روشی آسان برای پرورش بادام زمینی در خانه

به گزارش مجله کامسا، آیا شما عاشق بادام زمینی هستید و می خواهید آن را در خانه پرورش دهید؟ دنبال چیز دیگری نگردید! در این مقاله، به شما یک راهنمای مرحله به مرحله در خصوص چگونگی کشت بادام زمینی در حیاط خلوت خود یا حتی در یک گلدان روی بالکن خود ارائه می دهیم.

روشی آسان برای پرورش بادام زمینی در خانه

کاشت بادام زمینی در خانه

یکی از روش های باغبانی خانگی است که می تواند به شما این امکان را بدهد که خودتان بادام زمینی های تازه و ارگانیک برداشت کنید. در این مقاله به شما نحوه کاشت بادام زمینی در خانه و نکاتی که باید برای داشتن یک محصول با کیفیت رعایت کنید، آموزش داده خواهد شد.

مرحله اول: انتخاب مکان و بذر مناسب

انتخاب نژاد مناسب گیاه بادام زمینی قبل از کاشت بادام زمینی، شما باید نژاد مناسبی را که در منطقه شما می تواند رشد کند، انتخاب کنید. به عنوان مثال، نژاد ویرجینیا از بادام زمینی معمولی ترین و مناسب برای رشد در منطقه ها سردتر است. در همین حال، نژاد والنسیا مناسب تر برای منطقه ها گرمتر است. شما می توانید بذر بادام زمینی را آنلاین یا از فروشگاه کشاورزی محلی خود بخرید.

بادام زمینی ها برای رشد به مکانی با خاک نرم و دارای زهکش، نور آفتابی کافی و آبیاری مناسب احتیاج دارند. برای کاشت بادام زمینی در خانه، می توانید یک گلدان بزرگ با عمق حداقل 30 سانتی متر و قطر 50 سانتی متر را انتخاب کنید. برای افزایش نفوذپذیری خاک و آب دهی بهتر، می توانید مخلوطی از خاک باغچه، کمپوست و شن را داخل گلدان یا باغچه ای که می خواهید در آن کشت کنید بریزید.

مرحله دوم: آماده کردن خاک بادام زمینی

این گیاه خاکی با زهکشی خوب احتیاج دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک منطقه در حیاط خلوت خود را که دارای زهکشی خوب است انتخاب کنید. اگر شما در یک گلدان بادام زمینی را می کارید، شن و خاک گلدان را با هم مخلوط کنید تا گلدانتان زهکش خوبی داشته باشد.

گام بعدی، آماده سازی خاک برای کاشت بادام زمینی است.بادام زمینی احتیاج به خاکی با زهکشی خوب دارد که دارای مواد آلی و غنی باشد. بادام زمینی نیز به خاکی کمی اسیدی احتیاج دارد. برترین حالت، کاشت این گیاه در خاک ماسه ای با pH بین 5.5 تا 6.5 است.

برای آماده سازی خاک، ابتدا هر گونه علف هرز را از خاک حذف کنید و سپس با استفاده از بیل یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید، زمین را آماده کنید. بهتر است قبل از آغاز به کاشت، خاک را به خوبی مخلوط کنید و از سنگ ها و دیگر موانع خارج کنید. برای بهبود کیفیت خاک، می توانید کودهای آلی مانند کود کمپوست یا کود حیوانی به خاک خود اضافه کنید. در صورتی که از کود دامی استفاده میکنید حتما توجه داشته باشید باید کود دامی تولید شده باشد، در غیر این صورت ممکن است گیاه درگیر انواع بیماری های قارچی گردد. اگر از کود پرندگلن استفاده میکنید دقت کنید مصرف زیاد آن می تواند گیاه را بسوزاند و بطور کای خشک کند. پس در مصرف هر نوع کود حیوانی احتیاطات لازم را اجرا کنید.

مرحله سوم: کاشت بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی، از دانه های بادام زمینی تازه و سالم بهره ببرید. در هنگام انتخاب بذر بادام زمینی، اطمینان حاصل کنید که از تأمین نماینده ای معتبر خرید نموده اید. بسته را آنالیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که بذرها تازه و بدون بیماری هستند. علاوه بر این، بذرهایی را انتخاب کنید که برای منطقه رشد شما مناسب هستند و برای نوع خاک باغ شما مناسب هستند.

حالا که خاک آماده شده است، می توانید بذر زمینی خود را کاشت کنید. بهتر است زمینی را در فصل بهار کاشت کنید، زیرا این گیاه احتیاج به گرمای خاک دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. برای کاشت بذر زمینی، می توانید از دو روش بهره ببرید: کاشت مستقیم و کاشت نشا.

در روش کاشت مستقیم، بذرهای بادام زمینی را به طور مستقیم در خاک کاشته و سپس با خاک پوشش دهید. برای کاشت نشاء، باید بذرهای بادام زمینی را در ظروف کوچکی کاشته و آنها را در داخل خانه یا گلخانه رشد داده و بعد از چند هفته آنها را به خاک انتقال دهید.

دانه های بادام زمینی را در آب خیس کنید تا بهتر بتوانند در خاک رشد نمایند. سپس یک اندازهی خاک را در گلدان قرار داده و دانه بادام زمینی را در وسط آن قرار دهید. سپس روی بذر را اندازه کمی خاک بریزید تا دانه بادام زمینی تثبیت گردد. بعد از این کار، خاک را آبیاری کنید و در محلی که نور آفتابی زیادی می تابد، قرار دهید.

پس از کاشت بذر زمینی، خاک را به خوبی آبیاری کنید. زمینی احتیاج به آبیاری منظم دارد، اما باید از آبیاری بیش از حد نیز اجتناب کنید تا زمینی را نسبت به بیماری ها و عفونت های خاکی مختل کنید.

مرحله چهارم: مراقبت و آبیاری

هفته ای دو بار، برای آبیاری بادام زمینی، به طور کافی آب دهید. بعلاوه، حتماً به محلی که بادام زمینی را کاشته اید، باید نور آفتابی کافی تابیده گردد. برای این منظور، می توانید گلدان را در محلی قرار دهید که نور آفتابی به آن برسد، یا از یک لامپ روشنایی با طیف نوری مناسب برای رشد گیاه بهره ببرید.

هنگامی که بادام زمینی آغاز به رشد کرد، باید مراقبت کنید که خاک همواره مرطوب باشد. در صورتی که خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید تا از خشک شدن خاک جلوگیری گردد. بعلاوه، برگ های خشک و زرد رنگ را هرس کنید تا گیاه بتواند بهتر رشد کند.

مرحله پنجم: برداشت بادام زمینی

بعد از حدود 120 روز، بادام زمینی شما آماده برداشت خواهد بود. برای برداشت، باید گیاه را با دقت از خاک بیرون کشید و دانه های بادام زمینی را از زیر خاک جمع آوری کنید. در نهایت، برای حفظ طعم و کیفیت بادام زمینی، آن را در یک جای خشک و خنک نگه دارید.

نکات مهم کاشت بادام زمینی در خانه

برای کاشت بادام زمینی در خانه، بهتر است از دانه های بادام زمینی تازه و سالم بهره ببرید.

خاک برای کاشت بادام زمینی باید نرم و دارای زهکش بوده و اگر در محیط گلدان کشت می کنید حتماً باید عمق آن حداقل 30 سانتی متر و قطر 50 سانتی متر داشته باشد.

برای رشد بهتر گیاه می توانید از کود سه بیست و اسید هیومیک بهره ببرید.

برگ های گیاه را مدام چک کنید و در صورتی که علایم زردی، سوختگی و یا خسارت آفت مشاهده کردید حتما آن را به کارشناس گیاهپرشک نشان دهید تا به شما در خصوص سموم مورد احتیاج و مراقبت های لازم نسخه ارائه کند.

خرید آنلاین بذر خانگی از کشاورزباشی

خرید بذر، مهم ترین پایه و اساس کشاورزی شما را تشکیل می دهد. بیشترین تاثیر در نوع شکل میوه، اندازه بار ریزی، مقاومت نسبت به آفات و بیماری ها، واکنش نسبت به شرایط محیطی، تنش ها و بسیاری از عوامل دیگر به نوع واریته و رقم بذر بستگی دارد.

اگر علاوه بر کشت بادام زمینی به کشت انواع سبزی، گل و گیاه زینتی، گیاهان دارویی و صیفی جات علاقه دارید؛ فروشگاه کشاورزباشی به صورت آنلاین با کیفیت ترین بذرهای خانگی موجود در بازار ایران را به برترین قیمت به شما علاقه مندان ارائه می دهید. برای مشاهده و خرید آنلاین بذر خانگی می توانید به سایت کشاورزباشی مراجعه کنید.

آدرس سایت فروشگاه کشاورزی : https://keshavarzbashi.com

بعلاوه دیگر آموزش های کشاورزی مدرن را در آدرس https://keshavarzbashi.com/agricultural-articles دنبال کنید.

منبع: اتاق
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1287

به "روشی آسان برای پرورش بادام زمینی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی آسان برای پرورش بادام زمینی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید