تغییرات اقلیمی عامل مهم مرگ و میر ناشی از گرما

به گزارش مجله کامسا، بنابر یافته های یک مطالعه نو، تغییرات اقلیمی عامل بیش از یک سوم مرگ و میرهایی است که سالانه بر اثر گرما در دنیا اتفاق می افتند.

تغییرات اقلیمی عامل مهم مرگ و میر ناشی از گرما

به گزارش به نقل از یورو نیوز، ده ها دانشمند در این تحقیق مرگ های ناشی از گرما در حد فاصل سال های 1991 تا 2018 را در 732 شهر سراسر دنیا محاسبه کردند و دریافتند بیش از 37 درصد این تلفات ناشی از افزایش حرارتی بوده که در نتیجه فعالیت های انسان ایجاد شده است.

بیشترین درصد مرگ و میر ناشی از گرما و تغییرات آب و هوایی در شهر های آمریکای جنوبی، جنوب اروپا و جنوب آسیا اتفاق افتاده است. سائوپائولو در برزیل با میانه سالانه 239 مرگ، بیشترین تلفات ناشی از بالا رفتن گرما را در میان شهر های دنیا داشته است.

آنا ویسیدو-کابرا، متخصص اپیدمیولوژیست در انستیتو پزشکی اجتماعی و پیشگیری در دانشگاه برن سوئیس و نویسنده اصلی این پژوهش، می گوید رقم 2700 مرگ سالانه تنها در شهر های تحت مطالعه اتفاق افتاده و برآورد می گردد تعداد این دست فوتی ها در دیگر نقاط دنیا به مراتب بالاتر باشد.

خانم ویسیدو-کابرا اضافه می نماید: این موارد مرگ مربوط به گرمایی است که در واقع می توان از آن جلوگیری کرد. این چیزی است که ما مستقیما باعث آن می شویم.

این مطالعه نشان می دهد عامل حدود 35 درصد از مرگ های اتفاق افتاده بر اثر گرما در آمریکا را هم می توان تغییرات اقلیمی دانست. در این چارچوب در مجموع 1100 مرگ در دویست شهر این کشور شناسایی شده است. در این میان نیویورک با 141 مورد مرگ، بالاترین مقدار تلفات بر اثر گرما را داشته است.

دانشمندان از داده های مرگ و میر در 732 شهر دنیا برای تهیه منحنی هایی سود بردند که جزئیات مقدار مرگ ها و درجه حرارت بالا رفته شهر و تغییرات دمایی را با هم ترکیب می کرد.

آنان سپس با بهره گیری از 10 مدل رایانه ای دنیا بدون تغییر آب و هوایی را بازسازی کردند و مقایسه ای از این دو حالت به دست دادند. با استفاده از این روش پذیرفته شده علمی، محققان پیروز شدند منحنی های جداگانه مرگ و میر های اضافی ناشی از تغییرات آب و هوایی را محاسبه نمایند.

دکتر ویسیدو-کابرا می گوید بعضی شهر ها به علت تهویه مناسب هوا، عوامل فرهنگی و شرایط محیطی بهتر از دیگران با گرما سازگار شده اند.

جاناتان پاتز، مدیر انستیتو بهداشت دنیای در دانشگاه ویسکانسین آمریکا، درباره اهمیت نتایج این پژوهش می گوید: مردم همچنان درخواست اثبات این مسئله را دارند که آیا تغییر آب و هوایی در حال حاضر بر سلامتی ما تاثیر می گذارد یا خیر. این مطالعه با استفاده از روش های پیشرفته اپیدمیولوژیک به شکل مستقیم به آن سوال پاسخ می دهد.

دانشمندان می گویند آمار به دست آمده تنها بخشی از خسارتی است که تغییرات آب و هوایی به حیات انسان ها می زند چرا که تعداد بیشتری از مردم در نتیجه دیگر اثرات گرم شدن کره زمین نظیر طوفان، سیل و خشکسالی جان خود را از دست می دهند.

نتایج تحقیق تازه روز دوشنبه در نشریه تغییرات اقلیمی نیچر منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 825

به "تغییرات اقلیمی عامل مهم مرگ و میر ناشی از گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی عامل مهم مرگ و میر ناشی از گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید