مزایا و معایب سرامیک خودرو را قبل از صرف هزینه آنالیز کنید!

به گزارش مجله کامسا، در سال های اخیر پوشش سرامیک بدنه خودرو بسیار مورد توجه دارندگان وسایل نقلیه قرار گرفته است؛ به طوری که هزینه قابل توجهی صرف آن می نمایند. با توجه به اینکه این پوشش حفاظتی برای مدت طولانی روی بدنه خودرو باقی می ماند، بهتر است ویژگی های آن را بدانیم و مزایا و معایب سرامیک خودرو را آنالیز کنیم.

مزایا و معایب سرامیک خودرو را قبل از صرف هزینه آنالیز کنید!

چنانچه در خصوص سرامیک خودرو احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، می توانید به وسیله سایت خدمات خبرنگاران ضمن مشاهده قیمت سرامیک خودرو در محل سفارش خود را ثبت کنید و با متخصصان خبرنگاران به صورت رایگان مشورت نمایید.

نکات کلیدی

  • به طور معمول، فرآیند اعمال پوشش سرامیک خودرو دو تا سه روز طول می کشد.
  • تا 7 روز بعد از پوشش سرامیک از شستشوی خودروی خود خودداری کنید!
  • برای تمیز کردن سرامیک خودرو باید از پارچه میکروفیبر با کیفیت بالا بهره ببرید.
  • سرامیک خودرو پوشش دائمی نیست و به مرور زمان از بین می رود. با این حال می توان با نگهداری مناسب ماندگاری این پوشش را تا چندین سال افزایش داد.

پوشش سرامیکی چیست؟

قبل از اینکه به آنالیز مزایا و معایب سرامیک بدنه خودرو بپردازیم بهتر است با ویژگی های این پوشش بیشتر آشنا شویم. بیایید ببینیم سرامیک خودرو چیست و چه چیزی آن را از سایر پوشش های محافظ خودرو متمایز می نماید.

پوشش سرامیکی را پوشش نانو سرامیکی هم می نامند؛ چون از ذرات میکروسکوپی مخلوط در پایه پلیمری مایع تشکیل شده است. این فناوری مشابه آسفالت است که شامل سنگریزه در پایه قیر می گردد و مقاومت بالایی دارد.

سرامیک خودرو لایه محافظ نیمه دائمی و شفافی است که به میزان لایه نازک آسفالت استحکام دارد. واکس خودرو بسیار نرم تر است و ماندگاری دائمی ندارد.

بنابراین باید میزان بیشتری روی بدنه خودرو اعمال گردد. از این رو با توجه به مزایا و معایب سرامیک خودرو، پوشش سرامیکی نسبت به واکس محبوبیت بیشتری پیدا نموده است.

از جنبه فنی تر سرامیک خودرو پوشش پلیمری مایع، نیمه دائمی و مبتنی بر فناوری نانو است. این پوشش از سطح رنگ خودروی شما محافظت می نماید تا درخشندگی طبیعی آن حفظ گردد. علاوه بر این نقش محافظتی در برابر آسیب های محیطی دارد.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت کاور و سرامیک خودرو کلیک کنید.)

فناوری به کار رفته در فراوری سرامیک خودرو

پوشش سرامیکی خودرو از دو جزء اصلی رزین و حلال تشکیل می گردد. رزین معمولاً سیلیکون دی اکسید (SiO2) است که سختی، آب گریزی و درخشندگی را ایجاد می نماید. سیلیکون ماده اصلی در ساخت شیشه است و پوشش سرامیکی را شیشه مایع یا پوشش شیشه ای هم می نامند.

حلال به عنوان عنصر دوم سرامیک خودرو به علت ماهیت شیمیایی SiO2 اضافه می گردد. رزین SiO2 به صورت مایع است و باید با یاری حلال نگهداری گردد. چون در معرض هوای آزاد به سرعت به جامد تبدیل می گردد. حلال نقش مهمی در ماندگاری SiO2 به صورت مایع ایفا می نماید.

آنالیز مزایا و معایب سرامیک خودرو

بسیاری از افراد دوست دارند خودروی مجذوب نماینده و زیبایی داشته باشند و در پی راهی برای محافظت از رنگ ماشین خود هستند. مردم تا سال های اخیر از واکس برای محافظت از سطوح و نمای بیرونی خودرو استفاده می کردند؛ اما این پوشش احتیاج به تجدید مداوم دارد و به صرفه نیست.

از این رو فرمول جدیدی جایگزین واکس خودرو شده است که ماندگاری بیشتری دارد. پوشش سرامیکی روشی موثر برای حفظ رنگ خودرو است. این پوشش زیبایی ظاهر خودرو را بیشتر می نماید و در عین حال نقش حفاظتی در برابر عوامل خارجی دارد.

حرف و سخن در خصوص مزایا و معایب سرامیک خودرو بسیار است که باید در نظر گرفته شوند. بالا بودن هزینه های اولیه و احتیاج به نیروی کار حرفه ای از جمله معایب سرامیک خودرو محسوب می شوند.

سرامیک خودرو پوشش دائمی نیست و به مرور زمان از بین می رود. با این حال می توان با نگهداری مناسب ماندگاری این پوشش را تا چندین سال افزایش داد. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به اصلی ترین مزایا و معایب سرامیک خودرو می پردازیم.

  • مزایای سرامیک بدنه خودرو

امروزه سرامیک خودرو به عنوان یکی از محبوب ترین روش های محافظت از رنگ خودرو معرفی شده است. آشنایی با مزایا و معایب سرامیک خودرو به شما یاری می نماید برای انجام این کار تصمیم گیری منطقی تری داشته باشید.

  1. پوشش سرامیکی از رنگ خودروی شما در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی، اشعه ماوراء بنفش، خط و خش و لکه های شیمیایی محافظت می نماید.
  2. پوشش سرامیک نمای بیرونی خودرو را درخشان و آینه مانند می نماید. دی اکسید تیتانیوم موجود در پوشش محافظ سرامیک نور را منعکس می نماید و باعث درخشش سطح خودرو می گردد.
  3. به علت لایه آب گریز ماده اکسید آلومینیوم، شستشو و تمیز کردن سرامیک خودرو آسان است. به طوری که آلودگی های سطح ماشین را می توان بدون زحمت و با شستشوی معمولی در خانه تمیز کرد.
  4. زمانی که بدنه خودرو با لایه ای از سرامیک پوشانده می گردد رنگ اصلی خودرو با هوا تماس پیدا نمی نماید. به این ترتیب از نفوذ رطوبت و زنگ زدگی خودرو جلوگیری خواهد شد. در نتیجه رنگ ماشین ماندگاری طولانی تری دارد.

با این که سرامیک خودرو بین همه روش های محافظت از رنگ محبوبیت بیشتری دارد؛ اما بدون عیب هم نیست. در ادامه فهرستی از معایب سرامیک خودرو را با هم آنالیز می کنیم.

  • معایب سرامیک بدنه خودرو

در مبحث مزایا و معایب سرامیک خودرو لازم است در این قسمت با نقاط منفی آن هم آشنا شویم. هزینه بالا اولین دغدغه افرادی است که سرامیک خودرو را برای پوشش خودروی خود انتخاب می نمایند. در ادامه چند نقطه ضعف مهم سرامیک خودرو را با هم مرور می کنیم.

1. پوشش سرامیک خودرو گران است

قیمت بالای پوشش سرامیکی خودرو مهمترین نقطه ضعف آن است. بیشتر مردم از هزینه بالای سرامیک خودرو شکایت دارند. اجرای پوشش سرامیک خودرو به دانش، تجربه، ابزارهای مخصوص اصلاح رنگ، لامپ های UV و فضای اختصاصی برای چسباندن رنگ احتیاج دارد.

2. اجرای سرامیک خودرو سخت است

اگر تمام تجهیزات و فضای کافی برای اجرای پوشش سرامیکی در اختیار داشته باشید باز هم به دانش کافی احتیاج دارید. نکات و ترفندهای بسیار مهمی برای استفاده از پوشش سرامیکی وجود دارد که بسیاری از مردم آن ها را نمی دانند.

3. سرامیک احتیاج به آماده سازی کامل رنگ دارد

تمام پوشش های محافظ رنگ مستلزم آماده سازی سطح زیرساز هستند. برای پوشش سرامیکی، روکش رنگ خودرو باید سالم و صاف باشد. در غیر این صورت ماندگاری پوشش سرامیک کاهش پیدا می نماید.

4. برخی از پوشش های سرامیکی در دسترس همگان نیستند

بیشتر پوشش های سرامیکی در بازار موجود هستند؛ اما برخی از شرکت ها محصولات حرفه ای تری دارند که آنها را به افراد عادی نمی فروشند. تنها در صورتی می توانید آن ها را بخرید که دوره های آموزشی اجرای آنها را بگذرانید.

5. لکه های آب روی سرامیک خودرو راحت تر ایجاد می شوند

تشکیل لکه های آب یکی از مهم ترین معایب سرامیک بدنه خودرو به شمار می رود. پوشش سرامیک برای جلوگیری از آسیب رنگ ناشی از آلاینده های مختلف فراوری و اعمال می گردد؛ اما این پوشش محافظت کافی برای جلوگیری از لکه آب را ایجاد نمی نماید.

6. تبلیغات غیرواقع در خصوص مزایا و معایب سرامیک خودرو

برخی از فراورینمایندگان ادعا دارند که پوشش های سرامیکی آن ها تا 9 سال دوام می آورند. این ادعا تنها در صورتی امکان پذیر است که ماشین خود را برای همواره در گاراژ نگه دارید!

بر اساس تجربه علاقه مندان سرامیک خودرو، پوشش سرامیکی ماشین شما بیش از 5 سال عمر کند. اگر گاراژ ندارید و سرویس ماشین خود را به طور منظم انجام نمی دهید چه بسا سرامیک خودروی شما زودتر از پنج سال خراب گردد.

7. پوشش سرامیکی احتیاج به نگهداری منظم دارد

نگهداری از سرامیک خودرو برای استفاده حدبیشتری و ماندگاری بیشتر آن لازم و لازم است. شستن ماشین با شامپوهای دارای pH خنثی، استفاده از تقویت نماینده های سرامیک، نگهداری خودرو در گاراژ و خشک کردن خودرو بعد از شستشو از جمله اقدامات مهمی است که باید انجام دهید.

اگر از پوشش سرامیکی روی خودروی خود استفاده ننموده اید باز هم باید کارهای بالا را به طور مرتب انجام دهید. ما موارد بالا را به عنوان نقطه ضعف سرامیک خودرو در نظر می گیریم؛ چون باید برای انجام آن ها هزینه زیادی بپردازید.

بیشتر بخوانید: معرفی برترین برند سرامیک خودرو و برندهای دیتیلینگ خودرو

پوشش سرامیکی چگونه عمل می نماید؟

بعد از آشنایی با مزایا و معایب سرامیک خودرو بیایید کمی درباره مکانیزم این پوشش صحبت کنیم. سرامیک خودرو با استفاده از ماژول های نانو ساخته می گردد که از منافذ رنگ روی سطح خودرو ریزتر هستند.

به طور طبیعی نانو ذرات پوشش سرامیکی وارد منافذ ریز رنگ خودرو شده و پیوند مکانیکی محکمی را ایجاد می نمایند. همانطور که قبلا گفتیم پوشش سرامیکی روی خودرو در تماس با هوای آزاد قرار می گیرد و فرآیند کریستال شدن آغاز می گردد.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که حلال تبخیر شده و سیلیکون مایع را در معرض هوا قرار می دهد. در نتیجه منجر به سخت شدن آن شده و پیوند مکانیکی با پوشش شفاف رنگ خودرو ایجاد می گردد.

بعد از ایجاد پیوند مکانیکی بین پوشش سرامیکی و سطح رنگ خودرو ذرات سرامیکی به هم متصل می شوند و محافظ قوی روی رنگ ایجاد می نمایند. این لایه محافظ در برابر آلاینده های خارجی و اشعه UV مقاومت بالایی دارد.

خاصیت آب گریزی سرامیک نقش مهمی در حفاظت از رنگ خودرو دارد. زمانی که آب یا مایعات دیگر با پوشش تماس پیدا نمایند ذرات را به هم می ریزند و خاک، کثیفی و آلاینده ها را با خود می برند. به همین علت رنگ تمیز به نظر می رسد و تمیز کردن خودرو آسان تر می گردد.

چگونه پوشش سرامیکی را اعمال کنیم؟

استفاده از پوشش سرامیک روی ماشین احتیاجمند آماده سازی دقیق و توجه به جزئیات است. برای انجام موفقیت آمیز این فرایند مراحل زیر را دنبال کنید.

قبل از هر کاری باید مواد و ابزار لازم را تهیه کنید. برای اجرای سرامیک خودرو به وسایل و تجهیزات زیر احتیاج داریم:

  • محلول پوشش سرامیکی
  • پد اپلیکاتور یا پارچه میکروفیبر
  • ایزوپروپیل الکل (غلظت 70 درصد یا بالاتر)
  • حوله های میکروفیبر
  • شامپو مخصوص ماشین با pH خنثی
  • دستکش و عینک محافظ

حالا مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید.

  • برای از بین بردن آلودگی هایی همانند شیره درختان یا فضولات پرندگان بدنه خودرو را به خوبی بشویید.
  • برای خشک کردن کامل ماشین از حوله های میکروفایبر بهره ببرید. دقت کنید هیچ لکه ای از آب روی ماشین باقی نماند.
  • رنگ ماشین را به دقت آنالیز کنید. برای اجرای پوشش سرامیکی روی بدنه خودرو باید خراش ها یا ترک خوردگی ها را قبل از آغاز به کار رفع کنید.
  • با پارچه میکروفیبر آغشته به ایزوپروپیل الکل تمام سطح رنگ شده را تمیز کنید. با این کار به جای مانده لکه ها و کثیفی ها را از بین می برید و سطح را برای پوشش آماده می کنید.
  • برای اجرای سرامیک خودرو مکانی سایه را انتخاب کنید.
  • قبل از استفاده، محلول پوشش سرامیکی را به خوبی تکان دهید.
  • چند قطره از محلول را روی پد اپلیکاتور بمالید. بهتر است ابتدا لایه نازکی بزنید و در صورت احتیاج چندین بار تکرار کنید.
  • بعد از اعمال پوشش روی قسمتی از ماشین کمی صبر کنید تا پوشش تیره و براق گردد.
  • بیشتر پوشش ها بعد از اعمال احتیاج به زمان برای خشک شدن دارند. این زمان بسته به محصول از چند ساعت تا یک روز متغیر است.
  • از شستن ماشین تا زمانی که توصیه شده خودداری کنید. ماشین شما نباید در معرض آلاینده هایی قرار بگیرد که سطح پوشش سرامیک را خراب می نمایند.
  • با این که سرامیک نقش محافظتی از رنگ ماشین دارد؛ اما نگهداری منظم از این پوشش برای ماندگاری و اثربخشی آن لازم است.

از قلم نیاندازید فرایند اعمال پوش سرامیک به محصول خاصی که استفاده می کنید بستگی دارد؛ بنابراین برای نتیجه بهتر به دستورالعمل های درج شده روی محصول توجه کنید. اگر در این کار مهارت کافی ندارید از افراد حرفه ای یاری بگیرید.

سخن پایانی

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و اکتشافات علمی، پوشش های سرامیکی هم توسعه پیدا می نمایند. به همین علت ما پوشش های سرامیکی را به عنوان برترین راه برای محافظت از رنگ اتومبیل شما معرفی می کنیم. گرچه چشم پوشی از معایب این پوشش می تواند مشکلاتی را در آینده ایجاد کند.

با وجود تمام مزایا و معایب سرامیک خودرو پیشنهاد ما به شما این است که از این پوشش به عنوان محافظت از رنگ ماشین خود بهره ببرید. سرامیک خودرو برترین محافظت را در برابر آلودگی ها ارائه می دهد و ماندگاری بیشتری نسبت به واکس ها دارد.

سوالات متداول

آیا ارزش دارد برای سرامیک خودرو هزینه کنم؟

پوشش سرامیکی لایه محافظت خوبی برای سطح رنگ ماشین است. این پوشش نه تنها ماندگاری رنگ خودرو را افزایش می دهد، بلکه ظاهری براق و زیبا به ماشین شما می بخشد و اگر در این زمینه هزینه کنید، مطمئنا سود خواهد داشت.

معایب پوشش سرامیکی چیست؟

پوشش سرامیکی خودرو گران است و به نگهداری بیشتری نسبت به رنگ معمولی احتیاج دارد.

ماندگاری سرامیک خودرو چقدر است؟

در بیشتر موارد پوشش سرامیکی خودرو بین دو تا پنج سال دوام دارد.

منبع: آچاره
انتشار: 20 دی 1402 بروزرسانی: 20 دی 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1353

به "مزایا و معایب سرامیک خودرو را قبل از صرف هزینه آنالیز کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب سرامیک خودرو را قبل از صرف هزینه آنالیز کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید