تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی

به گزارش مجله کامسا، یک روزنامه آلمانی با استناد به اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیمات این اتحادیه برای دخالت بیشتر در تحولات لیبی اطلاع داد.

تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی

با ما سفر کنید و با هزینه تورهای اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه دی ولت آلمان، شرایط در لیبی مدتی است که در راستا رو به جلویی پیش می رود. آخر هفته گذشته 75 نماینده شرکت نماینده در مذاکرات تونس توافق کردند که در 24 دسامبر انتخابات در این کشور برگزار گردد.

حدود 3 هفته پیش هم هیات های طرف های درگیر در لیبی در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش بس فراگیر دست یافتند.

حالا اروپاییان روی تحولات جدید در لیبی واکنش نشان داده و اعلام نموده اند که دیگر نمی خواهند خطای گذشته خود را تکرار نمایند. به نوشته روزنامه دی ولت آلمان سال های زیادی اتحدیه اروپا تنها به عنوان تماشاگر به مناقشات در لیبی در جلوی در خانه خود نگاه می کرد و زمینه را برای روسیه و ترکیه برای پیشبرد منافع قدرتی خود فراهم می کرد.

بر اساس اطلاعات روزنامه دی ولت آلمان اتحادیه اروپا می خواهد به این فرایند سرانجام دهد و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می خواهد در یک ویدئو کنفرانس وزرای دفاع اروپا که آدینه آینده برگزار می گردد بر لزوم مداخله بیشتر اروپا در لیبی تاکید کند.

سفیران مسئول اتحادیه اروپا در کمیسیون موسوم به نمایندگان دائمی هفته گذشته از این مسئله آگاه شدند. در یادداشتی در این صورتجلسه آمده است که جوزف بورل می خواهد به تحولات لیبی و بخصوص نقش احتاقتصادی اتحادیه اروپا در حمایت از مکانیزم نظارت بر آتش بس به رهبری سازمان ملل بپردازد.

البته این مسئله هنوز معین نیست که نقش اروپا در این راستا چگونه خواهد بود. بورل یک مصوبه شورای امنیت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس در لیبی را انتظار دارد. روسیه و چین هم باید با این مسئله موافقت نمایند. بورل بر این عقیده است که این مسئله اهمیت دارد که این عملیات نظارتی به رهبری اروپا نبوده بلکه تحت فرماندهی سازمان ملل انجام گردد.

پشتیبانی اقتصادی از فعالیت های نظارتی سازمان ملل و یا تهیه داده ها و اطلاعات شناسایی از طرف اروپا انتظا می رود.

دیوید مک لیستر، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس اروپا هم دراین باره گفته است: اگر قرار است اروپا به عنوان یک بازیگر دنیای موثر و معتبر شناخته گردد به اراده قوی و واقعی از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای عهده داری مسئولیت در زمینه سیاست خارجی احتیاج است.

مذاکرات لیبی در تونس روز یکشنبه بدون مشخص دولتی جدید که ناظر بر انتخابات احتاقتصادی سال آینده در این کشور باشد به سرانجام رسید.

استفانی ویلیامز، معاون نماینده سازمان ملل در لیبی با اعلام سرانجام مذاکرات گفت که هنوز کارهای زیادی باید انجام گردد.

75 شرکت نماینده ای که طی روزهای گذشته از سوی سازمان ملل برای ملاقات در تونس انتخاب شده بودند، قبلاً توافق نموده بودند که انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی در 24 دسامبر سال آینده برگزار گردد.

اما این مذاکرات بدون توافق بر سر یک مجری واحد که به گفته ویلیامز برای رسیدن به انتخابات لازم است، سرانجام یافت.

این مقام بین المللی پس از سرانجام مذاکرات در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: 10 سال درگیری در یک هفته حل نمی گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی اضافه نمود، نمایندگان طرف های لیبیایی در روزهای آینده تبادل نظرهای مجازی درخصوص دولت جدید را از سر می گیرند. نمایندگان همچنین در خصوص مسئله قانون انتخابات تبادل نظر خواهند کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

مذاکرات در تونس در پی آتش بس توافق شده در ماه گذشته بین دو طرف درگیر لیبی، یعنی دولت وفاق ملی که از سوی جامعه دنیای به رسمیت شناخته شده و ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر شروع شد اما بسیاری از لیبیایی ها همچنان شک دارند که کوشش های صلح می تواند به ناآرامی ها و خونریزی نزدیک به یک دهه در این کشور سرانجام دهد.

لیبی از سال 2014 بین ارتش ملی در شرق و دولت وفاق ملی در غرب این کشور تقسیم شده است. ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت می نماید، در حالی که امارات ، روسیه و مصر از ارتش ملی لیبی حمایت می نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 368

به "تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید