دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب استان کرمان راه اندازی می شود

به گزارش مجله کامسا، خبرنگاران/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از راه اندازی دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب این استان خبر داد.

دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب استان کرمان راه اندازی می شود

فریدون فعالی امروز 10 آبان ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای رسالت وزارت میراث فرهنگی مبنی بر حفظ قنات ها به عنوان مواریث فرهنگی بشری، دبیرخانه قنات در شماری از شهرهای استان کرمان راه اندازی می شود.

وی با تاکید براینکه قدیمی ترین قنات های استان کرمان در کناره غربی کویر و شهداد واقع شده است، اضافه نمود: قنات های اسفندقه در شهرستان جیرفت، رودبار و رمشک در شهرستان قلعه گنج، فاریاب و منوجان از اهمیت ویژه ای در مطالعات قنات جنوب استان برخوردار است.

فعالی با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ تعداد قنوات در جایگاه هفتم کشور است، بیان نمود: قنوات این استان به لحاظ دبی آب در رتبه سوم قنوات ایران واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه قنات خلیل آباد در شهرستان سیرجان طولانی ترین قنات استان است، اضافه نمود: بیشترین تعداد قنوات استان در حوزه شهرستان بم واقع شده است و در حال حاضر پرونده مستندسازی قنات های این شهرستان در دست تهیه است.

فعالی با تاکید براینکه براساس منابع تاریخی، ایران خاستگاه قنات است، تاکید کرد: کرمان نیز همپای سایر منطقه ها کویری ایران از اولین منطقه ها برخوردار از این دانش و تکنولوژی بشری بوده است.

وی با اشاره به اینکه قنات مادین شهداد معروف به کهن مادین از قدیمی ترین دستاوردهای بشری است، بیان کرد: قنات خبر در حوزه شهرستان بافت نیز از دیگر قنات های باستانی در استان کرمان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 931

به "دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب استان کرمان راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه مطالعات قنات در جنوب استان کرمان راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید