مقام بهشتیِ حضرت خدیجه در بیان رسول خدا (ص)

به گزارش مجله کامسا، وجود ویژگی های تحسین برانگیز در حضرت خدیجه (س) او را مقرب درگاه الهی و محبوب پیامبر (ص) قرار داد.

مقام بهشتیِ حضرت خدیجه در بیان رسول خدا (ص)

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، حضرت خَدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه کبری سلام الله علی ها نخستین همسر رسول الله صلی الله علیه و آله و مادر حضرت زهرا سلام الله علی ها است. این بانوی بزرگوار قبل از بعثت با پیامبر (ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به ایشان ایمان آورد.

رسول خدا (ص) از خدیجه دو پسر به نام های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه سلام الله علی ها داشت؛ بنابراین همه فرزندان پیامبر (ص) به جز ابراهیم، از خدیجه (س) بودند.

خانواده اى که خدیجه را پرورش داد، از نظر شرافت خانوادگى و نسبت هاى خویشاوندى، در شمار بزرگ ترین قبیله هاى عرب جاى داشت. این خاندان در همه حجاز نفوذ داشت. آثار بزرگى و نجابت و شرافت ازکردار و گفتار خدیجه پدیدار بود. وجود ویژگی های آسمانی این بانوی بزرگوار و نیز نسب پاک ایشان سبب شد خداوند به او چنین توفیقی دهد که بانوی برترین خلق خدا و مادر سیدة نساء العالمین شود.

وجود ویژگی های تحسین برانگیز در حضرت خدیجه (س) او را مقرب درگاه الهی و محبوب پیامبر (ص) قرار داد تا جایی که آن حضرت در تفسیر آیه 27 و 28 سوره مطففین آنجا که خداوند می فرماید وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنیمٍ؛ و [ این باده ناب مُهر و موم شده]آمیخته اى از تسنیم است ، عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ؛ همان چشمه بهشتی که مقربان از آن می نوشند. حضرت خدیجه (س) را یکی از مقربان معرفی کرده و فرمود: آن (باده بهشتی) بهترین نوشیدنى بهشت است که آل محمد از آن مى نوشند و آنان هستند که مقربان و سابقان هستند: رسول اللَّه و على بن ابى طالب و فاطمه و خدیجه و فرزندان آن ها که از نظر ایمان پیروانشان بوده اند، این نهر از بلندی هاى قصر بهشتى آن ها فرو می ریزد؛ هُوَ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِی الْجَنَّةِ یَشْرَبُهُ مُحَمَّدٌ وَ آلُ مُحَمَّدٍ وَ هُمُ الْمُقَرَّبُونَ السَّابِقُونَ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ الْأَئِمَّةُ وَ فَاطِمَةُ وَ خَدِیجَةُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى ذُرِّیَّتِهِمْ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِیمَانٍ تُسَنَّمُ عَلَیْهِمْ مِنْ أَعَالِی دُورِهِمْ. (تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص 753)

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 683

به "مقام بهشتیِ حضرت خدیجه در بیان رسول خدا (ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام بهشتیِ حضرت خدیجه در بیان رسول خدا (ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید