ترس از زایمان و راه های غلبه بر ان

به گزارش مجله کامسا، ترس از زایمان با نام علمی توکوفوبیا، نوعی اختلال ذهنی است که زنان باردار مبتلا به آن بنا به ترسشان، بارداری خود را به تاخیر می اندازند یا ترجیح می دهند نوع زایمان شان به روش سزارین و یا بلعکس تغییر دهند. این اختلال و ترس ها در افراد می تواند نسبت به دلایل مختلف و شرایط فرد متفاوت باشد.

ترس از زایمان و راه های غلبه بر ان

*حدودا 10 درصد زنان باردار به توکوفوبیا دچار میشوند.

توکوفوبیا

برخی از عواملی که می تواند در شدت یافتن این ترس تاثیرگذار باشد استرس های ناشناخته، از دست دادن کنترل، ترس از درد، نداشتن حمایت اجتماعی، ترس شدید از زایمان ناموفق، مرگ کودک یا خود مادر، نداشتن اطمینان درباره بارداری و نوع زایمان، اعتماد نداشتن به پزشکان، دریافت اطلاعات ناقص از فضای مجازی و … است.

انواع ترس در دوران زایمان

  • ترس از مرگ در موقع زایمان

خانم ها باید بدانند امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت نموده است. پزشکان زنان و زایمان نیز به دلیل انجام زایمان های فراوان دارای تجربه بالایی هستند و از طرفی امروزه زایمان در محیط هایی کاملا بهداشتی با تجهیزاتی پیشرفته و جدید صورت می گیرد. شما میتوانید مدام با خودتان این قضیه را تکرار کنید که زایمان برای هر فردی یک فرآیند کاملا طبیعی است و آن چه که غیر طبیعی است ترس از زایمان می باشد، البته این یک ترس تاریخی است و ریشه ان به گذشته بر میگردد این ترس در ناخودآگاه ما وجود دارد و به مرگ و میرهای زیاد ناشی از زایمان در گذشته های دور بازمی گردد که زنان در محیط خانه و یا در مکان های که کمبود دکتر متخصص و وسایل مناسب داشته اند بر میگردد.

اما با این حال نیز زنانی که در گذشته در خانه زایمان می کردند بیشتر بچه های خود را سالم به جهان می اوردند و مسئله ای برای خود و فرزندشان به وجود نمی امد. امروز علم پزشکی و سیستم بهداشتی به اندازه ای پیشرفت نموده است که آمار مرگ موقع زایمان بسیار پایین آمده است، پس این افکار و ترس ها را را فراموش کنید و با مصرف قرص آهن و انواع ویتامین ها زیر نظر پزشکتان خود را برای زایمانی بی خطر تقویت و اماده کنید.

*مادران باید مطمئن باشند اگر پزشک نسبت به احتمال خطر بارداری برای سلامت مادر مشکوک گردد اقدامات و آزمایشات لازم را انجام خواهد داد و مشکل را رفع می نماید.

ترس از مرگ در موقع زایمان
  • ترس از درد زایمان

زایمان طبیعی با درد همراه است و ما این را کتمان نمی کنیم اما این درد بسیار بیشتر خواهد بود اگر مادر خود را برای ان اماده ننموده باشد. ترس در هنگام زایمان باعث انقباض ماهیچه ها میگردد و درد را بیشتر خواهد نمود اما باز هم نگران نباشید امروزه علم پزشکی بسیار نسبت به قبل پیشرفت نموده است. شما می توانید از پزشک خود بخواهید از راهکارهایی چون بی حسی اپیدورال برای شما بهره ببرد.

البته دکتر باید این بی حسی را برای شما مناسب بداند اگر در صورتی که این راه ها برایتان مناسب نبود می توانید از تمرین تنفس و سایر تکنیک های آرامش بخش بهره ببرید تا به شما در مقابله با درد یاری کند. در این رابطه با پزشک خود از قبل مشورت کنید تا راه چاره درست را در اختیار شما قرار دهد. از قلم نیاندازید درد کشیدن شما برای نتیجه ای مثبت و شیرین است افکار مثبت را هیچگاه از قلم نیاندازید.

ترس از درد زایمان
  • ترس از دست دادن کنترل خود در هنگام زایمان

زایمان یک شرایط خارج از کنترل است هیچ کسی در ان لحظه مانند شما نخواهد بود پس از جیغ و داد زدن ناشی از درد نباید شرمسار باشید. شما در هنگام زایمان در مکانی خواهید بود که در بدترین حالت ممکن نیز تنها شاهدان شما کادر پزشکی و شاید همسر شما باشند که مطمئنا همه آنها شما و شرایط را درک خواهند کرد.

گروه پزشکی نیز به دیدن زنانی در موقعیت شما عادت دارد چون این شغل ان هاست و مادران زیادی را قبل شما با این شرایط دیده اند. پس این ترس را کنار بگذارید و از هیچ چیزی شرمسار نباشید، نه فریاد زدن و نه حتی تخلیه روده و مثانه در هنگام زایمان کسی شما در خصوص شما قضاوت نخواهند کرد پس سعی نکنید چیزی را کنترل کنید که درد شما چند برابر میکند ازاد باشید.

ترس از دست دادن کنترل خود در هنگام زایمان
  • ترس از به جهان آمدن نوزاد مرده یا ناقص

به خودتان یادآوری کنید که اگرچه برخی از نوزادان در حین زایمان دچار مشکل می شوند، اما بیشتریت آن ها بدون هیچ مسئله ای به جهان می آیند. به خاطر داشته باشید که به وجود آمدن نقص در نوزاد هنگام تولد بسیار نادر است و بیش از 97 درصد نوزادان سالم متولد می شوند. اگر یک کودک در معرض خطر باشد، یک دکتر باتجربه می تواند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد.

با توجه به پیشرفت های پزشکی احتمال بجهان آوردن نوزادی مرده نیز بسیار پایین است.

مادران باردار برای اطمینان و آرامش خود، می توانند تعداد دفعات حرکت جنین در رحم شان را یادداشت نموده و اگر تغییرات ناگهانی احساس کردند با پزشک خود تماس بگیرند.

  • ترس از زایمان زودرس

تولد نوزادان زودتر از موعد یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های زوج ها به ویژه مادران جوانی است که در انتظار تولد اولین فرزندشان به سر می برند و این تولد زودهنگام نوزاد و تکامل نیافتن اندام های او از جمله مهم ترین عوامل بروز این نگرانی است زیرا مقاومت و ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری ها و عفونت های احتمالی به حداقل می رساند و در شرایطی خاص خطر مرگ را نیز برای نوزاد به همراه دارد.

این روزها دلیل حساس بودن بسیاری از مادران، آمار زایمان های زودرس افزایش پیدا نموده است. باید بدانید که 70 درصد نوزادان زودرس بین هفته های 34 تا 38 بارداری به جهان می آیند و این مدت بارداری آن قدر کم نیست که جنین دچار نقص جدی گردد. پس کنار گذاشتن ترس، چکاپ های منظم، استفاده از غذاهای سالم و مکمل ها می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند.

ترس از زایمان زودرس
  • ترس از پاره شدن واژن یا اپیزیوتومی

می توان گفت تقریباً نصف زنان هنگام زایمان دچار پارگی خفیفی می شوند و این طبیعی است، این نوع پارگی خفیف باعث خونریزی نشده و احتیاجی به درمان نیز ندارد. اگر در این مورد نگران هستید، می توانید از چند هفته قبل از زایمان با آغاز ماساژ پرینه، خاصیت ارتجاعی بافت ماهیچه ای پرینه را افزایش و احتمال وقوع پارگی یا احتیاج به اپیزیوتومی (عملی که طی آن برشی در بافت بین واژن و مقعد که پرینه نام دارد، توسط پزشک ایجاد می گردد تا فضای بیشتری برای تولد نوزاد وجود داشته باشد) را هنگام زایمان کاهش دهید.

ترس از پاره شدن واژن یا اپیزیوتومی

روش های کاهش ترس و درد در دوران بارداری

روش های مختلفی وجود دارد که ترس و نگرانی شما در خصوص زایمان را کاهش می دهد. این روش ها به شما یاری مینمایند تا در طول بارداری و زایمان آرامش بیشتری داشته باشین.

1- به خود ارامش بدهید و مکانی آرام بخش را تصور کنید.

به محلی ارام بروید و بدنتان را در حالتی راحت و ارام قرار دهید، چشمانتان را ببندید و نفس عمیق و پایداری بکشید. افکار منفی را دور بریزید و تصور کنید که در محل زیبایی قرار دارید هر انچه که شما از قبل دیده اید و یا می خواهید به انجا بروید یک مکان را که قبلاً هم دیده اید و از تصوراتتان سرچشمه می گیرد. بر زنده کردن تمامی عناصر این منظره تمرکز کنید: از رنگ هایی که می بینید تا صداهایی که می شنوید. سعی کنید مدتی را در آن منظره بمانید و تمام افکار منفی را فراموش کنید. هر روز چند دقیقه این کار را تکرار کنید و سپس در هنگام زایمان دوباره آن مکان را تجسم کنید. این یکی از روشهایست که شما را برای زایمان بهتر اماده میکند.

به خود ارامش بدهید و مکانی آرام بخش را تصور کنید.

2- به بهترین حالت ممکن فکر کنید و به حرف های دیگران توجه نکنید!

از گوش دادن به حرفای منفی دیگران و تجربه های زایمان زنان دیگر که باعث نگرانی و استرس بیشتر در شما میگردد خوداری کنید. تا میتوانید به بهترین حالت ممکن فکر کنید و اگر دوستان تان آغاز به تعریف داستان در خصوص مشقت های زایمان کردند، بخواهید تا موضوع صحبت را تغییر دهند.

3-با یک مشاور خوب صحبت کنید و ترس های خود را با او در میان بگذارید.

اگر ترس شما بیش از اندازه باشد و تمام مدت به این فکر کنید که مسئله ای برای شما یا جنینتان پیش می آید با یک مشاور و روانشناس صحبت کنید، چرا که این ترس و اضطراب دائمی شما بدون شک روی جنین نیز تاثیر می گذارد و شاید موجب به ارث رسیدن آن در فرزندتان نیز گردد.

پس با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید شما را به مشاور مناسبی معرفی نماید. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است زنانی که در خصوص ترسها و نگرانی های شدید خود نسبت به زایمان با مشاور یا روانشناس صحبت می نمایند، درد زایمانشان کوتاه تر بوده و کمتر مجبور به عمل سزارین اورژانسی شده اند.

صحبت با یک مشاور خوب

4-به هیچ عنوان فیلم زایمان نگاه نکنید!

زایمان در افراد بسیار متفاوت است پس دیدن فیلم ها و اتفاقات لحظه زایمان افراد دیگر بسیار کار اشتباهی میباشد . شما باید به دکتر خود اعتماد کنید چون این موضوع به پزشک شما مربوط است. باید بدانید تماشای عکس و فیلم عمل سزارین، ترس از زایمان را در خانم های باردار افزایش می دهد پس لطفا از دیدن هرگونه فیلم زایمان خوداری کنید این عمل نه تنها به شما یاری نخواهد نمود بله ترس را در شما دو چندان میکند.

5-خودتان را قبل زایمان آماده کنید

بهترین کار و ایده این است که خودتان را قبل از تولد آماده کنید. لوازم مربوط به خود و کودک را برای روز بیمارستان آماده کنید تا در ان هنگام دچار مشکل نشوید اماده بودن در هر کاری به انسان ارامش خاطر میدهد بنابراین این اقدامات و آمادگی های قبل از تولد فرزندتان باعث می گردد که در روز زایمان ذهنتان آرام تر و نگرانی هایتان کمتر باشد.

امادگی قبل از زایمان

6-اطلاعات خود را بیشتر کنید و بیاموزید.

کتاب بخوانید و مطالعه کنید، خودتان را در خصوص هرکاری که باید برای یک نوزاد تازه متولد شده انجام دهید، آماده کنید. به خودتان آموزش دهید. در خصوص بچه داری، مقاله های معتبر و درست بخوانید هنگامی که ذهنتان آماده باشد، ترس شما کمتر خواهد شد. بخش عظیمی از نگرانی های ما به دلیل آگاهی نداشتن است. ریشه ی ترس های ما ندانستن است.

مطالعه در دوران بارداری

7- بیرون بروید و پیاده روی کنید.

بهترین روش برای کمتر شدن استرس این است که از منزل بیرون بروید و در هوای تازه نفس بکشید. با کسانی که از انها ارامش دریافت میکند و دوستشان دارید همانند همسر، خواهر، مادر و … بیرون بروید و اوقات خوش و دور از افکار منفی را برای خودتان فراهم کنید. ذهنتان را به چیزهای خوب اطراف مشغول کنید تا کمتر افکار ترس آلود به سمت شما بیایند پیاده روی روزانه نه تنها باعث کاهش استرس میگردد بلکه باعث میگردد تا بدنی سالمتر و زایمان راحت تری داشته باشین . همچنین در کنار پیاده روی می توانین از ورزشهای ارامی همچون ورزشهای تنفسی و یوگا انجام دهید . یوگا موجب کاهش ترس و افزایش کنترل ذهن در هر زمینه فکری می گردد.

پیاده روی در دوران بارداری

8- ریلکس باشید و موسیقی گوش دهید.

موسیقی هایی گوش دهید که به شما انرژی مثبت می دهد و باعث پراکنده شدن افکار منفی در ذهنتان می گردد. هر نوع موسیقی که شما را آرام می نماید و باعث می گردد که ترس هایتان فروکش کند را گوش دهید زیرا موسیقی قدرت صحبت کردن با فرد را دارد اما به شرطی که موضوع و متن آن مثبت باشد از گوش دادن به اهنگهای غمگین خوداری کنید. امروزه اهنگ های زیادی برای مادران باردار تهیه شده است که می توانید لیستی از موسیقی های مخصوص این دوران را تهیه کنید.

موسیقی و بارداری

9-نفس عمیق بکشید و روی تنفس خود تمرکز کنید.

وقتی احساس ترس به سراغتان می آید لحظه ای صبر کنید پنجره را باز کنید تا هوای تازه به درون شش های خود بکشید، خود را اماده کنید و روی تنفس خود متمرکز شوید به آرامی هوا را به درون ریه بکشید و وقتی آن را بیرون می فرستید تصور کنید که تمامی اضطراب ها و نگرانی های خود را از بدن و دهنتان خارج می کنید. این روش برای دور کردن افکار منفی بسیار مناسب بوده و در هنگام زایمان برای مقابله با درد به شما یاری فراوانی میکند.

منبع: هفت گنج
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 316

به "ترس از زایمان و راه های غلبه بر ان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از زایمان و راه های غلبه بر ان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید