کوفته تبریزی؛ میراث آذربایجان

به گزارش مجله کامسا، کوفته تبریزی، یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار در خطه آذربایجان ایران است که خاستگاه اصلی آن آذربایجان شرقی است

کوفته تبریزی؛ میراث آذربایجان

به گزارش خبرنگاران کوفته تبریزی، یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار در خطه آذربایجان ایران است که خاستگاه اصلی آن آذربایجان شرقی است و مردم این استان این غذا را بیشتر برای مهمانان ارزشمندشان طبخ می نمایند. با این حال، این خوراک سنتی تازه چند سالی است در لیست میراث ناملموس ثبت شده است.

مهارت سنتی تهیه کوفته تبریزی به شماره 1789 اول اسفندماه سال 1397 در لیست میراث ناملموس به ثبت رسیده است و علی فلسفی میاب مسؤول ثبت میراث ناملموس آذربایحان شرقی درباره جزئیات این پرونده و ارزش ها و جایگاه فرهنگی این خوراک سنتی به ایسنا گفت: کوفته تبریزی، از خوراک های فرهنگی استان آذربایجان شرقی به شمار می آید، این غذا در هر خانه ای از این استان پخته می گردد و به عنوان یکی از غذاهای ارزشمند این خطه، ملی شده است.

این کارشناس ثبت اضافه نمود: کوفته تبریزی در زمستان و اعیاد مذهبی و ملی تهیه می گردد و شاید در شهرهای دیگر هم پخته گردد، اما همانطور که از نامش برمی آید یک غذای تبریزی است و تفاوت هایی در طرز پخت و ظاهر آن با شهرهای دیگر وجود دارد. معمولا کوفته های تبریزی در میزان بزرگ تهیه می گردد و گوشتی که در آن استفاده می گردد به جای چرخ کردن، در هاون سنگی یا چوبی به صورت دستی کوبیده می گردد. داخل کوفته هم تخم مرغ آب پز شده گذاشته می گردد. لپه، آلوچه، سبزی های معطر، زرشک، نمک و فلفل، پیاز، روغن و زردچوبه از دیگر مواد اولیه تهیه کوفته تبریزی است که در منطقه ها دیگر هم استفاده می گردد.

به گفته فلسفی میاب، این غذای تبریزی یکی از ارزش های مهمانداری در آذربایجان شرقی را معرفی می نماید؛ چرا که خانواده ها بیشتر برای مهمان عزیزانشان این غذا را درست می نمایند و با این کار برای مهمانشان ارزش می گذارند و در بعضی نقاط آذربایجان شرقی، در عیدهای قربان و غدیر حتما این غذای سنتی را طبخ می نمایند.

به جز کوفته تبریزی، مهارت یا شیوه تهیه بیش از 28 نوع خوراک های محلی و سنتی در استان آذربایجان شرقی به عنوان میراث ناملموس در لیست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1246

به "کوفته تبریزی؛ میراث آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوفته تبریزی؛ میراث آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید