خبرنگاران فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی تهران؛ از حرف تا عمل

به گزارش مجله کامسا، تهران- خبرنگاران- طرح فاصله گذاری اجتماعی از روز 23 فروردین در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اجرایی شده اما بدلیل ازدحام مسافران و کمبود فضا در مترو و اتوبوس، اجرای این طرح عملا عقیم مانده است.

خبرنگاران فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی تهران؛ از حرف تا عمل

به گزارش خبرنگاران، مدیران حمل و نقل شهری پایتخت اعم از مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بارها با رسانه های مختلف مصاحبه نموده و غیرعملی بودن طرح فاصله اجتماعی را با توجه به کمبودهای ناوگان حمل و نقل و جمعیت روز افزون شهر تهران یادآور شدند.

از سوی دیگر نیز رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود اتوبوس و مترو در پایتخت به دلیل عدم تخصیص منابع توئیت کرد: به دلیل عدم تخصیص منابع در سال های گذشته، احتیاج به تامین کمبود ناوگان اتوبوس و مترو کاملا احساس می گردد.

محسن هاشمی خاطرنشان نموده که بدون افزایش ناوگان امکان کاهش سرفاصله اعزام اتوبوس و قطار در سیستم حمل و نقل عمومی برای کاهش ازدحام و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری فیزیکی ممکن نیست.

این موضوعی بود که رئیس پلیس راهور پایتخت هم بر آن صحه گذاشت و گفت: تهران حداقل به 2 تا سه هزار اتوبوس نو احتیاجمند است تا بتوانیم شرایط بهتری در حمل و نقل داشته باشیم.

*** فاصله گذاری اجتماعی از زبان مردم

با این شرایط حالا طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرایی شده اما سوال اصلی اینجاست که در کلانشهر تهران با بیش از 9 میلیون جمعیت و کمبود واگن مترو و اتوبوس، واقعا این طرح جلوه واقعیت به خود می گیرد یا خیر؟

تصمیم گرفتم برای پاسخ به این سوال شخصا سری به بعضی ایستگاه های مترو و اتوبوس بزنم تا نحوه اجرایی شدن این طرح در ناوگان حمل و نقل عمومی را به تحریر درآورم.

ساعت 7:30 صبح از ایستگاه میدان آزادی به مقصد خاوران سوار اتوبوس شدم در حالی که بر روی بعضی جایگاه ها با علامت ضربدر به معنای ننشستن زده شده؛ در 2 تا سه ایستگاه ابتدایی به دلیل کمی مسافر می توان گفت این طرح اجرا شد اما رفته رفته با افزایش مسافران دیگر اثری از فاصله گذاری اجتماعی نیست.

در ایستگاه بهبودی، مردی کهنسال سوار اتوبوس شد و بی خبر از همه جا بر روی جایگاه ممنوعه نشست؛ در این لحظه صدای اعتراض یکی از مسافران بلند شد و فردی دیگر در واکنش به این اعتراض گفت: چی میگی عمو، کدوم فاصله گذاری. این پیرمرده و نمی تونه واسته؛ توام اگر ناراحتی یا جاتو بهش بده یا از اتوبوس پیاده شو.

یکی دیگر از مسافران که به شلوغی اتوبوس گلایه داشت رو به من گفت: مگه می شه 70 درصد مردم برن سرکار و اینجوری جایگاه را ژیگول ویگول نمایند که کسی رو جایگاه نشینه؟ کدوم فاصله گذاری اخه.

وی ادامه داد: صدتا اتوبوس دیگه هم بزارن شاید باز این طرح عملی نشه چه برسه به الان.

مسافری دیگر با بیان اینکه شرکت واحد تنها معین نموده که بر روی فلان جایگاه نباید نشست و باید فاصله را با مسافر دیگر رعایت کرد، گفت: ای کاش قبل از این کار ابتدا پذیرش مسافران مدیریت می شد؛ مثلا هر چند دقیقه یک اتوبوس به ایستگاه ها اعزام می شد تا طرح فاصله گذاری اجتماعی به درستی اجرا بشه.

وی ادامه داد: حالا مردم رعایت کنن اما مگه میشه یک مرد کهنسال و یا بیماری سوار شه و بهش بگی نشین.

به گفته این شهروند، از روز گذشته اتوبوس ها شلوغ تر شده چرا که کارمندان باید سرکار بروند و بسیاری از کارگران و بعضی مشاغل نیز باید بر سر کار بروند.

به ایستگاه خیابان ولیعصر (عج) رسیدم و ترجیح دادم اتوبوس را ترک کنم و با مترو به ادامه سفر بپردازم.

در وسط خیابان ولیعصر (عج) که ایستگاه اتوبوس بی آرتی است بسیاری از کارمندان را می بینم که دوان دوان و با عجله سوار اتوبوس می شوند تا در زمان معین شده بر سرکار حاضر شوند.

وقتی که وارد ایستگاه مترو مهدیه شدم از همان ابتدا فاصله ورود شهروندان بر ورود معین شده و حتی در قسمت ورود به پله برقی و تهیه بلیط نیز فاصله مناسبی با برچسب های رنگی معین شده است.

پس از چند دقیقه نشستن بر روی جایگاه ایستگاه مترو مهدیه قطار وارد سکو شد و سوار مترو شدم.

بدلیل پربودن جایگاه ها نمی توان تشخیص داد که برچسب های هشدار بر بعضی جایگاه ها نصب شده یا خیر اما در داخل واگن قطار نیز شهروندان در فاصله کمی قرار دارند.

گرچه شلوغی واگن های قطار مثل همواره نیست اما حجم زیادی از مسافران در واگن ها هستند؛ با یکی از مسافران که ماسک هم صحبت می شوم.

وی گفت: بسیاری از مسافران ماسک و دستکش ندارند و تعدادشونم کم نیست.

این شهروند اضافه نمود: مترو تا هفته گذشته نسبتا خلوت بود اما سه چهار روزیه که باز شلوغ شده و مردم هم فاصله رو رعایت نمی نمایند.

وی درباره طرح فاصله اجتماعی در داخل مترو نیز گفت: شما خودتان می بینید که مسافران این فاصله را رعایت کردند؟ به نظرم این طرح فقط روی کاغذ عملیاتی و اجرایی می گردد و در داخل مترو با این حجم مسافر اصلا امکان پذیر نیست.

مسافران مترو در پایتخت

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: در شرایط عادی و قبل از شیوع کرونا این ناوگان روزانه یک میلیون و 800 هزار نفر را جابجا می کرد که این آمار در ایام نوروز به 80 هزار نفر کاهش یافت.

فرنوش نوبخت اضافه نمود: از روز 16 فروردین ماه جمعیت مسافران 2 تا 3 برابر افزایش یافت و شاهد افزایش مسافران در ناوگان مترو بودیم.

وی توضیح داد: فاصله گذاری اجتماعی تنها لفظ ادبی است و باید به موضوع فیزیکی این مساله توجه داشته همچنین این طرح در حوزه های مختلف به اشکال متفاوت اجرا شده است.

نوبخت ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی امروزه جزو الزامات زندگی افراد شده و باید تعریف های مختلفی را در این زمینه در نظر گرفته، ما در قطارهای مترو علاوه بر اینکه توصیه هایی را در نظر گرفته ایم در حال برنامه ریزی هستیم که چگونه می توان اقدامات موثری را انجام داد تا از انتقال کرونا پیشگیری کرد ولی باید توجه داشت که مترو وسیله حمل و نقل انبوه بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً متفاوت در نظر گرفته می گردد.

تعداد مسافران در اتوبوس های بی آرتی کم نیست

همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره شلوغی اتوبوس های پایتخت نیز گفت: تا زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد و شهروندان پروتکلی برای تردد در سطح شهر نداشته باشند استفاده از اتوبوس انجام می گیرد و تعداد مسافران نیز اندک نیست.

محمود ترفع اضافه نمود: عکس ها و فیلم ها که از شلوغی اتوبوس ها منتشر شده، نشان می دهد متاسفانه شهروندان به تعداد اندک استفاده از ماسک و دستکش را مدنظر قرار داده اند، بنابراین علاوه بر اینکه ما تمهیداتی جهت مقابله با کرونا در اتوبوس های شرکت واحد در نظر گرفته ایم ولی رعایت موضوعات بهداشتی توسط مردم هم بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: در حال تدوین طرح فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس ها در پایتخت هستیم که بعضی اقدامات این طرح شروع شده و بنا داریم نحوه چیدمان اتوبوس ها و محل ایستادن مسافران را به صورتی طراحی کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد.

وی اعلام نمود: به طور مثال بعضی جایگاه ها با علامت ضربدر نشانه گذاری می گردد تا مسافران بر روی آن ننشینند و فاصله با مسافر دیگر رعایت گردد، همچنین در محل ایستادن مسافران علامت هایی درج می گردد که تنها در این نقاط بایستند و به یکدیگر نزدیک نشوند.

فاصله گذاری اجتماعی در محیط های خلوت قابلیت اجرا دارد

همچنین سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی در محیط های خلوت قابل اجرا دارد، گفت: ما نمی توانیم مانع سوار شدن مسافران به مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش بینی کنیم، بنابراین بسیار منطقی است که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نباشد.

یوسف حجت اضافه نمود: در روزهای اخیر از محیط هایی که تراکم جمعیت در متروها داشتیم ایستگاه های تقاطعی است به طور مثال مسافران که از کرج به سمت تهران می آیند در خط دو و ایستگاه صادقیه جمعیت زیادی وجودی دارد. ولی دوباره در مسیرها کمی از ازدحام جمعیت کاسته می گردد، این موضوع برای ایستگاه امام خمینی (ره) که تقاطعی است، صدق می نماید و در ساعاتی تراکم در مترو واقعا غیرقابل قبول است.

وی اعلام نمود: در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم از اتوبوس های کمکی جهت کاهش تراکم جمعیت در مترو در ایستگاه های تقاطعی استفاده کنیم، به طور مثال مسافرانی که از کرج به صادقیه می آیند در ایستگاه صادقیه آنها را هدایت کنیم که سوار اتوبوس شوند و از این طریق این افراد را به متروی آزادی منتقل کنیم و از آنجا ادامه تردد برایشان انجام گیرد. با این راه چاره ترافیک غیرقابل قبول را می توان در نقاطی که گلوگاه مترو است تا حدودی کنترل کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران اعلام نمود: اگر متقاضی مترو افزایش یابد باید چاره ای اندیشید البته کارهای فرهنگی را ما در این زمینه انجام داده ایم و توصیه شده مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند ولی بعضی از افراد چاره ای برای استفاده از مترو ندارند.

وی تاکید نمود: حدود 20 درصد مسافران اکنون با مترو سفر می نمایند، حال تصور کنید این رقم به بیش از 50 درصد برسد، بنابراین باید راه چاره اساسی در این زمینه داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 18

به "خبرنگاران فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی تهران؛ از حرف تا عمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی تهران؛ از حرف تا عمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید