طرز تهیه چیز کیک ژاپنی؛ چیز کیک لطیف و پنبه ای بدون خامه

به گزارش مجله کامسا، احتمالا شما هم نام چیزکیک ژاپنی Japanese cheesecake رو تابه حال زیاد شنیدید! شاید هم بارها وسوسه شدید این چیز کیک رو خودتون در منزل تهیه کنید! این چیزکیک یکی از معروفترین نوع چیز کیک هاست که به چیز کیک لرزان یا چیز کیک پنبه ای هم در ایران معروفه! چون بافت فوق العاده لطیفی داره و همانند پنبه ست! وقتی یک تکه ازاین چیز کیک رو داخل دهان بگذارید به راحتی در دهان آب میشه! بسیار خوش طعمه! این چیز کیک هم مثل چیز کیک تنوری یا نیویورکی، طرفدارهای خاص خودش رو داره و البته که بسیار لذیذ و خوشمزه و علاوه بر اون جذابه! امروز ما این فرصت رو براتون مهیا کردیم تا به راحتی بتونید با آموزش مرحله مرحله و نکات کامل این چیز کیک معروف و فوق العاده رو خودتون در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر و بافت جالب و لطیفش لذت ببرید! این چیز کیک درسته که جزو کیک های حساس به شمار میره و شاید درست کردنش سخت به نظر بیاد، اما با رعایت تمامی نکات به راحتی میتونید این چیز کیک رو تو خونه تهیه کنید. بدون معطلی بریم سراغ طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در خبرنگاران بلاگ!

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی؛ چیز کیک لطیف و پنبه ای بدون خامه
مواد لازم جهت تهیه چیزکیک ژاپنی
پنیر خامه ای 135 گرم
کره30 گرم
شکر70 گرم
شیر 50 میلی لیتر
تخم مرغ 3 عدد
آرد سفید 30 گرم
نشاسته ذرت10 گرم
کرم تارتار1/2 قاشق چایخوری
زست لیمو یا پرتقال 1/4 قاشق چای خوری

1- برای شروع کار ابتدا فر رو روشن و با دمای 160 درجه سانتیگراد گرم کنید. پنیر خامه ای رو در ظرف مناسبی که در برابر حرارت مقاوم باشه و تحمل گرما رو داشته باشه، بریزید. کره رو به آن اضافه کنید.

2- و بعد شیر رو به کره و پنیر اضافه کنید. حالا باید مخلوط شیر و کره و پنیر خامه ای رو بن ماری کنید.

3- برای اینکار ظرف یا کاسه محتوی شیر و کره و پنیر خامه ای رو روی بخار کتری قرار بدید. آب کتری باید در حال جوش باشه و ظرف طوری روی آن قرار بگیره که آب به کف ظرف برخورد نکنه! وقتی کره آب شد، مخلوط رو روی بخار ویسک کنید(با همزن مفتولی) یا قاشق چوبی هم بزنید.

4- تا همه مواد با هم ترکیب شوند و مخلوط یکدست بشه. غلظت مواد هم در تصویر مشخصه. مواد رو از روی بخار بردارید. بعد از یک دقیقه زرده های تخم مرغ رو به مخلوط شیر و پنیر خامه ای و کره که حالا یکدست شده، اضافه کنید.

5- و با همزن دستی مخلوط کنید. در مرحله بعدی آرد سفید رو روی مواد الک کنید.

6- و بعد نشاسته ذرت رو روی این مخلوط الک کنید. با همزن دستی یا ویسک هم بزنید و مخلوط کنید.

7- در این مرحله وانیل یا رنده پوست لیمو یا پرتقال رو بریزید. من از رنده پوست پرتقال استفاده کردم! میتونید وانیل رو جایگزین کنید.

در کاسه بزرگ دیگری سفیده های تخم مرغ رو بریزید.

8- با همزن برقی شروع کنید به همزدن سفیده ها. تا جایی که سفیده ها کمی فرم بگیره و حالت فومی پیدا کنه. دراین مرحله شکر رو به آرامی و کم کم به سفیده ها اضافه کنید. بهتر است اصافه کردن شکر به سفیده ها مثل بارش باران باشد و به صورت بارشی روی سفیده ها بریزید. به این صورت که همزمان با اضافه کردن شکر همزن هم روشن باشد و هم بزنید.

9- پودر یا کرم تارتار رو هم اضافه کنید. و مجدد هم بزنید تا زمانی که سفیده ها به خوبی فرم بگیره و رد پره های همزن روی سفیده ها باقی بمونه و فرم سفیده ها به مرحله سافت پیک یا قله خمیده برسد و وقتی همزن رو خارج می کنید حالت قله ای روی سفیده ها ایجاد بشه. سفیده ها در حدی باید فرم بگیره که اگر ظرف رو برگردونید، سفیده ها ثابت بمونه و حرکت نکنه! بعد از فرم گرفتن کامل سفیده ها، باید مخلوط زرده رو به سفیده اضافه کنید. دقت کنید که برای فرم دادن سفیده ها ظرف بزرگی رو انتخاب کنید تا بعد از فرم گرفتن گنجایشِ اضافه کردن مخلوط زرده رو هم داشته باشه!

10- مخلوط زرده رو طی دو یا سه مرحله و به آرامی به سفیده های فرم گرفته اضافه کنید. این مرحله بسیار مهم است. هم زدن مخلوط زرده با سفیده ها باید به آرامی و با دقت انجام بشه تا پف سفیده ها از بین نره. برای اینکار باید مخلوط زرده و سفیده های فرم گرفته رو با هم فولد کنید. به این صورت که با لیسک به آرامی و به صورت چرخشی مواد رو زیر و رو کنید.

البته در ابتدا میتونید با ویسک یا همزن دستی فقط و فقط از مرکز و خیلی خیلی آرام مواد رو هم بزنید.(نباید زیاد هم بزنید) اما بعد باید حتما اینکار رو با فولد کردن مواد انجام بدید و لیسک رو در مخلوط سفیده و زرده فرو کنید و با گردش لیسک به صورت دایره ای داخل مواد آن ها رو زیر و رو کنید تا سفیده با مخلوط زرده ترکیب بشه.

11- این مواد برای قالب 15سانت مناسب است. باید کف و دیواره های قالب رو با کاغذ روغنی پوشش بدید. کاغذ روغنی رو به اندازه کف قالب و یکی هم به اندازه دور تا دور و دیواره های قالب و دو سه سانت بیشتر از ارتفاع قالب برش بدید. ابتدا کاغذ روغنی رو در دیواره های قالب قرار بدید و دور قالب رو کامل با کاغذ بپوشانید.

12- و بعد کاغذ روغنی رو کف قالب هم قرار بدید. تا تمام دیواره و کف قالب با کاغذ پوشش داده بشه.

13- بهتره اینکار رو قبل از شروع کار و تهیه مواد چیز کیک انجام بدید و اول قالب رو آماده کنیدتا قالب بعد از مخلوط کردن مواد کاملا آماده باشه و مواد چیز کیک بعد از تهیه فورا به قالب منتقل بشه و زمان زیادی بعد از فرم دادن سفیده و مخلوط کردنش در محیط نمونه تا پفش از بین بره! تمام مواد چیز کیک (مخلوط زرده و سفیده های تخم مرغ) رو داخل قالبی که با کاغذ پوشاندید بریزید و بعد سطح روی مواد رو صاف کنید.

14- قالب رو چند بار روی سطح بکوبید تا اگر حبابی داخل مواد هست از بین بره. آب رو جوش بیارید. داخل ظرف لبه داری که بزرگتر از قالب کیک است، قالب چیز کیک رو قرار بدید. داخل ظرف بزرگتر آب داغ رو بریزید. البته بهتره ظرفی که آب داغ رو داخلش میریزید و قالب رو داخلش قرار دادید بزرگتر و پهن تر از قالب چیز کیک باشه! تا فضا برای تبخیر آب باشه و آب بهتر بخار بشه!

15- آب داغ رو تا جایی اضافه کنید که تقریبا نیم مواد داخل چیز کیک رو از بیرون پوشش بده. یعنی به اندازه نصف مواد داخل قالب! تا جایی که قالب شناور نشه! (حدودا یک و نیم تا دو بند انگشت) حالا وقتشه که چیز کیک رو داخل فر قرار بدید . ظرفی که قالب داخلش قرار داره و آب جوش داخلش ریختید رو درون فر قرار بدید. یک ساعت و ربع تا یک و نیم ساعت زمان برای پخت این چیزکیک نیاز است. تا زمانی که روی چیز کیک طلایی بشه.

میتونید بعداز یک ساعت دمای فر رو به 170درجه سانتی گراد افزایش بدید. درب فر رو حین پخت باز نکنید. بعد از یک ساعت میتونید درحد دو سه ثانیه درب فر رو خیلی کم بازکنید تا روی چیزکیک رو چک کنید و سریع ببندید و اگر به خوبی طلایی شده بود میتونید فر رو خاموش کنید در غیر این صورت اجازه بدید یک ربع دیگه داخل فربمونه.(اگر فکر میکنید سرعت عمل ندارید اینکار رو انجام ندید چون ممکنه پفش رو از دست بده). بعد از خاموش کردن فر، اجازه بدید چیز کیک بیست دقیقه در فر خاموش استراحت کنه. به وسیله یک قاشق چوبی درب فر رو درحدود یک یا دو سانت بازکنید.

یعنی یک قاشق رو لای درب فر بذارید تا هوای داغ، به آرامی خارج بشه درغیر این صورت چیز کیک پف مورد انتظارش رو از دست میده. دقت کنید که دمای فر در پخت این چیز کیک بسیار حائز اهمیت است. بعد از بیست دقیقه چیزکیک رو از فر خاموش خارج کنید فورا از قالب خارج کنید.

برای خارج کردن چیز کیک از قالب، کیک رو روی کاغذ روغنی برگردونید وبعد کاغذ زیر و اطرافش رو حدا کنید. و بعد یک بشقاب یا ظرف سرو رو روی کف چیز کیک قرار بدید و مجدد کیک رو برگردونید تا سطح طلایی چیزکیک رو به بالا قرار بگیرد. اجازه بدید کامل سرد بشه. میتونید گرم هم سرو کنید یا چیز کیک رو در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. تا کاملا سرد بشه!

نکاتی در تهیه چیز کیک ژاپنی:

  • در زمان سرو، این چیز کیک رو میتونید با شابلون و با پودر قند تزیین کنید. یا از میوه های فصل برای خوش آب و رنگ شدن چیز کیک استفاده کنید.
  • این چیز کیک ساده و بدون هیچ کرم و خامه ای سرو میشه!
  • چون پنیر به کار رفته در این چیز کیک بافت بسیار لطیف و طعم فوق العاده ای به این کیک میده و هیچ نیازی به خامه یا افزودنی دیگه ای نیست!
  • در صورت تمایل میتونید با سس های میوه ای هم سرو کنید.
  • این چیز کیک برخلاف تصور، بسیار راحت تهیه میشه و فقط مرحله هم زدن سفیده و مخلوط کردن مواد، و دمای فر دراین چیز کیک خیلی مهمه که اگر همه نکات رو رعایت کنید چیز کیک بی نظیری خواهید داشت.
  • فر مناسب برای پخت چیز کیک ژاپنی، فرهای برقی ست! ما دراین دستور از فر گازی معمولی استفاده کردیم تا بتونید به راحتی تهیه کنید.
  • این اندازه مواد در در قالب 15 پخت شده و برای حدودا 5 نفر مناسبه!
  • اگر چیز کیک بزرگتری میخواهید باید مواد رو عینا دو برابر کنید و بعد در قالب 18 یا 20سانت بریزید و پخت کنید.
  • گر تجربه اولتون هست بهتره با همین اندازه مواد درست کنید!
  • همانطور که اشاره شد این چیز کیک حساس است و دمای فر بسیار اهمیت دارد. حتما فر رو قبل از شروع کار گرم کنید.
  • بعد از پخت هم سریع چیز کیک رو خارج نکنید و اجازه بدید در فر خاموش کمی سرد بشه و افت دما پیدا کنه بعد از فر خارج کنید. در غیر این صورت پفش رو از دست خواهد داد.
  • حتما آرد سفید و نشاسته را روی مخلوط زرده، الک کنید و یکباره نریزید!

تمامی نکات رو به دقت انجام بدید.

در بسیاری از دستورات از یک قاشق آبلیموی تازه هم قبل از اضافه کردن وانیل یا زست لیمو و پرتقال استفاده میشه که در این دستور حذف شده! کرم تارتار پودر سفید رنگی هست که برای ثبات فرم گیری سفیده استفاده میشه اگر ندارید میتونید به جاش به همان اندازه آبلیموی تازه استفاده کنید. در ضمنً دقت کنید این چیز کیک رو وقتی از فر خارج میکنید حالت لرزان داره نگران نباشید! بخاطر بافت لطیف و پنیری چیزکیکی و لطافتی که داره این اتفاق می افتد و برای همین به چیزکیک لرزان هم معروفیت دارد!

این چیزکیک بسیار لطیف و خوش طعم است امیدوارم در منزل تهیه کنید و شما هم از طعم فوق العاده آن لذت ببرید! تندرست و شاد باشید.

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 941

به "طرز تهیه چیز کیک ژاپنی؛ چیز کیک لطیف و پنبه ای بدون خامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چیز کیک ژاپنی؛ چیز کیک لطیف و پنبه ای بدون خامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید