برای درمان یبوست مصرف کدام مواد غذایی موثر است؟

به گزارش مجله کامسا، این فوق تخصص گوارش و کبد در خاتمه اضافه نمود: رژیم غذایی رابطه مستقیمی با یبوست دارد و به طور کلی مصرف منظم آب، فیبر، غلات و میوه ها موجب تنظیم سیستم گوارش بدن می گردد.

برای درمان یبوست مصرف کدام مواد غذایی موثر است؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: طبق آمار مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، حدود 14 درصد افراد یبوست مزمن را تجربه می نمایند که این مهم با رژیم غذایی رابطه مستقیمی دارد.

ناصر ابراهیمی دریانی در خصوص دلایل بروز یبوست اظهارکرد: کم آبی بدن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بعضی دارو ها و بیماری های موثر بر سیستم عصبی و اختلالات روانی دلایل شایع بروز یبوست است که با مصرف منظم آب، فیبر، غلات و میوه ها سیستم گوارش بدن تنظیم می گردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد به علائم یبوست در افراد اشاره نمود و گفت: دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته، زور زدن حین دفع مدفوع، مدفوع سفت، تخلیه ناقص مدفوع، انسداد یا ناتوانی در دفع مدفوع از علائم یبوست است که نوع و شدت آن در افراد فرق دارد.

دریانی در ادامه یبوست را عامل دشواری گاز معده عنوان نمود که این مسئله فرد را مبتلا به ورم معده می نماید.

وی به بیماری التهابی روده و ارتباط آن با یبوست اشاره نمود و اضافه کرد: بیماران مبتلا به این بیماری، دارای التهاب، زخم و سایر آسیب ها در داخل دستگاه گوارش هستند؛ اما بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، دچار علائمی همانند دل درد، اسهال و یبوست می شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره یبوست در سالمندان اظهار کرد: کم تحرکی و نوشیدن کم مایعات از دلایل ابتلای سالمندان به یبوست است که این مساله می تواند موجب بروز سرطان های روده بزرگ و لوزالمعده در سالمندان گردد.

دریانی برطرف این مشکل در سالمندان را ضروری دانست و گفت: وقتی یبوست سالمندان شدت یابد، مدفوع آن ها سفت می گردد و در داخل روده باقی می ماند و از اطراف مدفوع مایعی تراوش می گردد، اما گاهی این حالت با اسهال گرفته می گردد و دارو های ضد اسهال تجویز می گردد.

وی در خصوص سالمندانی که به ضعف عضلات جدار شکم هستند، اضافه کرد: از جایی که یکی از مکانیسم های موثر در دفع مدفوع، حرکات عضلات شکم است و وقتی عضلات لگن قدرت انقباض کافی را ندارند، سالمندان به یبوست مبتلا می شوند.

برترین مواد غذایی برای درمان یبوست

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به تغییر سبک زندگی و مصرف مواد غذایی مفید برای درمان یبوست، اظهارکرد: برای درمان یبوست می توان در رژیم غذایی خود مقدار فیبر های محلول و نامحلول همانند آلوخشک، انجیر، کیوی، سیب و مرکبات را افزایش داد و به مقدار کافی آب مصرف گردد. بعلاوه سیب دارای فیبر محلول و نامحلول است که حدود 19 درصد احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید.

این فوق تخصص گوارش و کبد در سرانجام اضافه کرد: رژیم غذایی رابطه مستقیمی با یبوست دارد و به طور کلی مصرف منظم آب، فیبر، غلات و میوه ها موجب تنظیم سیستم گوارش بدن می گردد.

منبع:همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1203

به "برای درمان یبوست مصرف کدام مواد غذایی موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان یبوست مصرف کدام مواد غذایی موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید