خسارت 140 میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان

به گزارش مجله کامسا، ایسنا/ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از خسارت 140 میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان خبر داد.

خسارت 140 میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان

هاشم مظاهری اضافه کرد: این خسارت مربوط به حوزه صادرات و فروش آثار بوده و کرونا به تولیدات صنایع دستی خسارت زیادی وارد نکرده و حتی در این مدت یک کارگاه هم تعطیل نشده، اما کارگاه ها تعدیل نیرو داشته اند.

وی توضیح داد: طبق تقسیمات کشوری هر استان تعدادی صنایع دستی شاخص و بومی دارد، این رشته ها در استان همدان شامل مصنوعات چرمی، سراجی سنتی و دباغی، منبت مبلمان و سفال است.

فعالیت 45 هزار شاغل صنایع دستی در 30 هزار کارگاه

مظاهری با بیان اینکه یک دوم اشتغال صنایع دستی استان مربوط به منبت کاران است، گفت: 45 هزار شاغل ثبت شده صنایع دستی در 30 هزار کارگاه فعالیت می کنند که از این تعداد حدود 17 هزار نفر مربوط به شهرستان های ملایر و تویسرکان است.

وی با اشاره به اینکه همدان قابلیت زیادی در حوزه صنایع دستی دارد، یادآور شد: به نام نمونه در زمینه سفال و سرامیک توانایی هایی زیادی وجود دارد تا آنجا که صاحب شهر دنیای هستیم و یکی از این قابلیت ها اشتغال بالای حوزه سفال در لالجین است که این موضوع درباره منبت ملایر هم صدق می کند.

مظاهری با بیان اینکه علاوه بر این تعدادی رشته فعال مثل گلیم بافی نهاوند و مرواربافی ملایر هم وجود دارد، اضافه کرد: به نام نمونه تمام کارگاه های فعال کشور در حوزه مرواربافی مواد اولیه را از ملایر تهیه می کنند و این قابلیت بسیار مهمی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 85 رشته فعال و شناخته شده در استان همدان فعالیت دارند، گفت: رشته های فعالی مانند تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، مصنوعات فلزی مثل زیورآلات سنتی و رودوزی های سنتی وجود دارد.

11 اثر صنایع دستی همدان نشان اصالت یونسکو دارند

وی با بیان اینکه ایران در دنیا به لحاظ شهرهای دنیای صنایع دستی رتبه اول را دارد، اسم نمود: در هشت سال گذشته از 92 اثر صنایع دستی استان همدان 11 اثر نشان اصالت یونسکو و 81 اثر نشان ملی گرفته است همچنین این استان در ایران در تعداد شهرهای دنیای رتبه اول را دارد.

مظاهری با بیان اینکه اشتغال صنایع دستی همدان در دوران همه گیری کرونا بیشتر شد، اضافه کرد: در سال 99 تعداد 2788 شاغل صنایع دستی ثبت شده است، در صورتیکه این آمار در سال 98 تعداد 1800 نفر بود و این به علت در خانه ماندن مردم بود که باعث افزایش اشتغال خانگی شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته روستای اشترمل در زمینه منبت گلریز ثبت ملی شد، اظهار کرد: در سال جاری هم روستای داویجان ملایر را به نام روستای مرواربافی برای پیوستن به روستاهای ملی صنایع دستی معرفی کرده ایم.

به گفته مظاهری، مشکل صنایع دستی استان همدان مانند کل کشور عدم بسته بندی مناسب، برندسازی و تجاری سازی است، علاوه بر این صنعتگران صنایع دستی بازار دائمی برای عرضه آثار ندارند و اگرچه پیگیر این مسئله هستیم اما تا به امروز عملی نشده است .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیان نمود: هنرمندان این عرصه در زمینه تولید مسئله ای ندارند اما در بحث فروش با مشکل مواجهند و نیاز به بازاری برای عرضه محصولات خود ندارند.

لالجین، پیشتاز در عرصه صادرات صنایع دستی همدان

وی در ادامه اسم نمود: سال گذشته 42 میلیون صادرات صنایع دستی داشتیم که 28 میلیون و 500 هزار تومان مربوط به صادرات سفال لالجین بود که بیش از 80 درصد صادرات استان را شامل می شود.

مظاهری با اشاره به اینکه بسته بندی و برندسازی سفال لالجین به صورت محدود وجود دارد، گفت: استان همدان به لحاظ تعداد تولیدات صنایع دستی رتبه دوم کشوری را دارد و صادرات سفال و منبت آن بی نظیر است.

این مقام مسئول در پایان گفت: صنایع دستی نسبت به تمامی مشاغل ارزش اضافه کرده بسیار بالایی دارد و با اینکه هنرمند توان و عمر خود را پای هنرش می گذارد، اما سرانه پایینی برای ایجاد کارگاه وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 794

به "خسارت 140 میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 140 میلیاردی کرونا به صنایع دستی همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید