتی است که در ماه رمضان درباره روزه گرفتن افراد دیابتی پرسیده می گردد. در این مقاله از سرویس در به پرسش های رایج درباره دیابت و روزه داری پاسخ می دهیم و هر آنچه را که دیابتی ها باید برای حفظ سلامت خود براساس انجام دهند، شرح خواهیم داد.

روزه داری و دیابت ، آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟

حکم روزه گرفتن برای دیابتی ها

دیابت و روزه داری همواره موضوع چالش برانگیزی بوده است چون روزه گرفتن باعث می گردد قند خون فرد کاهش پیدا کند و این موضوع در خصوص دیابتی ها و کسانی که بیماری قند خون دارد، بعضی مواقع خطرناک است. مخصوصا اگر این افراد، داروهای خاص یا انسولین هم مصرف نمایند. ولی علمای دین روزه را بر این افراد حرام ننموده اند.

بر اساس فتوای مراجع دینی تنها در صورتی افراد دیابتی ها از روزه گرفتن معاف می شوند که روزه داری برای آن ها ضرر داشته باشد. در این صورت هم باید کفاره آن را بپردازند. در اصل روزه داری برای همه بیماران دیابتی ممنوع نیست و بعضی از آن ها در شرایطی خاص می توانند روزه بگیرند.

در چه صورت دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟

دیابت نوعی بیماری است که قند را به میزان زیادی وارد خون می نماید و در نتیجه بدن توان کافی برای ترشح انسولین ندارد. به همین خاطر هم باید متناسب با ، حالت و شرایط جسمی فرد قبل از شروع ماه رمضان، پزشک اجازه روزه داری را به فرد بیمار دهد.

در صورتی که پزشک شما را از گرفتن روزه منع کند، به هیچ وجه اقدام به روزه گرفتن نکنید چون خطرات جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارد. بعلاوه اگر علاوه بر دیابت، بیماری های دیگری مثل بیماری قلبی، فشار خون و … دارید، حتما بیشتر از دیگر گروه ها در معرض خطر قرار دارید. پس احتیاط کنید و تنها در صورتی روزه بگیرید که مجوز آن را از پزشک متخصص تان گرفته باشید.

ضمناً اگر پزشک به شما اجازه روزه گرفتن داده است ولی برخلاف پیش بینی ها در حین روزه داری دچار ضعف شَدید یا بیحالی شدید، به طوری که علائم خطر خودش را نشان داد، حتما روزه خود را بشکنید و غذا بخورید تا از شدن خطر بکاهید.

روزه و دیابت نوع 2

دیابت و روزه داری برای ، به میزان دیابت نوع 1 خطرناک نیست ولی همین افراد هم نباید بی گدار به آب بزنند و حتما باید قبل از شروع به روزه گرفتن، با پزشک خود مشورت نمایند. این افراد باید در خصوص روزه گرفتن اطلاعات لازم را کسب نمایند تا دچار حمله یا مسائل سلامتی دیگر نشوند.

رعایت برنامه غذایی صحیح، فعالیت داشتن و ورزش کردن و بعلاوه کنترل مداوم قند خون در این افراد لازم است. حتی در این صورت فرد می تواند با کاهش وزن و قند خون به سلامت خود یاری کند.

دیابت نوع 1 و روزه داری

افراد مبتلا به دیابت نوع یک، همان کسانی هستند که باید برای متعادل نگه داشتن میزان قند خون شان، انسولین تزریق نمایند. روزه داری برای این گروه از دیابتی ها کلا ممنوع است. این افراد در صورتی که انسولین تزریق ننمایند، با افزایش قند خون روبرو می شوند که برای آن ها افزایش خطر کمای ناشی از بالا رفتن گلوکز یا هایپر گلیسمی را در پی دارد. اگر هم انسولین را در زمان روزه داری تزریق کنید، قند خون کاهش پیدا می نماید و باز هم خطر کمای ناشی از افت قند خون، بالا می رود.

انسولین و روزه گرفتن

همان طور که گفته شد، روزه داری و دیابت نوع 1 ترکیب خطرناکی هستند. این خطر تا جایی است که احتمال به کما رفتن بیماران به علت کاهش یا افزایش شدید قند خون وجود دارد. علاوه بر این، روزه گرفتن این افراد را در معرض خطر بروز عوارض حاد دیابت یا کتواسیدوز قرار می دهد. مخصوصا افرادی که پیش از شروع ماه رمضان با افزایش قند خون روبرو بوده اند.

علت آن هم روشن است؛ دوز انسولین با کم شدن میزان غذای مصرفی در طول ماه مبارک رمضان، کم خواهد شد، که همین موضوع خطراتی را در پی خواهد داشت.

غذای دیابتی ها در ماه رمضان

به جز دیابتی هایی که انسولین تزریق می نمایند، دیابتی هایی که با نظر پزشک امکان روزه گرفتن را دارند، باید در این مدت به رژیم غذایی خود اهمیت زیادی بدهند. حتی کسانی که داروها و قرص های مخصوص قند خون را بین وعده های سحری و افطارشان مصرف می نمایند، باید از روزه داری را به خوبی و بدون خطر از برکات این ماه پرفضیلت بهره ببرند.

به بیان دیگر دیابت و روزه داری تنها زمانی مجاز است که یک رژیم غذایی عالی را در کنار فعالیت های روزانه ادامه دهید.

آب زیادی بنوشید

در ماه رمضان معمولا به خاطر روزه گرفتن بدن دچار کم آبی می گردد ولی تبعات این مشکل در افراد دیابتی بیشتر است. دیابتی ها در صورتی که بدن شان کم آب گردد، سخت تر می توانند قند خون شان را کنترل نمایند.

به همین علت هم دیابت و روزه داری به شرطی مجاز است که در فاصله افطار تا سحری، به میزان کافی آب و نوشیدنی های کم کالری بخورید. بعلاوه تا حد ممکن باید از نوشیدن قهوه، چای پررنگ، نوشیدنی های کافئین دار و نوشابه های گازدار خودداری کنید تا مواد معدنی موجود در بدن تان دفع نشده و منجر به کاهش آب بدن نگردد.

دیابت و روزه داری با تعادل در مصرف کربوهیدرات

(ساده و پیچیده) در صورتی که به میزان متعادل مصرف شوند برای سلامتی مفید خواهند بود. در خصوص دیابتی ها مصرف بیش از میزان کربوهیدرات ها اثرات جبران ناپذیرتری در پی خواهند داشت و باعث بالا رفتن قند خون خواهند شد. سعی کنید هم در و هم مراقب میزان کربوهیدرات های مصرفی باشید و غذاهای سالم بخورید.

دیابت و روزه داری با ورزش

همان طور که گفته شد، انجام فعالیت های بدنی و ورزش برای دیابتی های روزه دار مهم است ولی ورزش شدید و حساب نشده می تواند قند خون را بیش از میزان کاهش یا افزایش دهد. پس حتما با پزشک تان درباره انجام حرکت های ورزشی و برنامه صحیح آن مشورت کنید.

دیابتی ها چه غذاهایی نخورند؟

دیابتی ها حتی الامکان در وعده های سحری و افطاری از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شور، پر ادویه و فست فود ها خودداری نمایند.

خوردن شیرینی ممنوع

برای دیابتی ها خوردن شیرینی بسیار لذت بخش است ولی مثل زولبیا و بامیه برای آن ها بسیار مضر است. دسرهای خیلی شیرین، قند، شکر و نبات هم در افراد مبتلا به دیابت عوارض جدی دارد، به طوری که سریعا قند خون را افزایش می دهد و خطراتی را برای دیابتی ها در پی دارد.

سوالات متداول

هنگام روزه داری قند خون کاهش می یابد، میزان قند خون در این شرایط چگونه تنظیم می گردد؟

دیابتی ها باید در طول روزه داری به طور مرتب به ویژه 2 ساعت قبل از سحر، دو ساعت بعد از افطار و بین روز، قند خون خود را آنالیز نمایند. در صورتی که عدد به دست آمده کمتر از 60 یا 70 باشد، آنها باید روزه خود را قطع نموده و برای جلوگیری از افت بیش از حد غذا بخورند. بعلاوه قند خون بعد از افطار نباید به بیش از 180 برسد.

آیا پیاده روی قند خون را پایین می آورد؟

پیاده روی یک ورزش هوازی مفید برای دیابتی ها است و به بدن یاری می نماید تا دیابت را مدیریت کند. بعلاوه برای تنظیم سطح گلوکز، فشار خون و متعادل کردن کلسترول مفید خواهد بود.

آیا روزه گرفتن برای دیابتی ها ضرر دارد؟

معمولا به دیابتی ها توصیه می گردد که روزه نگیرند ولی در صورتی که مراقبت های لازم را انجام دهید و پزشکتان اجازه روزه گرفتن را بدهد، می توانید از برکات این ماه پر فضیلت، بهره مند شوند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1120

به "روزه داری و دیابت ، آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری و دیابت ، آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید