معرفی و آنالیز ویژگی های بهترین شاسی بلند در ایران

به گزارش مجله کامسا، به راستی لقب بهترین شاسی بلند در ایران برازنده کدام خودرو است و افتخار آن را باید نصیب کدام شرکت خودروسازی دانست؟ هرچند که یافتن پاسخ دقیق و موشکافانه ای برای این پرسش کار چندان راحتی به نظر نمی رسد، اما در مطلب پیش رو قصد داریم پاسخی برای آن بیابیم و به معرفی بهترین شاسی بلند در ایران بپردازیم.

معرفی و آنالیز ویژگی های بهترین شاسی بلند در ایران

همان گونه که پیش تر هم در بسیاری از مطالب خود به آن اشاره نموده بودیم، این روزها خودروهای عظیم جثه محبوبیت فراوانی در میان خودرو دوستان یافته اند و از همین رو بسیاری از افرادی که در پی خرید خودروهای جدید هستند به سمت کراس اورها و خودروهای شاسی بلند متمایل می شوند. در واقع این دسته از افراد به دنبال یافتن بهترین شاسی بلند در ایران هستند و نظر چندانی نسبت به سواری های کوچک جثه یا میانه قامت ندارند. پس بهتر است ما نیز در قالب این مطلب نگاهی به خودروهای عظیم جثه موجود در بازار بیاندازیم و از میان آنها بهترین شاسی بلند در ایران را انتخاب کنیم.

ملاک انتخاب بهترین شاسی بلند در ایران

هنگامی که در هر شاخه یا موضوعی در پی یافتن بهترین محصول موجود هستیم، مسلما توجه به بسیاری از فاکتورهای جانبی رنگ می بازد و ملاک و معیار انتخاب، کاملا ایده آلیستی می گردد. با این حال برای نگارش این متن ما تا حدی از معیارهای ایده آلیستی فاصله گرفته ایم تا با دخیل کردن عامل قیمت (که عامل بسیار مهمی در کشورمان برای خرید محصولاتی نظیر خودرو محسوب می گردد) انتخاب بهترین شاسی بلند در ایران را به شکل منطقی تری انجام دهیم. بر این اساس خودروهای موجود در این متن همگی مدل هایی هستند که از قیمتی زیر 400 میلیون تومان برخوردارند.

البته برای انتخاب بهترین شاسی بلند در ایران این امکان وجود داشت تا محدوده قیمتی را به زیر 200 میلیون تومان و حتی زیر 100 میلیون تومان هم کاهش دهیم. اما در آن صورت خودروهای حاضر در متن پیش رو با توجه به کیفیت و اعتباری که از آن برخوردار بودند، دیگر لیاقت چندانی برای یدک کشیدن این نام را نداشتند. بر همین اساس در نگارش این متن و انتخاب بهترین خودروی شاسی بلند در ایران کوشش اصلی بر آن بوده تا توازن مناسبی میان دو عامل کیفیت و قیمت برقرار گردد تا خودروهای اشاره شده برای طیف بیشتری از مخاطبان این متن قابل دستیابی باشد. ضمن آن که انتخاب نهایی برای این انتخاب را به خوانندگان واگذار می کنیم تا از میان پنج خودرویی که نام آنها در متن پیش رو می آید یکی را به دلخواه خود انتخاب نمایند.

هیوندای سانتافه

بی شک خودروی سانتافه یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین خودروهای شاسی بلند در بازار خودروی ایران به شمار می رود. البته این محبوبیت و شهرت بی دلیل نیست و ریشه در کیفیت بالای ساخت این خودرو در بخش ظاهری و فنی آن دارد.

ویژگی هایی نظیر شتاب صفر تا صد ده ثانیه ای و حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعتی این خودرو در کنار بهره مندی کابین آن از فضای نسبتا فراخ برای جا دادن سرنشینان و بار، از هیوندای سانتافه خودروی جذاب و هیجان انگیزی ساخته و آن را از دید بسیاری از خودرو دوستان به بهترین شاسی بلند در ایران تبدیل نموده است.

در این میان توانایی های این شاسی بلند سرشناس کره ای تنها به ویراژ دادن در کوچه و خیابان محدود نمی گردد و توانایی های مذکور را به فتح کوه و دشت و بیابان نیز می توان گسترش داد. این امر به وسیله سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ سانتافه امکان پذیر است و ویژگی هایی نظیر حداکثر قدرت 188 اسب بخاری این خودرو (با احتساب 6300 دور در دقیقه) در کنار حداکثر گشتاور 245 نیوتن متری آن (با احتساب 4250 دور در دقیقه) بر کیفیت ویژگی های فنی قابل توجه فنی هیوندای سانتافه می افزاید.

در حال حاضر و در لحظه نوشته شدن این متن مدل صفر کیلومتر خودروی سانتافه از قیمتی در حدود 335 میلیون تومان برخوردار است. این در حالی است که سال گذشته در همین روزها شما می توانستید با صرف نمودن اندکی بیش از دو سوم رقم یاد شده این خودرو را در اختیار داشته باشید. در مجموع می توان گفت که قابلیت های هیوندای سانتافه نیز درست همانند نرخ تورم در ایران بسیار بالا است و هر کسی وجود این دو حقیقت را انکار کند باید در عقل و هوش او شک کرد! در واقع توان و کیفیت بالای این خودرو است که موجب می گردد به آن در قامت بهترین شاسی بلند در ایران بنگریم.

میتسوبیشی اوتلندر

دوست داران خودروهای با کیفیت ساخت شرق آسیا و علاقه مندان به گزینه های موجود در لیست بهترین شاسی بلند در ایران، علاوه بر سانتافه انتخاب دیگری به نام میتسوبیشی اوتلندر را هم پیش روی خود می بینند. خودروی شاخصی از کشور آفتاب تابان که از تمام خصوصیاتی که یک شاسی بلند همه فن حریف از آن برخوردار است، بهره می برد.

اگرچه سرعت و شتاب اوتلندر تفاوت چندانی با سانتافه ندارد، اما این خودرو به لحاظ بهره مندی از حداکثر قدرت موتور و همچنین حداکثر گشتاور، اندکی نسبت به خودروی مذکور ضعیف تر بوده و به ترتیب از حداکثر توان و گشتاوری معادل 170 اسب بخار و 232 نیوتن متر برخوردار است. با این حال تفاوت قیمتی این دو خودرو با یکدیگر می تواند بخشی از تفاوت مذکور در مشخصات فنی آنها با هم را توجیه کند.

در حال حاضر شاید بتوان ادعا کرد که تیپ 5 از مدل 2017 این خودرو مالی ترین مدل موجود از آن در بازار ایران به شمار می رود. چرا که مدل مذکور از قیمتی در حدود 309 میلیون تومان برخوردار است. این در حالی است که تیپ 5 از مدل 2018 اوتلندر و مدل پی اچ ای وی 2018 این خودرو به ترتیب با قیمتی در حدود 327 میلیون تومان و 317 میلیون خرید و فروش می شوند.

در مجموع می توان گفت که میتسوبیشی اوتلندر نیز شایستگی آن را دارد تا لقب بهترین شاسی بلند در ایران را از آن خود سازد. بنابراین آن دسته از خودرو دوستانی که به خودروی سانتافه و ویژگی های آن بسیار علاقه مند هستند اما قصد پرداخت مبلغ کمتری را برای در اختیار داشتن بهترین شاسی بلند در ایران دارند، می توانند به سراغ خودروی ژاپنی میتسوبیشی اوتلندر که کم و بیش از ویژگی های مشابهی برخوردار است بروند.

کیا سورنتو

دیگر نماینده کره ای ما در لیست بهترین شاسی بلند در ایران به خودروی تولیدی همتای شرکت هیوندای یعنی کیا موتورز تعلق دارد. خودرویی که برای کسب این لقب، حرف های قابل توجهی برای گفتن دارد و از اعتبار مناسبی در بازار خودروی کشورمان برخوردار است.

در مجموع قدرت و مشخصات فنی خودروی سورنتو تفاوت اندکی با سانتافه دارد و تا حدی از میتسوبیشی اوتلندر قدرتمندتر است. علاوه بر آن بهره مندی مدل های موجود از این خودرو در ایران از سیستم انتقال قدرت مبتنی بر دو دیفرانسیل، ابتکار عمل آفرودی آن را نسبت به رقیبان حفظ می نماید. به طور کل امکانات و قابلیت های مناسبی که کیا سورنتو از وجود آنها بهره می برد، موجب می گردد که این خودرو بتواند صندلی ویژه ای در لیست بهترین شاسی بلند در ایران برای خود دست و پا کند.

در حال حاضر مدل صفر کیلومتر 2.4 لیتری و فول آپشن خودری سورنتو در بازار ایران (این خودرو در ایران تنها در قالب موتور 2.4 لیتری یافت می گردد) با قیمتی حول و حوش 360 میلیون تومان معامله می گردد. البته در قیاس با سایر رقیبان حاضر در بازار، می توان گفت که قیمت یاد شده تا حد قابل توجهی بالا جلوه می نماید و علیرغم شرایط بی ثبات و بی در و پیکر بازار خودرو، باز هم جای آن وجود دارد که این خودرو با قیمتی کمتر از رقم مذکور در اختیار خودرو دوستان قرار گیرد.

نیسان ایکس تریل

پس از آنالیز خودروی کره ای سورنتو به عنوان یکی از گزینه های موجود برای کسب لقب بهترین شاسی بلند در ایران، نوبت به نماینده دیگری از کشور ژاپن به نام نیسان ایکس تریل می رسد.

این خودرو که کم و بیش از قدرت و توانی مشابه با هموطن خود یعنی میتسوبیشی اوتلندر برخوردار است، مبتنی بر سیستم AWD طراحی شده است و از همین رو می توان روی قابلیت های مربوط به پیمودن مسیرهای ناهموار توسط آن حساب ویژه ای باز کرد. به خصوص آن که این خودرو از لحاظ ایمنی هم پیروز به کسب امتیازهای بالایی شده است و این امر میزان اتکا به توانایی های ایکس تریل را دو چندان می نماید.

گذشته از قدرت و توان مناسب این خودرو برای انجام وظایفی که از یک شاسی بلند سطح بالا انتظار می رود، نیسان ایکس تریل به لحاظ برخورداری از امکانات گسترده نیز نمره قبولی می گیرد و قادر است آرامش و رفاه مناسبی را برای سرنشینان خود تامین کند. جالب این جا است که با وجود برخورداری از جثه ای تنومند، میزان مصرف سوخت توسط این خودروی ژاپنی چندان بالا نیست و در حالت سیکل ترکیبی رقم 8.3 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت را به نمایش می گذارد.

قیمت مدل 2017 نیسان ایکس تریل در بازار خودروی ایران در حال حاضر چیزی حدود 303 میلیون تومان است که تا حدی نسبت به رقیبان خود معقول به نظر می رسد. در مجموع برخلاف سایر محصولاتی که در متن پیش رو به آنها اشاره شد، خودروی ایکس تریل از جمله محصولات قدیمی حاضر در بازار خودروی ایران به شمار نمی رود و یکی از شاسی بلندهای نسبتا جدید حاضر در این بازار است. با این حال حضور نه چندان پر سابقه این خودرو در بازار ایران موجب نمی گردد که بخواهیم نام آن را از میان گزینه های موجود در لیست بهترین شاسی بلند در ایران خط بزنیم.

ام جی جی اس

شاید به عنوان آخرین خودروی شایسته برای کسب عنوان بهترین شاسی بلند در ایران می توانستیم نام های شناخته شده تر و مشهورتری را به میان بیاوریم. اما توجه به عامل قیمت و لحاظ کردن آن در انتخاب ها سبب شد تا نام خودروی GS از برند ام جی (MG) را هم به لیست پنج تایی خود اضافه کنیم. برند ام جی اگرچه در عمل به عنوان یک برند چینی شناخته می گردد، اما از رگ و ریشه محکم انگلیسی برخوردار بوده و به همین دلیل خودروهای با کیفیت تری را نسبت به سایر خودروسازان چینی به بازار عرضه می نماید.

از آن جا که مدل 2017 خودروی جی اس در حال حاضر با قیمتی حدود 159 میلیون تومان در بازار ایران معامله می گردد، طیف وسیع تری از طرفداران خودروهای شاسی بلند قادر به خریداری آن هستند. در واقع این خودرو تقریبا از قیمتی معادل با نصف سایر گزینه های موجود در لیست ما برخوردار است.

با این حال قیمت پایین تر این محصول نسبت به رقبا موجب نمی گردد که شاهد دیدار با یک خودروی ضعیف و بی کیفیت باشیم. شتاب صفر تا صد 8.5 ثانیه ای این خودرو در کنار بهره مندی موتور آن از حداکثر قدرتی معادل 217 اسب بخار (با احتساب 500 دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر (با احتساب 2500 دور در دقیقه) از جمله ویژگی های مثبت این خودرو به شمار می رود و در کنار آن شاهد برخورداری ام جی جی اس از سیستم تعلیق و سیستم ترمز با کیفیتی هستیم. به این ترتیب برخورداری از امکانات قابل قبول و مشخصات فنی مناسب در کنار برخورداری از قیمت پایین تر نسبت به رقبا موجب می گردد که خودروی جی اس از برند جی ام نیز بتواند در لیست بهترین شاسی بلند در ایران جا خوش کند.

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 496

به "معرفی و آنالیز ویژگی های بهترین شاسی بلند در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و آنالیز ویژگی های بهترین شاسی بلند در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید