تهیه و ارسال پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور از مرکز به مجلس

به گزارش مجله کامسا، پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور مصوب سال 1382 به وسیله معاونت پژوهش های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس تدوین و به مجلس ارسال شد.

تهیه و ارسال پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور از مرکز به مجلس

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، طرح تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور به شماره ثبت 376 در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، به مرکز پژوهش های مجلس جهت اظهارنظر کارشناسی ارجاع شده است. در آنالیز های اولیه معین گشت طرح مزبور با ایرادات متعدد روبرو بوده که مسائل کنونی کتابخانه های عمومی را مرتفع نمی سازد.

از این رو با ابتکار عمل مرکز پژوهش ها 9 جلسه کارشناسی در سطح دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و نیز در حدود 100 ساعت کار کارشناسی انجام پذیرفت و پس از آنالیز مسائل و چالش های کتابخانه های عمومی، پیش نویس طرح تازه تدوین شده است.

شایان ذکر است که یکی از مهمترین ایده ها در تدوین متن تازه جهت رفع نمودن مسائل نهاد این است که ترکیب هیات امنا به گونه ای باشد که نقش مردم در اداره امور کتابخانه عمومی موثرتر واقع گردد. ضمن اینکه تاثیرگذاری انجمن ها به شکل کنونی در حداقل ممکن است که با ترکیب تازه به شکل شورا های استانی و شهرستانی، ایده محلی بودن فعالیت کتابخانه ای قابلیت تحقق بیشتری دارد.

بعلاوه در بحث اقتصادی علاوه بر پیش بینی منابع اقتصادی تازه و نیز تغییر ماهیت پرداخت های دولتی، به علت نبود ضمانت اجرایی قوی در وصول سهم کتابخانه های عمومی از عایدی های شهرداری جرم انگاری و ترک فعل به عنوان ضمانت اجرا تعبیه گشت. مضافا بحث توسعه املاک و بعلاوه واسپاری الکترونیک منابع کتابخانه ای با ایجاد و توسعه پایگاه داده علمی نسبت به دسترسی آحاد مردم از جمله مواردی هستند که به جد مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1115

به "تهیه و ارسال پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور از مرکز به مجلس" امتیاز دهید

3 کاربر به "تهیه و ارسال پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور از مرکز به مجلس" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه و ارسال پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور از مرکز به مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید