پول نبود، 320 تن گوشت 7 سال در گمرک ماند

به گزارش مجله کامسا، اخیرا ماجرای 320 تن گوشت وارداتی از مغولستان و دپو در گمرک از سال 1392 مطرح شد که بعد از هفت سال مشخص تکلیف آن در دستور کار قرار گرفته است.

پول نبود، 320 تن گوشت 7 سال در گمرک ماند

به گزارش ایسنا، مسئولان گمرک ایران در این باره اعلام کردند که واردکننده در مرحله اول نتوانسته به دلایلی از جمله مسائل بانکی در زمان مقرر ترخیص را انجام داده است؛ از این رو گمرک طبق قانون، اظهارنامه متروکه را برای معین تکلیف به سازمان املاک تملیکی سپرده است، اما در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه و طی فرآیند ترخیص را داشته و این اقدام صورت می گیرد، ولی به علت عدم تائید سازمان دامپزشکی و با توجه به تاریخ انقضای محموله امکان ترخیص پیدا نمی کند و بار دیگر گمرک اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی می فرستد، ولی این سازمان از سال 1393 نسبت به تحویل گوشت از گمرک اقدام ننموده است.

این که چرا در این مدت سازمان اموال تملیکی گوشت های متروکه را تحویل نگرفته، موضوعی است که میرمعینی - معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی - درباره آن به ایسنا شرحاتی ارائه نموده است.

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی با اشاره به این که طبق ماده (24) قانون امور گمرکی بعد از این که کالا از سوی گمرک متروکه اعلام می گردد باید به سازمان اموال تملیکی ارسال گردد، گفت: بر این اساس گمرک هم طبق قانون اظهارنامه متروکه مربوط به این 320 تن گوشت را برای ما ارسال کرد و در جریان آنالیز برای اقدام نسبت به تحویل کالا بودیم که درخواست اعاده طبق تبصره ذیل ماده (33) قانون گمرکی به سازمان اموال تملیکی آمد و اعلام شد که اظهارنامه متروکه این محموله گوشت به گمرک برگردد تا تشریفات قانونی گمرک جهت صدور پروانه ثبت انجام گردد.

وی ادامه داد: سازمان اموال تملیکی اظهارنامه را به گمرک می فرستد، ولی صاحب کالا نمی تواند مجوز های لازم برای ترخیص به ویژه تائید سازمان دامپزشکی را دریافت کند و کالا در گمرک باقی می ماند. از این رو گمرک باید دوباره اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی باز می گرداند، اما زمانی به سازمان اعلام می گردد که تاریخ مصرف گوشت ها منقضی شده بود.

میرمعینی درباره اینکه چرا سازمان اموال تملیکی بعد از اعلام گمرک برای تحویل کالا اقدام ننموده است؟ شرح داد: به هر صورت این گوشت ها در آن موقع فاسد و دیگر امکان استفاده نداشتند و باید منهدم می شدند. این در حالی است که برای تحویل گوشت ها که در سردخانه بودند باید هزینه سردخانه پرداخت می شد، ولی صاحب کالا از پرداخت هزینه انهدام امتناع کرد و از سویی امکان پرداخت از بودجه عمومی برای معین تکلیف وجود نداشت و زمان طولانی شد. به هر حال بودجه ای برای پرداخت هزینه های اشخاص حقیقی در نظر گرفته نشده و چرا باید دولت برای کالای انهدامی شخصی از بیت المال هزینه پرداخت کند؟

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه طی رایزنی های انجام شده و ورود دادستان استان و اقدامات گمرک تمهیداتی برای معین تکلیف این گوشت ها اندیشیده شد و سازمان اموال تملیکی هم در این راستا اقدام نموده است، اضافه کرد: اخیرا کارخانه ای متقاضی دریافت بخشی از این محموله 320 تنی گوشت شده که می خواهد آن را خریداری و به مصرف ثانویه برساند که برنامه آن تبدیل به پودر برای غذای ماهی است، از این رو حدود 40 تن را به این کارخانه با قیمت ناچیزی فروش رفته است.

وی یادآور شد: این طور نیست که در حال حاضر متقاضیان زیادی برای خرید این محموله گوشت وجود داشته باشد، بلکه بر اساس تقاضایی که باشد به صورت تدریجی و مرحله ای به فروش می رود.

منبع: فرارو
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 827

به "پول نبود، 320 تن گوشت 7 سال در گمرک ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول نبود، 320 تن گوشت 7 سال در گمرک ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید