خالکوبی و تتو سرطان زا است

به گزارش مجله کامسا، تحقیقات تازه به مواد شیمیایی بالقوه مضر در جوهر خالکوبی اشاره می نماید.

خالکوبی و تتو سرطان زا است

محققان قصد دارند وب سایتی ایجاد نمایند که مواد تشکیل دهنده بسیاری از جوهر های خالکوبی محبوب Depositphoto را لیست کند.

تحقیقات نوی که در نشست پاییز انجمن شیمی آمریکا ارائه شد، این نگرانی را ایجاد نموده است که بسیاری از جوهر های خالکوبی حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است برای سلامت انسان مضر باشند.

محققان با تجزیه و تحلیل نزدیک به 100 جوهر خالکوبی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، دریافتند بسیاری از جوهر ها حاوی مواد شیمیایی هستند که در مواد تشکیل دهنده آن ها اعلام نشده و در مقدار های نانوذراتی مشکوک به مضر بودت هستند.

جان سویرک، محقق اصلی این تحقیق نو از دانشگاه بینگهمتون، شرح داد: ایده این پروژه در ابتدا به این علت به وجود آمد که من علاقه مند بودم وقتی از نور لیزر برای پاک کردن خالکوبی استفاده می گردد چه اتفاقی می افتد. اما بعد متوجه شدم که در خصوص ترکیب جوهر های خالکوبی اطلاعات کمی وجود دارد، بنابراین ما آغاز به تجزیه و تحلیل مارک های محبوب کردیم.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، خالکوبی در محدوده لوازم آرایشی واقع شده است. به این معنی که جوهر های مورد استفاده نیازی به تایید FDA ندارند و هیچ مقرراتی از سازنده نمی خواهد که حتی مواد تشکیل دهنده جوهر تاتو را لیست و اعلام کند.

همانطور که سویرک و همکارانش آغاز به تحقیق کردند، به سرعت متوجه شدند که بیشتر خالکوبی ها دقیقاً تعیین نیست که چه موادی در جوهرهایشان دارند.

بسیاری از شرکت های سازنده جوهر ها نیز تعیین شد که رنگدانه هایی برای رنگ ها و منسوجات فراوری می نمایند؛ بنابراین آیا رنگدانه های خالکوبی از همان مواد شیمیایی موجود در رنگ های تجاری استفاده می کردند؟

با استفاده از تکنیک هایی مانند طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته ای و طیف سنجی رامان، محققان کوشش کردند تا بفهمند دقیقاً چه چیزی در این جوهر های خالکوبی وجود دارد.

در این مرحله مقدماتی تحقیق، حدود 100 جوهر خالکوبی مورد آنالیز نهاده شد، و به گفته سویرک تقریباً با هر جوهری که مطالعه کردند، شگفتی هایی وجود داشت.

سویرک می گوید: هر بار که یکی از جوهر ها را آنالیز می کردیم، مطلب نوی می یافتیم.

برای مثال، 23 مورد از 56 جوهر مختلف که تا به امروز مورد تجزیه و تحلیل نهاده شده اند، نشان می دهند که رنگ حاوی آزو وجود دارد.

رنگ های آزو عموماً ایمن در نظر گرفته می شوند و در تعدادی از محصولات تجاری از فرش گرفته تا منسوجات استفاده می شوند.

بعضی از انواع رنگ های آزو نیز در محصولات غذایی استفاده می گردد.

با این حال، اشعه ماوراء بنفش یا باکتری ها می توانند این رنگدانه ها را به مولکول هایی تبدیل نمایند که سرطان زا هستند.

تجزیه و تحلیل بیشتر از 16 جوهر نشان داد که حدود نیمی از محصولات حاوی نانوذرات کوچکتر از 100 نانومتر بودند.

ذرات به این کوچکی به احتمال زیاد به سایر قسمت های بدن مهاجرت می نمایند، همانطور که در یک مطالعه در سال 2017 نشان داده شد که نانوذرات ریز جوهر خالکوبی را می توان در غدد لنفاوی افراد یافت.

سویرک اضافه نمود: این مقدار مواد نگران نماینده است.

ذرات با این مقدار می توانند از غشای سلول عبور نمایند و به طور بالقوه باعث آسیب شوند.

در نهایت این آنالیز هنوز در مراحل اولیه است.

محققان وب سایتی به نام Whats In My Ink راه اندازی نموده اند که برای لیست بندی محتوای بسیاری از جوهر های خالکوبی موجود در بازار طراحی شده است.

تا به امروز فقط تعداد کمی از جوهر ها در وب سایت ذکر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1176

به "خالکوبی و تتو سرطان زا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالکوبی و تتو سرطان زا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید