دیابتی ها 10 درصد هزینه انسولین سهمیه ای را پرداخت می نمایند

به گزارش مجله کامسا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به طرح انجام واکسیناسیون همگانی کرونادر داروخانه ها گفت: ضمن آموزش داروسازان، داروخانه های داوطلب واکسیناسیون باید امکان ارائه خدمات اورژانسی و تزریق را داشته باشند.

دیابتی ها 10 درصد هزینه انسولین سهمیه ای را پرداخت می نمایند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سیدعلی فاطمی در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران مبنی بر تزریق واکسن ها از جمله واکسن کرونا در بعضی داروخانه ها گفت: همه داروخانه ها فضای مناسبی برای واکسیناسیون ندارند. اما برنامه وزارت بهداشت و به طور تعیین تر سازمان غذا و دارو برای انجام واکسیناسیون برای بعضی داروخانه های منتخب در نظرگرفته شده است. در ایران بیش از 12 هزار داروخانه وجود دارد که بسیاری از آن ها فضای مناسب و امکانات کافی برای واکسیناسیون را دارند.

وی اضافه نمود: واکسیناسیون های اساسی همچنان در خانه های بهداشت انجام می گردد، ولی برای واکسیناسیون عمومی در همه گیری ها که از توان ساختار های بهداشتی تمامی کشور ها خارج است و واکسیناسیون باید در بازه زمانی کوتاه برای چند میلیون نفر صورت گیرد، تصمیم بر این است که این کار در داروخانه ها انجام گردد. این امر در دستورالعمل شرکت های فراورینماینده واکسن و سیستم های بهداشتی کشور های اروپایی و آمریکایی آمده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه در داروخانه ها هم فضای فیزیکی و هم امکانات احیاء وجود دارد گفت: بعضی افراد نسبت به واکسن شوک آنافیلاکسی (شوک آلرژی) نشان می دهند به همین دلیل باید امکانات پزشکی و احیاء در داروخانه ها وجود داشته باشد. وزارت بهداشت ضابطه ای را تحت عنوان استاندار خدمات ارائه خدمات مختص واکسیناسیون توسط داروسازان در داروخانه ها تهیه نموده است. بر اساس این ضابطه داروسازان باید برای تزریق واکسن و موقعیت های اورژانسی آموزش ببینند و گواهی دریافت نمایند.

وی اضافه نمود:داروخانه های داوطلب واکسیناسیون باید امکان ارائه خدمات اورژانسی و تزریق را داشته باشند ضمن اینکه این پتانسیل فقط مختص ایران نیست و در بسیاری از کشور ها انجام می گردد.

فاطمی با اشاره به اینکه تزریق بر اساس اولویت انجام می گردد گفت: سازماندهی واکسیناسیون بر اساس اولویت انجام می گردد. 6 سطح وجود دارد تا به واکسیناسیون عمومی برسیم. در سطح اول کادر درمان است که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند و اولویت بعدی با سالمندان و بیماران زمینه ای است. واکسیناسیون عمومی در آخرین سطح قرار گرفته است که در داروخانه ها قرار است انجام گردد. ممکن است واکسیناسیون عمومی در امسال انجام نگردد و این امر به اوایل بهار سال 1400 موکول گردد که ممکن است در آن موقع ازدحام جمعیت نگران نماینده در مراکز تزریق واکسن به ویژه داروخانه ها به وجود آید.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اعلام این خبر که آموزش داروسازان در حال اجرا است گفت: استاندارد و ضوابط واکسیناسیون توسط دارخانه ها در تاریخ 30 آذرماه امسال تدوین شده و برنامه ریزی آموزشی داروخانه ها در حال اجرا است. امیدواریم تا سرانجام سال برنامه ریزی انجام گردد که در بهار سال آینده واکسیناسیون در داروخانه ها انجام گردد.

وی درباره افرادی که نمی توانند به داروخانه ها مراجعه نمایند گفت: این گروه افراد معمولا بیمار هستند و مشکل حرکتی دارند و در اولویت بالاتر قرار دارند. پیش بینی واکسیناسیون این هموطنان باید توسط سیستم بهداشت و درمان انجام گردد. ولی در واکسیناسیون همگانی افراد می توانند با مراجعه به داروخانه ها از این واکسن و واکسن های دیگری همچون آنفلوآنزا بهره مند شوند.

فاطمی در خصوص انسولین ذخیره شده در کشور بر اساس اظهارات سیدحیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مبنی بر کاهش ذخایر انسولین ویالی گفت: ما در داخل کشور با تامین انسولین های قلمی مشکل داریم، چون بخش عمده ای از آن ها وارداتی هستند. ولی تا جاییکه اطلاع دارم در خصوص انسولین ویالی مسئله ای نداریم اگر چه مسئولان غذا و دارو اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند، چون ما برای تامین مواد اولیه انسولین به وابسته به واردات هستیم. در حال حاضر در تامین انسولین ویالی مشکل نداریم. در خصوص انسولین قلمی داخلی هم مشکل نداریم و مشکل عمده ما در تامین انسولین قلمی وارداتی است.

وی اضافه نمود: شرکت های داخلی با مشارکت شرکت های چینی انسولین های طولانی اثر قلمی (لانتوس) را به فراوری انبوه رساندند. بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده انسولین های کوتاه اثر هم در ایران فراوری خواهد شد. با توجه به اینکه قیمت انسولین در کشور ما خیلی پایین است افرادی بوده اند که به خاطر مسائل مالی سهمیه خود را در بازار آزاد فروخته اند و خودشان انسولین ارزانتر ویال استفاده نموده اند. بیماران دیابتی فقط 10 درصد مبلغ انسولین سهمیه ای خود را پرداخت می نمایند. تهیه انسولین به قیمت پایین و فروش آن تا ده برابر قیمت موجب قاچاق معکوس کالا شده است. امسال با وجود فراوری و واردات بسیار بیشتر انسولین باز هم با مسائل عدیده ای روبرو هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 510

به "دیابتی ها 10 درصد هزینه انسولین سهمیه ای را پرداخت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابتی ها 10 درصد هزینه انسولین سهمیه ای را پرداخت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید