درمان پیرچشمی با لنزهای ترکیبی

به گزارش مجله کامسا، در حالت طبیعی چشم ما انسان ها برای تماشا فواصل دور و نزدیک از مکانیسم تطابق در عدسی چشم و تغییر انحنای عدسی استفاده می نماید که این فرایند را به صورت اتوماتیک برای افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید یا بینایی قرار می گیرند، انجام می دهد، اما اگر به هر علتی قدرت عدسی چشم کاهش یابد، چشم قادر نخواهد بود

درمان پیرچشمی با لنزهای ترکیبی

درمان پیرچشمی با لنزهای ترکیبی

خوبی از عهده انجام این کار برآید و در نتیجه دید نزدیک فرد مختل خواهد شد. حتما شما هم در اطراف خود یا در میان اقوام، دوستان، خانواده یا آشنایان افرادی را می شناسید که برای خواندن چند سطر از روزنامه یا کتاب مجبورند نوشته ای را که قصد خواندن آن را دارند، چندین بار پیش روی خود به جلو و عقب ببرند تا در جایی در این فاصله پیروز شوند متن موردنظرشان را به وضوح ببینند و آن را بخوانند. اگرچه می توان با استفاده از عینک مطالعه این مشکل را به آسانی برطرف کرد.

پیرچشمی پدیده ای است که از حدود 40 سالگی به بعد همه افراد مجبور خواهند شد دیر یا زود با مسائل و عواقب آن دست و پنجه نرم نمایند. آن دسته از افرادی که به نزدیک بینی مبتلا هستند، قدری دیرتر و افرادی که دوربین هستند، زودتر به این شرایط مبتلا خواهند شد و این در حالی است که بیمارانی که تحت عمل آب مروارید قرار می گیرند هم پس از انجام عمل جراحی برای درمان آب مروارید کاملا پیرچشم خواهند شد.

● کاهش بینایی نزدیک

عدسی چشم بخشی از چشم است که شفاف و قابل انعطاف بوده و فاقد رگ های خونی است. عدسی پشت مردمک چشم قرار گرفته و مسوولیت تطابق و متمرکز کردن نور روی شبکیه را به عهده دارد. هنگام مطالعه، عدسی با تغییر اندازه انحنای خود، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم اجسام نزدیک را به وضوح و بدون این که با مسئله ای روبرو شویم، ببینیم، اما پس از 40 تا 45 سالگی توانایی عدسی برای تغییر انحنا به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه فرد به پیرچشمی مبتلا می گردد.

به عبارت دیگر، با افزایش سن حالت ارتجاعی عدسی کاهش یافته و در نتیجه قدرت تطابق آن هم کمتر خواهد شد. در چنین شرایطی، فرد اجسامی را که در فاصله ای نزدیک نسبت به چشم ها قرار دارند، واضح نمی بیند. اگرچه دلیل اصلی پیرچشمی موضوعی است که هنوز دلایل قابل قبولی برای آن ارائه نشده و اختلاف نظرهای بسیاری درباره آن وجود دارد، اما نتایج به دست آمده از مطالعات صورت گرفته حاکی است سخت تر شدن عدسی چشم و در نتیجه کاهش انعطاف پذیری آن در نتیجه افزایش سن، مهم ترین دلیل ابتلا به پیرچشمی است. بسیاری از محققان هم بر این باورند که پیرچشمی ناشی از ضعیف شدن عضلات مژگانی است که نیروی لازم برای تغییرشکل و انحنای عدسی را انتقال می دهد. کاهش بینایی نزدیک از مهم ترین علائم و نشانه های ابتلا به پیرچشمی است. افراد مبتلا به پیرچشمی برای تماشا اجسام نزدیک، سر خود را عقب تر می برند یا این که آن شیء را دورتر از چشم خود نگاه می دارند. در مکان هایی که روشنایی کافی نباشد یا هنگام عصر که هوا کمی تاریک تر می گردد و در نتیجه مردمک چشم در واکنش به کاهش شدت نور بازتر می گردد و این افراد با مسائل بیشتری در تماشا اجسام نزدیک روبرو می شوند. کوشش برای افزایش وضوح دید به ایجاد علائمی مانند خستگی چشم، سردرد، سوزش چشم و چشم درد منجر خواهد شد.

براساس آنچه گفته شد، می توان به این نتیجه رسید که در بیماری پیرچشمی، انعطاف پذیری عدسی های چشم به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد و عدسی ها سفت می شوند. بعلاوه ماهیچه هایی که عدسی چشم را کنترل می نمایند، ضعیف می شوند و در نتیجه توانایی کافی برای خم کردن عدسی ها به منظور تمرکز نور روی شبکیه را نخواهند داشت و به همین دلیل در چنین شرایطی، چشم برای تمرکز روی اشیا با مشکل روبرو خواهد شد. براساس تحقیقات صورت گرفته، آغاز پیرچشمی به عوامل متعددی مانند نژاد، تغذیه، عوامل فیزیولوژیک فرد و بعلاوه شرایط آب و هوایی بستگی دارد. برای مثال در کشورهای اروپایی افراد معمولا در فاصله سنی 45 تا 50 سالگی به پیرچشمی مبتلا می شوند و این در حالی است که سن ابتلا به پیرچشمی در کشورهایی مانند هند و عربستان از حدود 40 سالگی است.

نکته: بیمار بلافاصله پس از قرار گرفتن این لنزها ترکیبی درداخل کپسول عدسی چشم می تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد

در کشور ما هم معمولا سن میانه ابتلا به پیرچشمی در اغلب نقاط کشور 37 سالگی است. باید توجه داشت که مصرف میوه ها و بخصوص مرکبات و بعلاوه سبزیجات ازجمله عواملی است که می تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز پیرچشمی در سنین پایین تر داشته باشد. البته عارضه دوربینی ازجمله عواملی است که موجب خواهد شد سن ابتلا به پیرچشمی کاهش یابد، از این رو گفته می گردد که افراد دوربین در مقایسه با افراد نزدیک بین زودتر به پیرچشمی مبتلا می شوند. علاوه بر این داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و بعلاوه داروهای ضدافسردگی موجب کاهش انعطاف پذیری عدسی چشم و در نتیجه تسریع بروز پیرچشمی در افراد خواهند شد. شاید بتوان گفت که پیرچشمی از شایع ترین بیماری ها در جوامع انسانی است، چراکه بالاخره همه افراد پس از عبور از دهه چهارم زندگی خود بناچار درجاتی از مسائل بینایی را تجربه خواهند کرد.

● درمان پیرچشمی به شیوه ای نو

به گفته دکتر حیدر سیاتیری، فوق تخصص قرنیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران که برای نخستین بار از روش نوی در درمان بیماران مبتلا به پیرچشمی استفاده نموده است، بهبود پیرچشمی با استفاده از عمل جراحی یکی از متداول ترین شیوه های درمانی است که ضعف رشته های متصل به عدسی چشم را برطرف می نماید و قدرت تمرکز و انطباق را به عدسی چشم بازمی گرداند، اما خطر پارگی کره چشم، فرسایش چشم، عفونت و بعلاوه کاهش خونرسانی به کره چشم ازجمله مسائلی است که انجام این روش را با محدودیت روبرو می سازد. معمولا هنگام عمل آب مروارید عدسی طبیعی چشم از چشم خارج شده و به جای آن، لنزهای چشمی تک کانونی کار گذاشته می گردد که فرد با استفاده از آن، فقط برای فواصل دور دید خوبی خواهد داشت و در نتیجه فرد برای مطالعه باز هم به عینک احتیاج دارد، اما لنزهایی که در این روش نو از آنها استفاده می گردد، از انواع لنزهای چندکانونی و تطابقی هستند که علاوه بر اصلاح دید دور، دید نزدیک و دید میانی را هم اصلاح می نمایند. از این لنزها برای اصلاح و درمان پیرچشمی هم می توان استفاده کرد.

به گفته سیاتیری، اگرچه دانشمندان همیشه در کوشش بوده اند تا به راهکار نوی برای برطرف این اختلال در بینایی ـ که از معضلات اغلب افراد پس از 40 سالگی یا افرادی است که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند ـ دست یابند، اما متاسفانه با این که روش های درمانی متعددی برای این بیماری وجود دارد، اما تا به امروز هیچ یک از این روش ها نتایج مطلوبی را در درمان پیرچشمی یا عدم دید نزدیک در بر نداشته است. در این روش نو که برای نخستین بار در سطح کشور مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، از پر کردن کپسول عدسی چشم پس از انجام عمل آب مروارید یا حتی افرادی که با مشکل آب مروارید روبرو نبوده اند، به اسم راهکار مناسبی برای درمان پیرچشمی استفاده می گردد و به این ترتیب در افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهایی از نوع ترکیبی و موسوم به wiol در داخل چشم قرار می گیرد که مشابه عدسی چشم انسان عمل می نماید.

معمولا از لنزهای مشابه دیگری هم در درمان پیرچشمی استفاده می گردد که برای رانندگی یا دید در شب مسائلی را به وجود می آورند یا این که با گذشت زمان و تغییر سن فرد بیمار، کپسول عدسی بتدریج کور شده و در نتیجه توانایی لنزهای تطابقی به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد. در طراحی و ساخت لنزهای نو از 2 مکانیسم تطابقی و چند کانونی به طور همزمان استفاده شده است. به گفته سیاتیری، اگر چه روش های درمانی متعددی برای اصلاح پیرچشمی وجود دارد، اما با توجه به این که هر کدام از این روش ها، مزایا و معایب خاصی دارند، می توان گفت کاشتن لنزهای ترکیبی می تواند برترین و موثرترین راهکار برای درمان پیرچشمی باشد. این لنز در حقیقت با بهره گیری از ساختار عدسی چشم طبیعی انسان طراحی و ساخته شده است که می تواند به وسیله تطابق و ساختار چند کانونی، دید بیمار را به نحو موثری اصلاح کند. نکته جالب توجه این است که این لنزها در یک عمل چند دقیقه ای و بدون احتیاج به بیهوشی و حتی تزریق بی حسی اطراف چشم و بدون احتیاج به پانسمان یا بخیه در داخل عدسی چشم قرار می گیرد. این لنز پس از گذشت 24 تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در داخل چشم حجیم شده و فضای داخل عدسی چشم را پر می نماید و به این ترتیب، مانند عدسی طبیعی عمل می نماید. این روش برای نخستین بار در ایران صورت گرفته است و ویژگی منحصر به فرد این روش درمانی در مقایسه با روش های درمانی مشابهی که در درمان پیرچشمی از آنها استفاده می گردد، این است که بیمار بلافاصله پس از قرار گرفتن این لنزها درداخل کپسول عدسی چشم می تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

به گفته دکتر سیاتیری، تا به امروز تعداد زیادی از بیماران تحت عمل کاشت لنز و درمان آب مروارید قرار گرفته اند که نتایج آن دور از انتظار بوده است و از فردای روز عمل، فرد زندگی عادی خود را از سر می گیرد؛ با این تفاوت که قادر است تمامی فواصل را براحتی ببیند. این عمل حتی در افرادی که هنوز آب مروارید نداشته و تنها از پیرچشمی رنج می برند، قابل انجام است؛ ضمن این که آب مروارید آنها را هم پیش از ابتلا درمان می نماید.

منبع:www.aftabir.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :msjmsj77

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 866

به "درمان پیرچشمی با لنزهای ترکیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان پیرچشمی با لنزهای ترکیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید