تاثیر تغییر فصل بر قاعدگی؛ هورمون ها و تخمک گذاری

به گزارش مجله کامسا، اگر حس می کنید چرخه قاعدگی تان تحت تاثیر فصل ها قرار گرفته است، اشتباه نمی کنید. چرخه قاعدگی و هورمون ها به راحتی تحت تاثیر عوامل خارجی قرار می گیرند. تغییر سبک زندگی ناشی از تغییر فصل تاثیر زیادی بر چرخه قاعدگی می گذارد و گاهی این تاثیر مثبت نیست. البته جای نگرانی نیست. آگاهی از علت ایجاد این تغییرات موجب آمادگی بیشتر برای رویارویی با آن ها می گردد. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

تاثیر تغییر فصل بر قاعدگی؛ هورمون ها و تخمک گذاری

آیا چرخه قاعدگی در تابستان و زمستان فرق دارد؟

چرخه قاعدگی،از اولین روز قاعدگی آغاز می گردد و تا روز قبل از قاعدگی بعدی است. در تابستان، معمولا چرخه کوتاه تر می گردد؛ پس اگر آثار تغییر فصل بر چرخه قاعدگی تان را حس می کنید، چه این که زمان آن به طور قابل توجهی کوتاه تر شده باشد و چه این که علایم یا عوارض جانبی سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را بیش از دیگر فصل های سال احساس می کنید، خیالاتی نشده اید.برای این تغییرات دلایل علمی وجود دارد. هرچه تغییرات آب وهوایی شدیدتر باشد (مثلا پس از زندگی در دمای زیر صفر درجه و هوای بسیار سرد به منطقه ای گرمسیری سفر نموده باشید) احتمال این که تاثیر تغییر فصل بر قاعدگی را احساس کنید بیشتر خواهد بود.در زمستان زمان بیشتری را در فضای بسته سپری می کنیم، تحرک کمتری داریم و بیشتر غذا می خوریم. این مسئله گاهی روی علایم پیش از قاعدگی اثری منفی دارد. پژوهش ها نشان داده است زنانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، نسبت به زنانی که به ندرت ورزش می نمایند چرخه های قاعدگی منظم تر و قابل کنترل تری دارند. زمستان می تواند روی طول چرخه قاعدگی هم اثر بگذارد.

دلایل تاثیر تغییر فصل بر چرخه قاعدگی

دلایل هورمونی

در تابستان، بدن ما مقادیر بیشتری از هورمون محرک فولیکولی (FSH) را ترشح می نماید. این هورمون احتمال تخمک گذاری را افزایش می دهد و در نتیجه، چرخه قاعدگی کوتاه تر می گردد. هورمون FSH موجب رشد و بلوغ فولیکول های تخمدان می گردد تا در زمان تخمک گذاری، تخمک آماده باروری آزاد گردد.معمولا در تابستان ترشح هورمون FSH بالا می رود، فولیکول تخمدان عظیم تر می گردد و تعداد تخمک گذاری افزایش و طول چرخه های قاعدگی کاهش می یابد.

سبک زندگی

تغییر قابل توجه چرخه قاعدگی در تابستان شاید بیشتر ناشی از تغییراتی باشد که در دیگر حوزه های زندگی ایجاد می کنیم و صرفا به علت آب وهوا نباشد. سبک زندگی به شدت روی چرخه قاعدگی و فراوری هورمون ها اثر می گذارد. از دلایل اصلی تغییر قاعدگی در تابستان ،تغییر عادت ها ،برنامه خواب و حتی رژیم غذایی است. در تابستان زمان بیشتری را بیرون از خانه سپری می کنیم، غذاهای سبک تری می خوریم و از میوه و سبزیجات فصلی بیشتری که با میوه و سبزیجات موجود در ماه های سرد سال متفاوت اند، در رژیم غذایی مان استفاده می کنیم.

اندازه تابش نور آفتاب

پژوهش ها نشان داده است افزایش نور آفتاب موجب تغییر چرخه قاعدگی می گردد، نه افزایش دما. در طول تابستان یا در مناطقی با آب وهوای گرم و آفتابی، بدن ویتامین D بیشتری فراوری می نماید. تعیین شده است که سطح پایین ویتامین Dموجب فاز فولیکولر و چرخه قاعدگی طولانی تر می گردد. در چرخه های قاعدگی طولانی تر، احتمال نبود تخمک گذاری بیشتر است. به طور میانگین، در زمستان، تخمک گذاری در 71 درصد موارد انجام می گردد درحالی که در تابستان این رقم به اندازه قابل توجه 97 درصد افزایش می یابد.

در فصل های گرم و آفتابی بهار و تابستان، بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیریم و این موجب می گردد بدن ویتامین D و دوپامین بیشتری فراوری کند. ویتامین D و دوپامین با خلق وخوی خوب و احساس لذت مرتبط هستند و موجب بهبود روحیه، انگیزه و تمرکز می شوند. بدون آن ها نوسانات خلقی که در دوران قاعدگی تجربه می کنیم، افزایش می یابند و غلبه بر آن ها دشوارتر می گردد.

شناخت تغییرات چرخه قاعدگی و سازگار شدن

تأثیر تغییر فصل بر قاعدگی صرفا شامل کوتاه تر شدن چرخه قاعدگی در تابستان نیست و روشن است که تابستان، هم به علت روزهای بلند و آفتابی و هم تغییر زندگی شخصی و اجتماعی، روی چرخه های قاعدگی اثر می گذارد. اگر از تغییر فصل احساس ناراحتی می کنید، چه در تابستان و چه در ماه های سرد سال، می توانید با رژیم غذایی سالم تر، ورزش منظم، بیرون رفتن و سبک زندگی سالم تر چرخه قاعدگی تان را کنترل و هورمون هایتان را مهار کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 859

به "تاثیر تغییر فصل بر قاعدگی؛ هورمون ها و تخمک گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغییر فصل بر قاعدگی؛ هورمون ها و تخمک گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید