ختنه زنان به چه صورت انجام می گردد و دلیل آن چیست؟

به گزارش مجله کامسا، ختنه زنان و در کل ختنه کردن زنان و دختران سنتی است وقیحانه، که نه تنها میل جنسی را بالا نمی برد بلکه عواقب دردناکی برای دختران خواهد داشت.

ختنه زنان به چه صورت انجام می گردد و دلیل آن چیست؟

ختنه زنان و دختران سنتی ناپسندیده

خبرنگاران | سرویس سلامت - ختنه زنان ودختران مبحثی بسیار قدیمی است. ریشه های آن به مصر باستان بر می گردد اما در همه نقاط جهان رواج دارد. علیرغم این که ختنه در مردان عمل مفیدی است ولی در زنان این عمل بدین صورت است که طی آن بخشی از آلت تناسلی زنانه به خصوص کلیتوریس و لب های آن بریده می گردد و میل جنسی در زنان را تا حد بسیار بالایی نابود می نماید، سابقاً در میان اعراب بسیار متداول بوده است، اما امروزه نیز توسط گروه هایی از اعراب، بخصوص در شمال آفریقا مرسوم است. این عمل موافقان و مخالفین خود را دارد. جوامع غربی صریحاً موضع خود را دراین باره اعلام نموده اند و این عمل را غیرانسانی و قرون وسطایی می دانند. اما گروهی از اعراب مسلمان این کار را سنت پیغمبر اسلام می دانند و از آن دفاع می کنند.

طبق آمار سازمان ملل در سال 2003، 97 درصد زنان متأهل مصری ختنه شده بودند. ختنه دختران در برخی نواحی جنوبی و غربی ایران نیز متداول است و بنیاد جمعیت سازمان ملل خواهان تعهد جدی تر دولت ها برای سرمایه گذاری و اجرای برنامه هایی برای توقف و پیشگیری از ختنه زنان و دختران شده، زیرا طبق آمار هنوز هم به طور سالانه، سه میلیون دختر در معرض خطر ختنه قرار دارند. سازمان ملل، نهاد های مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، سال هاست که برای توقف چنین رسمی در جوامع آفریقایی، عربی و اسلامی کوشش می کنند. در چند کشور آفریقایی ازجمله مصر، قوانینی علیه ختنه زنان تصویب شده اند. در ایران هنوز انجام این سنت به طور رسمی تأیید نمی گردد. در سال های اخیر مشاهده شده است گروه تروریستی داعش زنان را وادار به انجام عمل ختنه کردن می نماید که در آینده عواقب سنگینی برای این زنان در پی خواهد داشت.

در هر 10 ثانیه در نقطه ای از جهان دختری را ختنه می کنند؛ و این برای دختران و زنان ختنه شده شروع زندگی ای پر درد است. عفونت، درد و ناباروری تنها برخی از پیامد های ختنه زنان اند. حدود 140 میلیون زن در جهان ختنه شده اند. هرسال 3 میلیون زن به زیر تیغ ختنه گران می فرایند. بیش از 60 سال است که مدافعان حقوق بشر علیه ختنه زنان Female Genital Mutilation مبارزه می کنند. ششم فوریه روز (17 بهمن ماه) جهانی مبارزه با ختنه زنان است.

انواع و روش ختنه در دختران

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ختنه ، قطع آلت تناسلی و یا ناقص سازی جنسی زنان به 4 دسته تقسیم می گردد:

  1. برش اطراف کلیتوریس انجام می گردد که در ایران این نوع بیشتر انجام می گردد.
  2. قطع کلیتوریس یا بخشی از آن
  3. این نوع ختنه به ختنه فرعونی معروف است در واقع قطع بخشی یا دوختن دو طرف است.
  4. نوع آخر بیشتر در میان قبایل آفریقای مرکزی رایج بوده عبارت است از هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان برای رسیدن به مقاصد غیر پزشکی

دلایل واهی برای ختنه زنان و دختران

ختنه زنان و دختران موجب خون ریزی های شدید می گردد و در عین حال می تواند مشکل ادرار و عفونت را نیز ایجاد کند. این عمل همچنین می تواند ولادت زنان را پیچیده کند و خطر مرگ نوزادان را نیز افزایش دهد. شماری از زنان و دختران در نتیجه ختنه حتی جان می بازند و بسکمک از زنان و دختران از نتایج روانی این عمل به شدت رنج می برند.

عوامل فرهنگی و اجتماعی در عقب ختنۀ زنان و دختران وجود دارد. یکی از دلایل که در خصوص گفته می گردد، آماده کردن دختران برای ازدواج است. اعتقاد بر این است که این ختنه آرزوی هم خوابگی را در دختران کاهش می دهد تا آنان بکارت خود را قبل از ازدواج و وفاداری خود را در جریان ازدواج، حفظ کنند. بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی ، از دلایل موجه جلوه دادن ختنه دختران، مفید بودن آن از نظر بهداشتی، کمک به سلامتی، پیدا کردن روح پاک، زیبایی بدن دختر، کنترل تمایلات جنسی او تا قبل از ازدواج، نگهداری باکرگى دختران جوان تا زمان ازدواج، تأمین لذت جنسی بیشتر برای مردان، روح خبیث در این بخش از آلت تناسلی زن نهفته است و می بایستی آن را از میان برداشت و این عمل به تولد بچه کمک می رساند و نگه داشتن رسم و رسوم نسل های گذشته عنوان شده است.

عوارض ناشی از ناقص سازی جنسی (ختنه کردن)

  • درد، خونریزی، شوک، (این عمل بدون بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می گرفته است)
  • به دلیل درد زیاد دختران از خروج ادرار جلوگیری می کنند.
  • به علت بی تجربگی جراح که معمولاً از پیرزن های روستاست صدمات ارگانی به شخص وارد می گردد.
  • دردهای شدید در زمان دوران قاعدگی، عفونت های مکرر دستگاه تناسلی و تخمک ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه ها
  • خطرهای مختلف در هنگام زایمان ناشی از خونریزی و عفونت
  • ایجاد جوش گاه (اسکار) در قسمت بریدگی ها با طول و گستردگى زیاد
  • مسائل نازایی و بارداری و با شدت بیشتر هنگام وضع حمل
  • سندرم بی اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی که خانواده هایشان ناگهان آن ها را به زیر تیغ بیگانه ای سالخورده فرستاده اند شعله ور شده و آنان را دچار افسردگی های شدید می نماید.

دلایل اصرار برخی از زنان و مادران بر ختنه کردن دختران چیست؟

ختنه دختران عملی کاملاً زنانه است. این زنان هستند که دختر را وادار می کنند و در حین عمل زنان حضور دارند، جشن و شادمانی اگر باشد زن ها انجام می دهند. مردها بی تفاوت از کنار این قضیه می گذرند و به روی خودشان نمی آورند. یک سؤال پیش می آید چرا زنان آن قدر اصرار دارند. چرا مادران اندر اصرار دارند. در واقع یکی از پدیده هایی که در جوامع مردسالار وجود دارد این است که از زنان استفاده می گردد تا مردسالاری را بازتولید کنند. خیلی وقت ها دیده می گردد که مرد بخشی از قدرت خود را برای نظارت بر دیگران به زن ها منتقل می نماید. تنها تا زمانی زن می تواند قدرتمند باشد که هنجارهای مردانه را رعایت کند. مادر باید دقیقاً آنچه را که پدر می خواهد اعمال کند. این مادران هستند که بر مثله سازی بدن دختران خودشان تأکید می کنند تا آنچه را که مردان اصلاً در خصوصش صحبت نمی کنند انجام دهند تا رضایت مردان را کسب کنند. خود زن ها هستند که آن را بازتولید می کنند.

شیعه در خصوص ختنه زنان چه می گوید؟

طبق مذهب شیعه ختنه کردن زنان واجب نیست، ولی جایز می باشد، نزد علمای اهل سنت نیز مشهور عدم وجوب است. ابن قدامه در کتاب مغنی تصریح نموده که قول علما، عدم وجوب است. در حال حاضر در محیط اسلامی به این امر عمل نمی گردد. زیرا به اتفاق علمای شیعه جزء واجبات نیست. استفتاء جدید آیت آلله مکارم شیرازی (مدظله) این گونه بیان می گردد که لزومی ندارد اقدام به چنین کاری کنند.

از حضرت آیة الله سیستانی (مد ظله) سؤال شد که برخی می گویند ختنه زنان سنت اسلامی است و شایسته می باشد والدین آن را اجرا کنند، و برخی دیگر می گویند این کار به دختر آسیب می رساند و باید از آن اجتناب نمود، نظر شما چیست؟

اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن باشد، صحیح آن است که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند حرام می باشد. و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می گردد و برای والدین هیچ گونه مجوزی در اقدام به آن وجود ندارد و الله العالم.

منبع: setare.com
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 756

به "ختنه زنان به چه صورت انجام می گردد و دلیل آن چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "ختنه زنان به چه صورت انجام می گردد و دلیل آن چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ختنه زنان به چه صورت انجام می گردد و دلیل آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید